Zsákmányművek – A nagy orosz művészeti krimi – Interjú Konsztantyin Akinsával, az elkonfiskált műkincsek orosz-amerikai kutatójával

Rieder Gábor – Topor Tünde

Csütörtökön nyílt a Ludwig Múzeum Permanens forradalom. Mai ukrán képzőművészet című csoportos kiállítása, az ukrán kortárs szcéna első nagyszabású magyarországi bemutatkozása. Az Artmagazin 2009-ben interjúzott Konsztantyin Akinsával, a hadizsákmányművekkel és az orosz avantgárddal foglalkozó művészettörténésszel, a kiállítás egyik kurátorával – most ezt az interjút elevenítjük fel archívumunkból.

 

 

 

Konsztantyin Akinsa
1986-ban végzett művészettörténészként a Moszkvai Állami Egyetemen, majd a Művészettörténeti Kutató Intézetben doktorált 1990-ben. Tudományos ösztöndíjasként több évet töltött el Moszkvában, Brémában, Nürnbergben és Washingtonban, legutóbb a Harvard egyik kutatóintézetében. Számtalan restitúcióval foglalkozó amerikai tudományos testületnek volt résztvevője és igazgatója. Tagja több nemzetközi műkritikus egyesületnek, az ARTnews kelet-európai tudósítója. Kortárs művészeti és történeti kiállításokat rendez, több neves egyetemen megfordult már vendégoktatóként. Eddig megjelent könyvei: The Holy Place (2007), AAM Guide for Provenance Research (2001), Beautiful Loot: Soviet Plunder of European Art Treasures (1995), Operation Beutekunst (1995).

A magyar műkedvelők nem nagyon ismerik a nevét, bemutatná magát röviden az Artmagazin olvasóinak? Hogyan került kapcsolatba a második világháborús hadizsákmány-műalkotásokkal?

Művészettörténész vagyok, aki időnként képzőművészeti újságíróvá válik. Nemcsak elkonfiskált műalkotásokkal foglalkozom, a hadizsákmányművek véletlenül jutottak ilyen nagy szerephez az életemben. Újra és újra előkerülnek, sokszor megmondtam már, hogy „ez az utolsó alkalom” – mégis felbukkantak ismét. Tudományos menedékem viszont az orosz avantgárd, a kései orosz avantgárd, valamint a korabeli német művészet. Vagyis az átalakulás, a modernizmus és az antimodernizmus közötti átmenet a modern Oroszországban és a náci Németországban. Ez a kutatói munkásságom, de a művészeti zsurnaliszta oldalam más. Sokat megírtam már a zsákmányművek végtelen történetéből; eddig három könyvet publikáltam a témában. Az orosz avantgárd negatív felével is foglalkozom, a hamisítványok kérdésével...

Izgalmas témák…

Igen, az ARTnews az az amerikai művészeti magazin, amelyik bevezette a tényfeltáró újságírást a képzőművészet területén is, mivel a New York Timestól érkezett főszerkesztő (Milton Esterow – a szerk.) a régi amerikai újságíró-iskolát képviseli. Tényfeltáró szerzőket kért fel, addig ugyanis alig írtak ilyen cikkeket, mert kockázatos, kellemetlen, az emberek ostobák stb., stb. Szóval felkértek engem is, mert az én témám, az orosz avantgárd – ami kapcsolatban van a hadizsákmány-művekkel és a hamisítványokkal egyaránt – valódi tényfeltáró újságírói feladat.

De hogyan került a zsákmányművek közelébe?

