Repedés a történelem múzeumán. Itt jön be a jövő?

tranzit.hu konferencia és nyilvános FORMER WEST szerkesztőségi ülés

// FOR ENGLISH PLEASE SCROLL DOWN //

A konferencia programja innen letölthető

Időpont: 2015. május 13-14. 
Helyszín: FUGA, Budapesti Építészeti Központ. Cím: 1052 Budapest, Petőfi Sándor u. 5. 

A hidegháború végén, belefáradva a jövő hamis ígéreteibe, a valóban létező világot választottuk. Ennek a valóságnak a neve az volt, hogy Nyugat: egy ahistorikus identitás-tömb, mely minden lehetséges fejlődés végső célja lett. Továbblépni a történelemben hirtelen egyet jelentett megérkezni arra a helyre, melyet a Nyugat már régóta elfoglalt.

Vajon ma újra életre kelthetők azok az utópiák, melyekről azt hittük, hogy a hidegháború végével örökre szertefoszlottak? Ezek az „új“ utópiák teljesen elfordultak a történelemtől mint a kivetített megvalósulás terepétől, és helyette az emlékezet felé fordultak. A múlt lett az ígéret földje, ahol minden másképp történhetett volna, mint valójában, ahol a képzeletünknek semmi sem szab határt. 

A múlt, amelyet most a remény dimenziójában képzelünk el, hirtelen esetlegességekkel terhelten jelenik meg. Nem meglepő, hogy a múlt fetisizálása nyomán virágzik a történelmi revizionizmus, az emlékezés és a felejtés határvonala pedig egyre inkább összemosódik. Mi több, a történeti tudat, mely egykor orientációt adott a modernitás téridejében, mára elpárolgott az emlékezetkultúrák tömkelegében, mely ködként lebeg a poszt-historikus valóság fölött. Lehetséges egy másik múlt - pusztán azért, mert nem tudunk semmit se tenni a jövőnkért, melyet most már a történeti szükségszerűség determinál?

A konferencia és a nyilvános szerkesztőségi ülés a történelem és az emlékezet változó értelmezéseivel foglalkozik, azzal a folyamattal, ahogy a múzeumok, emlékművek, emlékhelyek, a múlt újrajátszásai, a revizionista historiográfia és az egymással versengő traumák, mint Magyarországon a Holokauszt és Trianon, politikai csataterekké válnak. Ezeknek a vitáknak, nemcsak itt, hanem a nemzetközi színtéren is, a jövő helyett a múltról alkotott képzelet ellenőrzése a célja. A konferencia résztvevői elméleti állásfoglalások mellett az emlékezetpolitika helyi és nemzetközi aktuális kérdéseivel kapcsolatban a művészeti gyakorlatok és a művészet intézményeinek emlékezet-formáló szerepével is foglalkoznak. A tranzit .hu az esemény alkalmából egy angol nyelvű kiadványt jelentet meg Emlékek háborúja – kalauz a magyar emlékezetpolitikához címmel.

A konferencia és a nyílt szerkesztőségi ülés a FORMER WEST szerkesztői, Boris Buden, Maria Hlavajova, Simon Sheikh és Wietske Maas projekt menedzser, valamint a tranzit. hu kurátorai, Hegyi Dóra, László Zsuzsa és Leposa Zsóka projekt menedzser együttműködésében jön létre.

Résztvevők: András Edit (művészettörténész, kritikus, Budapest), Inke Arns (kurátor és író, Berlin/Dortmund), Boris Buden (író, kultúrakutató, fordító, Berlin), Tony Chakar (építész és író, Bejrút), Jodi Dean (író és politológus, Genf, New York), Gróf Ferenc (művész, Párizs), Daniel Lazare (író, politológus, New York), Mélyi József (művészettörténész, kritikus, Budapest), Rastko Močnik (szociológus, irodalomtudós, fordító és aktivista, Ljubljana), Vjeran Pavlakovic (történész, Rijeka), Andrew Ryder (író, újságíró, Budapest), Jonas Staal (művész, Rotterdam), Tamás Gáspár Miklós (filozófus és író, Budapest), Tompa Andrea (színikritikus, író, Budapest), Toronyi Zsuzsanna (muzeológus, Budapest), Jelena Vesić (független kurátor, író, Belgrád), Wessely Anna (művészettörténész, szociológus, Budapest)

Művészeti intervenció az előadótérben: Gróf Ferenc 
Filmvetítések: Neïl Beloufa, KissPál Szabolcs, Magyar Dezső, Németh Hajnal, Milo Rau, tranzit. hu/Tehnica Schweiz

Design: Mevis & Van Deursen

Az Emlékek háborúja programsorozat a FORMER WEST Culminating Phase: Edits, Annotations, Proposals című projektjének része, amelyet az Európai Unió Creative Europe programja támogat.

