Monet és barátai a Szépművészeti Múzeumban

2003. december 1.-2004. március 15.

Molnos Péter

Az idén melegebb és színekben gazdagabb lesz a budapesti tél, a máskor szürke, hideg napokat vibráló világosság fogja beragyogni. December elsején ugyanis Monet és barátai, a fény és a szín halhatatlan szerelmesei költöznek be a Szépművészeti Múzeum épületébe, egy olyan kiállítás alkalmából, melyre emberemlékezet óta hiába várt a művészetszerető magyar közönség. 
 

CLAUDE MONET: A trouville-i móló apálykor, 1870
Szépművészeti Múzeum, Budapest
 
Utoljára több mint kilencven éve, 1910 tavaszán volt hasonlóan nagyszabású impresszionista tárlat hazánkban. Akkor a frissen, ambiciózus tervekkel megalakult Művészház mutatott be reprezentatív, jelentős nemzetközi, elsősorban a francia festészet remekműveiből válogatott anyagot, kiegészítve a modern magyar művészet legszebb alkotásaival. A szervezés feladatát magára vállaló Rózsa Gyula helyzete jóval egyszerűbb volt, mint a mai „utódé". 
 
A kiállítás katalógusának tanúsága szerint ugyanis „a tárlaton fölhalmozott műkincseknek e monumentális garmadájából egyetlen darab sem került se a külföldről, se állami múzeumainkból; a legnagyobb szabású muzeális alkotástól a legkisebb grafikai lapig minden darab magyar amatőrök és gyűjtők magántulajdona". A Monet és barátai című kiállítás kurátora, a Szépművészeti Múzeum Grafikai Osztályának munkatársa, Geskó Judit azonban rögösebb utat járt be addig, míg a bemutatásra kerülő anyag végre összeállt. Személyes kapcsolatai, kitartása, munkatársainak állhatatos szervezőmunkája révén harminchárom európai és amerikai gyűjteményből érkeztek festmények, szobrok és rajzok, melyekhez a Szépművészeti Múzeum három Monet-képe és a Grafikai Gyűjtemény legszebb rajzai csatlakoztak. Claude Monet mintegy huszonöt műve mellett egykori barátainak, művésztársainak, a francia impresszionizmus legnevesebb mestereinek képei is megjelennek. A több mint száz alkotást a tárlat kurátora tematikus egységekbe rendezte, így külön csoportokban jelennek meg a portrék, a normandiai és tengeri tájak, a londoni, velencei és hollandiai utazások emlékei, folyópartok, kertek és parkok színpompás impressziói.
 
CLAUDE MONET: Étretat, a Porte d'Aval Halászbárkák kifutása, 1885 körül
Dijon, Musée des Beaux-Arts
 
A Szépművészeti Múzeum, a budapesti Francia Intézet és a dijoni Musée des Beaux-Arts közreműködésével megrendezett kiállításra érkező műveket- többek között Monet, Manet, Pissaro, Renoir, Boudin, Sisley és Signac festményeit - olyan világhírű múzeumok kölcsönözték, mint a londoni és washingtoni National Gallery, a New York-i Metropolitan Museum és a párizsi Musée d'Orsay.
 
A kiállítás alkalmából a Vince Kiadó gondozásában 368 oldalas, reprezentatív katalógus jelenik meg, melyben a tárlaton bemutatott képek reprodukciói és elemzései mellett fontos tanulmányok és korabeli kritikákból válogatott szemelvények idézik meg az impresszionizmus hajdani hazai fogadtatását. A kötet egyik írása a modern francia művek magyarországi gyűjtésének történetét eleveníti fel, bemutatva a műgyűjtés aranykorának legjelesebb alakjait. Andrássy Gyula, Kohner Adolf, Hatvany Ferenc, Nemes Marcell és Majovszky Pál egytől egyig európai rangú kollekciói mellett a tanulmány szerzői felidézik azt az utat is, ahogy a budapesti Szépművészeti Múzeum impresszionista gyűjteménye a 20. század első évtizedeiben kialakult. E mostani, 2003. december elsejétől 2004. március 15-ig nyitva tartó kiállítás e jeles gyűjtők s a múzeum egykori legendás munkatársai - Petrovics Elek és Meller Simon - előtt is tiszteleg.