Ezt nézd! – A felfedezés hete

A hét folyamán a magyar neoavantgárd képviselőinek társaságában meghódíthajuk New Yorkot, több eddig talán ismeretlen, budapesti és vidéki kiállítótérbe is ellátogathatunk, sőt, még egy futurizmusról szóló előadáson is részt vehetünk.

Kedden este a New York-i Elizabeth Dee galériában nyílt magyar érdekeltségű kiállítás With the Eyes of Others: Hungarian Artists of the Sixties and Seventies címmel. A bemutató kurátora Szántó András, az összeválogatott anyag pedig a hatvanas és hetvenes évek magyarországi neoavantgárd művészetét hivatott prezentálni. A több mint száz munkát felvonultató tárlaton az amerikai közönség Attalai Gábor, Bak Imre, Beke László, Erdély Miklós, Ficzek Ferenc, Gáyor Tibor, Gulyás Gyula, Hajas Tibor, Halász Károly, Haraszty István, Hencze Tamás, Jovánovics György, Keserű Ilona, Kismányoky Károly, Ladik Katalin, Lakner László, Maurer Dóra, Megyik János, Méhes László, Nádler István, Pauer Gyula, Pécsi Műhely, Perneczky Géza, Pinczehelyi Sándor, Szentjóby Tamás, Szijártó Kálmán, Szombathy Bálint, Tót Endre és Vető János munkáival ismerkedhet meg.


Szombathy Bálint: Lenin Budapesten (részlet)   forrás: facebook.com

Csütörtökön 17.00-kor nyílik a pécsi Zsolnay Negyed m21 Galériájában a Kellő távolság című csoportos kiállítás. A Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolája és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar Doktori Iskolája által közösen szervezett kiállítás kurátora két képzőművész, Nemes Csaba és Kicsiny Balázs, a kiállítók pedig Babinszky Csilla, Bajóta, Fusz Mátyás, Horváth Csaba Árpád, Imreh Sándor, Kanics Dorottya, Keserue Zsolt, Manuel Contreras, Maljusin Mihály, Miklós Szilárd, Sipos Eszter, Szabó Franciska és Tarek Arabi. A nap mint nap tapasztalt társadalmi problémákkal foglalkozó „csoportos” azzal az állítással száll vitába, miszerint az elmúlt időszak kultúrpolitikai változásai kiölték a „kritikai” megközelítést a kortárs magyar képzőművészetből.


Kellő távolság   forrás: facebook.com

Ugyanezen az estén Budapesten 19.00-kor az Eötvös utcai ART&ME Galériában nyílik egy másik csoportos kiállítás Floralia névvel. Az ókori római tavasz és termékenység ünnepének nevét viselő tárlaton bemutatott munkák – Antal Anna Katalin, Gesztelyi Nagy Zsuzsanna, Halega Krisztián, Jánosi Kata, Kocsis Ágnes, Merényi Dávid, Mucza Viktória, Schnedarek Réka, Szakál Éva és Veres Gyula alkotásai – a virágok formanyelvét igyekeznek újraértelmezni és a kortárs képzőművészet vizuális nyelvébe emelni.

Pénteken 16.00-tól a Petőfi Irodalmi Múzeumban Günther Berghaus tart előadást a futurizmus kelet-közép-európai tudománytörténetéről. Az angol nyelven zajló program középpontjában az a kérdés áll, hogy beszélhetünk-e futurizmusról Olaszországon kívül, illetve ennek kapcsán megtudhatjuk, miként vélekedtek a kérdésről az utóbbi száz év kutatói.

Szintén pénteken 18.00-tól újabb diploma-eseményen vehetünk részt. Krasz Ádám hangművész, a MOME média design mesterszakának végzős hallgatója a Trafóban mutatja be mestermunkáját. Az audiovizuális installáció egy az emberi jelenlét hangjait feldolgozó munka, amely a természet és emberek közötti viszonyt vizsgálja.


A diplomamunka erős emberi jelenlétre utaló helyek hangjainak begyűjtésére és azok zenei feldolgozására épül. Ehhez Krasz Ádám olyan helyszíneken gyűjtött hangokat, mint a bősi vízerőmű, a kökényi szemétfeldolgozó és a beremendi kőbánya.   forrás: facebook.com

Ugyanígy pénteken, 19:00-kor a Laborban nyílik Nagy Benjámin Mit nézel? című kiállítása. Humoros objektek szegezik a nézőkhöz a kérdést: mit néztek? A műtárgyak és hétköznapi tárgyak közötti határok elmosódását és a „mit tekintünk műtárgynak?” kérdés témakörét vizsgáló tárlat igyekszik párbeszédre késztetni a látogatókat. A több munka címében fellelhető gagek megnevettethetnek, a munkák által felvetett kérdéseken azonban valójában érdemes elgondolkoznunk.