Gallery hopping 2014. 11. 11 – 11. 16.

Heti programajánló

Artmagazin Online

Úgy tűnik, a nyolcvanas generáció nagyon elemében van. Eheti kiállításajánlónk erre a csoportra fókuszál, de nehéz is lenne másként eljárni, mert tagjainak szinte mindenben benne van a keze. 

Kezdjük rögtön egy rövidesen záró egyéni bemutatóval. Dunaújvárosban sarlómadarak és falra fújt szivárvány jelzik: SZALAY PÉTER WAS HERE. Szalay (1981) munkáit nemrég még a Nemzeti Galériában láthattuk a Dada és szürrealizmuson, s még tartott a blockbuster, amikor megnyílt az „Embert keresek”. Az ICA-Dbeli kiállításon főként állatokat látunk. Az óriási kinetikus medveszobor Szaffi fiúját, Jónást idézi – legalábbis az említett generáció számára –; a tollpárnából szabadult sas pedig szép emlékű ovis párnacsaták vagy épp negyvenes évekbeli ütközetek asszociációit kelti. Az emberüres térben, objektek, installációk és festmények között november 14-ig lehet még folytatni a keresést.
 
Szintén a héten (november 14-én) zár a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület galériájában A mi holokausztunk című kiállítás, amelyen a nyolcvanas évek gyermekei mutatják meg a holokauszthoz viszonyuló művészi pozícióikat. Ebben a kontextusban az egyívású stúdiótagok a harmadik generáció tagjaiként határozzák meg magukat és kezdenek bele egy olyan beszédmódba, amely „végtelen tapintattal és bölcsességgel” vezeti be a holokausztot értelmező új, egyéni gondolatokat megmutatva egyszersmind azt is, hogy „újfajta irányt vett a témáról való művészeti gondolkodás”.
 
A Képíró utcai LABOR többször szolgált már helyszínéül oktatással kapcsolatos képzőművészeti projekteknek. A jelenleg ott futó, ma estig (november 11.) látogatható Alaptanterv is ilyen. „Fiktív tankönyvkiadó, elképzelt iskola, nem létező oktatási rendszer. Soha össze nem ülő oktatási reformbizottság megvalósult és félkész projektjei. Félbeszakadt tanórák, cigi a wc-ben, bombariadó.”
 
De nemcsak magyar feltörekvő művészek munkáit láthatják azok, akik a héten képnézőbe indulnak. A Trafó Galériában a holland-magyar kultúrcsere égisze alatt zajlik Az éteri spektruma című kiállítás, amely három ifjú alkotó [Lotte Geven (1980), Anouk Kruithof (1981), Saskia Noor Van Imhoff (1982)] a szobrászat, a tárgyközpontú művészet, az installáció-művészet és a fotográfia területe között lavírozó munkáit mutatja be. A Trafó Galéria tere „ezen kiállítás alkalmával a kortárs holland művészet aktuális trendjeit vizsgáló kaleidoszkóppá alakul át, melynek kristály-lencse szerkezetét a három fiatal és aktív holland képzőművész munkái építik fel.”
 
És végül szintén egy másik kulturális közegben szocializálódott fiatal alkotó, Tsuyoshi Anzai (1987) munkáit ajánljuk megtekintésre. Anzai portfólióját 546 pályázat közül választotta ki a Chimera Art Award háromtagú nemzetközi zsűrije, a győztes pedig jelenleg Origins Originated from Originative Originals című kiállításával hajtja be nyereményének egy részét Budapesten. A Klauzál téri kiállítótérben november 28-ig látható munkák középpontjában különböző, hétköznapi tárgyakból alkotott szerkezetek, konstrukciók, kis gépek állnak, melyek összerakása és variálása gyakran az alkotás fontos részét képezi. A 100 Ft-os boltokban található értéktelen tárgyak rendeltetése ebben a környezetben megváltozik, a legkevésbé nemes anyagok ezekben az együttállásokban teljesen átlényegülnek.