Kritika és Krízis #3

A testvériség ornamentikája



Helyszín:
Situation Room @ .CHB [1. emelet] | Dorotheenstr. 12, 10117 Berlin
Megtekinthető: 2014.11.14 – 2015.01.18 | www.kritikundkrise.de
Nyitvatartás és látogatás: H-P: 10:00–19:00, Sz-V: 14:00–19:00, a belépés ingyenes 
 
„Na gyere szerelem, mert itt nincs szabadság, nincs egyenlőség, nincs testvériség” - éneklik a Presszó Tangó Libidó együttes fiatal tagjai.
 
A Testvériség ornamentikája című kiállítás a testvériség különböző értelmezéseinek mai megfogalmazásait mutatja be, kelet-európai szemszögből. A kiállítás a politikai és ideológiai alapok vizsgálata helyett képzőművészeti munkákon, zeneműveken és egyéb tudományos feldolgozásokon keresztül ad képet arról, hogy a különböző ornamentikai rendszerek hogyan jelennek meg a nehezen körülírható téma esetében. A kiállításon az ornamentika nem csak vizuális alkotások formájában, hanem auditív médiumok által is bemutatásra kerül: mindkét műfajban annak a kérdésnek a körüljárása a cél, hogyan értelmezhetőek ma olyan fogalmak, mint a család, a nemzet vagy a vér mint a testvériség szimbolikus anyaga. Magyarul a testvériség szavunk egy – semleges nemű – szóösszetétel, mely a test és a vér szavakat ötvözi. A kiállításon ebből kiindulva a vér az összetartozás anyagát, a test pedig az összetartozás viszonyulási és hovatartozási aspektusait mutatja be.
 
A kiállításon látható művek az 1990-es évek utáni időszakban készültek, többek között olyan ismert kelet-európai művészek által, mint például Dan Perjovschi Romania és Removing Romania (1993/2003) című művei, Katarzyna Kozyra Blood Ties című (1995) alkotása, vagy a subReal művésztársulás Draculaland 5 (1994) című munkája. Komoróczky Tamás kifejezetten erre a kiállításra egy vizuális nyelvleckét készített, Lepsényi Imre pedig a piktogramm jelentését értelmezte újra, a testvériség Royal Flush-ét valósította meg. A fiatal képzőművész Máriás István aka Horror Pista rajzaiban sci-fi-k és horror-képregények jelennek meg, melyek egyszerre ironikusak és mégis egyértelműek, valamint a családi és nemzeti összetartozás kérdéseit is körüljárják.

Egy audiovizuális térben a testvériség és az összetartozás témájában hallgathatók meg különböző hangzóanyagok, olyan magyar előadóktól, mint a Presszó Tangó Libidó, a Kiscsillag, DopeMan, Bálint NatáLia vagy Geszti Péter. Ennek megfelelően rap, ska, operett és indie pop egyaránt hallható lesz a térben. A különböző generációk eltérő nézőpontokból teszik fel a kérdést: menni vagy maradni? Mi az, ami összetart bennünket, hogyan tartunk össze, mit jelent ma a Blood Ties?

„It's revolution, it's poesis, it's faith and it's rock and roll from the convulsive heart of Central Europe, it's punk, it's ska, it's alternative, call it anyway, it will make you dance and feel free...” – az ornamentika élményéről a megnyitón a Presszó Tangó Libidó, az öt fős budapesti rock & ska együttes élőben is gondoskodik gitárral, trombitával, harmonikával, basszussal, dobbal és énekkel.

November végétől művészeti foglalkozás is indul gyermekek részére magyar és német nyelven. Egy vörös lóval végigvágtatunk az identitás, a család, a barátság és az otthon fogalmain. Jelentkezni egyénileg vagy csoportosan: [email protected] vagy www.kritikundkrise.de. Részvétel csak előjelentkezéssel.

A Testvériség ornamentikája a Kritika és Krízis programmsorozat része, amely a Deutsches Historisches Museummal való hároméves együttműködés eredményeként jött létre. A Kritika és Krízis azokat a vélt közös nevezőket veszi témául, melyek napjainkban érvényes alpját jelentik a demokratikus rendnek: szabadság, egyenlőség, testvériség. A szabadsággal (2012) és az egyenlőséggel (2013) foglalkozó kiállítások után jelenleg a három éves sorozat utolsó kiállítása, a Testvériség ornamentikája kerül megrendezésre. A .CHB hároméves rendezvénysorozatának célja az európai összetartozás ezen alapvetéseit a különböző egyéni értelmezéseken keresztül vizsgálni. Kritikus kérdések a krízisről a krízis alatt, a krízis után.
 
Karácsonyi zárvatartás: 2014.12.20. és 2015.01.04. között.