Várnai Gyula az acb Galériában

Várnai Gyula legújabb kiállítása koncepciójának kiindulópontját a művész 2013-ban kezdett új kollázs-sorozata adta. A kiállításon e sorozat legújabb darabjain kívül Várnai közelmúltban készült objektjei és installációi szerepelnek, valamint egy 1991-ből származó műve, amely – a koncepció keretein belül maradva – felidézi a közelmúltban 60. születésnapját ünneplő művész munkásságának korai korszakát.

Várnai Gyula: Collage

acb Galéria
2016.11.11 – 12.15.
megnyitó: 2016.11.10. csütörtök, 19:00 – 21:00
 
A kiállított darabok mediális szempontból a kollázs klasszikus avantgárdban létrejött műfajának örökösei, a művekben érvényesülő szemléletmód azonban összetéveszthetetlenül Várnai Gyuláé. Várnai az 1980-as évek végén indult művészi karrierjének már a kezdeteit is a hétköznapi tárgyakból és azok elemeiből létrehozott objektek jellemezték, és a mindennapok tárgykultúrájához való vonzódása a mai napig megmaradt. Tárgyhasználatának sajátossága, hogy a beemelt tárgyat – legyen az újságkivágás, ajtó, magnószalag, könyv vagy bármi egyéb – csak ritkán kezeli önmagára mutató objektumként, az a legtöbb esetben pusztán funkcionális szerepet kap, a mű médiumának alkotóelemeként. Másfelől azonban Várnai művészetének az az egyik legfőbb sajátossága, hogy a médium döntő jelentőséggel bír minden egyes mű koncepciójában, így a mű olvasatában, jelentésrétegeinek alakításában is hasonló a szerepe. A mostani kiállítás Különdíj című művében például a kehellyé formált újságpapírcsíkok, a robotmixer feje és az egyéb tárgyi elemek nem önmagukat reprezentálják, ám nem is pusztán anyagi vagy formai alkotóelemekként vannak jelen: az általuk felidézett képzeteink a mű jelentését gazdagítják. Hasonló elv érvényesül A nagy számok törvénye, az Oldenburg 3 vagy a Fraktál című műben, míg a Hogyan merítsünk erőt másokból sorozat esetében a képi tautológia eszközéhez nyúl Várnai.
 

Várnai Gyula (1956) az 1990-es évek elején fellépő, a neokonceptualizmus szellemében alkotó művészgeneráció egyik meghatározó alakja. Legjellemzőbb műfaja az installáció, de szinte megszámlálhatatlan egyéb médiumban alkot. Az egyetemen matematikát, fizikát hallgató, majd autodidakta módon asztronómiát, zenét és képzőművészetet tanult Várnai témái a hétköznapi és a művészi határterületeit érintik, műveiben előszeretettel használ természettudományos utalásokat. Várnai alkotásai számos hazai és nemzetközi kiállításon szerepeltek, legutóbb a szlovéniai Mariborban mutatott be nagyszabású egyéni kiállítást. Az 57. Velencei Képzőművészeti Biennálé magyar pavilonjában 2017-ben Peace on Earth! című projektje kerül bemutatásra Petrányi Zsolt kurátori koncepciója alapján.