//

There is a Crack in the Museum of History. Is That How the Future Gets in?

FORMER WEST Public Editorial Meeting and tranzit.hu Conference

The program of the conference can be downloaded here

Time: May 13-14, 2015
Venue: FUGA Budapest Center of Architecture, 1052 Budapest, Petőfi Sándor u. 5.

At the end of the Cold War, tired of the future and its betrayed promises, we embraced reality as it really is. Its name was the West, an ahistorical identity block, which became the final destination of any possible progress. To move in history meant now only to arrive where the West already was. 
Utopia, long believed to have forever disappeared at the end of the Cold War, might still be alive? It abandoned history as the medium of its prospective realization and turned to memory in which the past has become a new “promised land,” where everything could have been different than it really was, and where there are no limits whatsoever to our imagination. Now the past, as a dimension of hope, appears charged with contingency. It is no wonder that in our fetishistic obsession with the past, in which the boundary between remembering and forgetting is increasingly blurring, also the historical revisionism thrives marvelously. What once was historical consciousness that guaranteed our orientation in the time-spaces of modernity has evaporated into a myriad of memory cultures that, like a fog, hang over the post-historical reality. Now, another past is possible. Is this because there is nothing we can do about our future, turned into an impassable realm of historical necessity?

The public editorial meeting and conference in Budapest explores the changing notions of history and memory, advancing the thesis that today debates around museums, monuments, memorials, re-enactments, revisionist historiography, and rivalry between such traumas as Trianon and the Holocaust, constitute a major political battleground in Hungary as well as internationally, aiming to control the imagination of the past instead of the future. In addition to theoretical statements on current local and international urgencies of memory politics, contributors discuss what role artistic practices and the institutions of art play in shaping memories.

The Budapest public editorial meeting and conference is realized as a collaboration between FORMER WEST editors Boris Buden, Maria Hlavajova, and Simon Sheikh and project manager Wietske Maas, and tranzit.hu curators Dóra Hegyi, Zsuzsa László and project manager Zsóka Leposa.

Contributors: Edit András (art historian, critic, Budapest), Inke Arns (curator, author, Berlin/Dortmund), Boris Buden (writer, cultural critic, translator, Berlin), Tony Chakar (writer, architect, artist, Beirut), Jodi Dean (writer, researcher, Geneva/New York), Ferenc Gróf (artist, Paris), Daniel Lazare (writer political theorist, New York), József Mélyi (critic and art historian, Budapest), Rastko Močnik (sociologist, literary theorist, translator, and activist, Ljubljana), Vjeran Pavlakovic (historian, Rijeka), Andrew Ryder (writer and journalist, Budapest), Jonas Staal (artist, Rotterdam), G. M. Tamás (political philosopher and writer, Budapest), Andrea Tompa (theatre critic, writer, Budapest), Zsuzsanna Toronyi (museologist, Budapest), Jelena Vesić (independent curator, writer, Belgrade), Anna Wessely (art historian and sociologist, Budapest)

Artistic intervention in the lecture hall: Ferenc Gróf
In the framework of the event screening of films by Neïl Beloufa, Szabolcs KissPál, Dezső Magyar, Hajnal Németh, Milo Rau, tranzit. hu/Tehnica Schweiz

FORMER WEST: (2008–2016) is an extensive, long-term transnational contemporary art research, education, publishing, exhibition, and discursive project. It aims at developing a critical understanding of the legacy of the radical transnational citizen resistance to power in 1989, in order to both imaginatively reevaluate the present and speculate about the future.
www.formerwest.org.

Design by Mevis & Van Deursen

The program series War of Memories is part of the project FORMER WEST, Culminating Phase: Edits, Annotations, Proposals project supported by the Creative Europe Programme of the European Union.

See more on the FORMER WEST website