Munkácsy sokadszor

Artanzix

Archívum

Artmagazin 2011/1. 23. o.

A buszok oldalára felragasztott, drámai keresztrefeszítés-poszterekről már az is tudja, akit nem érdekel: A Munkácsy Trilógia a Nemzeti Galériába érkezett.

 

Munkácsy Mihály: Krisztis Pilátus előtt, 1881, olaj, vászon, 417x636 cm, Déri Múzeum, Debrecen (Art Gallery of Hamilton letétje) © Déri Múzeum, Debrecen © fotó: Magyar Nemzeti Galéria, Budapest


Bármilyen furcsa, az idős Munkácsy utolsó nagy dobása, a Krisztus-trilógia eddig sosem volt látható együtt Budapesten. A debreceni Déri Múzeum őrzi a képegyüttest: az utolsóként elkészült Ecce Homo a múzeum tulajdona, a komor hangvételű Golgota az amerikai Munkácsy-gyűjtő Pákh Imre letétje, a virtuóz Krisztus Pilátus előtt pedig a kanadai Art Gallery of Hamilton hosszú távú kölcsönzése. A Déri Múzeum felújítása miatt a Trilógia most az országban turnézik, példátlan közönségsikerrel. A vidéki road show-ba beszállt a Magyar Nemzeti Galéria is. Az intézmény biztosra ment: Munkácsy Mihály a legkeresettebb, legkevésbé kockázatos magyar festő! Saját korában is művészfejedelemnek számított, nemzetközi hírnévvel, halála után viszont jobbára már csak honfitársai ápolják az emlékét. Ők viszont lelkesen. Életéből több bestseller született, sok újranyomással. Az 1952-es – szocreál hátszéllel megtámogatott – nagy Műcsarnok-beli Munkácsy-tárlatra 430 ezren látogattak el. Pár évvel ezelőtt, a 2005-ös Munkácsy a nagyvilágban című kasszasikerre több mint 360 ezer fő váltott jegyet a Nemzeti Galériában. A fekete bitumen és a könnyed társasági zsánerek festője a hazai aukciósházak rekordlistáit is hosszú évekig vezette, százmillió forint feletti leütési árakkal. Az április 30-ig nyitva tartó – a Trilógia mellett pár vázlatot és kisebb variánst is felsorakoztató – tárlat február végéig már több mint 70 ezer látogatót vonzott a várba.

R. G.

Artmagazin 2011/1. 23. o.