Ez izgalmas történet, elég régen kezdődött. Eredetileg a kijevi egyetemen végeztem, majd a moszkvaira kerültem, ahol különös pletykák keringtek például a Schliemann-aranykincsről (a Trója romjainál talált ún. Priamosz- kincs, amit a Vörös Hadsereg vitt magával Berlinből; a kilencvenes évekig az oroszok letagadták, hogy ők őrzik – a szerk.). A moszkvai egyetem után visszamentem Kijevbe, ahol jó kurátori állást kaptam a helyi múzeumban. Hamarosan megismertem a titkos művészeti gyűjteményt, ami elvileg nem létezett. Bolond fiatalként kérdezősködtem, hogy „ez mi, az mi?” Amire a főnökömtől a következő választ kaptam: „Fogd be a szád! Elég a hülye kérdésekből!” Kiderült, hogy a saját gyűjtemény 45-50 százaléka eltűnt a háború alatt, de senki sem küzdött érte, nem publikáltak róla. Elkezdtem ennek utánajárni. A kutatásaim kedvező politikai feltételek között indulhattak a peresztrojka elején. Éppen akkoriban kezdtem meg a doktori tanulmányaimat Moszkvában. Kerestem a lehetőséget, hogy megírjam a sztorit. Ismert volt a liberális Ogonyok magazin, a peresztrojka egyetlen liberális politikai folyóirata. Megkerestem a főszerkesztőt, aki a gorbacsovi Oroszország fontos figurája volt, mondtam, hogy ezt a történetet még senki sem írta meg. Mire ő: „Túl korai!” Három évvel később mindez megismétlődött. Akkor elhatároztam, hogy politikai támogatást szerzek az ügyhöz, és elmentem a Raisza Gorbacsova által vezetett Kulturális Alaphoz, és megkongattam a vészharangot: „Tennünk kell valamit, tennünk kell valamit! Az emberek nem érzékelik majd a politikát benne! Hozzanak létre egy bizottságot!” Létre is jött egy bizottság, néhány művészettörténésszel. Én az egyik orosz lapnak készítettem egy interjút, 70 százalékát kivágta a cenzúra, majd a cenzorok felhívták a Kulturális Alapot hogy mi a fenét csinálnak? Megint csak nem kerültem közelebb a célhoz. Ekkor tartottak Moszkvában egy konferenciát, ahol az ARTnews magazin főszerkesztője is megjelent. (Korábban elolvastam már az osztrák és német restitúciós ügyeket az ARTnewsban.) Jelentkeztem nála, hogy nekem is van egy sztorim, egy nagy sztorim. „Veszélyes?” – kérdezte. Nemigen érzékeltem a veszélyt. Egy barátommal, Grigorij Kozlovval a Puskin Múzeumnál (a Vörös Hadsereg által elkonfiskált műkincsek egyik fő lelőhelye – a szerk.) dolgoztunk. Nos, visszanézve megdöbbentő a naivitásunk. Az ARTnews viszont lehozta a cikkünket, hihetetlen botrányt okozva...

A Tékozló fiú mestere: Zsuzsanna és a vének, Hanyenko Múzeum (korábban: Nyugati és Keleti Művészet Múzeuma), Kijev. Courtesy: Konstantin Akinsha
A 16. századi, név nélküli flamand mester festményét jelenleg egy kijevi múzeum őrzi. Egyike azoknak a művészettörténeti „kárpótlásként” elrabolt festményeknek, amelyeket a Vörös Hadsereg Németországban gyűjtött össze, a náci katonák által elzabrált műkincsekért cserébe. A második világháború előtt egy berlini magángyűjteményhez tartozott.

Mikor történt ez?

1991-ben. Botrányos volt, hiszen amikor megjelent a cikk, a Szovjetunió még létezett. Az újságok egyből cikkeztek róla, megkérdezték a moszkvai Kreml Múzeum igazgatóját, hogy ismeri-e Akinsát és Kozlovot. „Persze – felelte –, kiváló, fiatal művészettörténészek, komoly kutatók.” „És tudja, hogy írtak a szovjet múzeumokban lévő elkonfiskált műtárgyakról egy amerikai lapban?” „Idióták” – válaszolta. Mégsem lankadtunk, publikáltunk továbbra is. Hirtelen minden megváltozott: jött Jelcin. Alatta az igazgatók és a nagy többség is támogatta a restitúciós visszaadások ügyét. Egyszer megkeresett minket egy volt katona, egy háborús veterán, aki fontos dolgokat akart mutatni. „Fontos?” „Mindenféleképpen!” Rendben, bolond fiatalként egyből felültünk egy szovjet vonatra, leutaztunk hozzá vidékre, ahol szovjet típusú betonlakótelep fogadott, egy nagyon kedves öregemberrel. A szegényes öregember előcsomagolt 101 rajzot és akvarellt a Brémai Kunsthalle anyagából. Elmondta a történetet is: abban a katonai egységben szolgált, amelyik egy Berlin közeli kastélynál (Karnzow-kastély – a szerk.) állomásozott, ahová a gyűjteményt rejtették. Ők mindenesetre elhozták. A kollekció másik fele máshová került, más személyekhez és orosz múzeumokhoz, de ő megtartotta ezt a részt. (A Brémai Kunsthalle fantasztikusan értékes egykori anyaga a német–orosz restitúciós ügyek egyik állandó szereplője, mivel a gyűjtemény jelentős része illegális úton magánkézbe vándorolt – a szerk.) „Elloptam – mondta. – Most vissza akarom adni, de a nevemet ne említsék, nem akarom, hogy a németek tudják, ki vagyok. Csak azt akarom, hogy visszakerüljön a tulajdonosához.” „Tudja, hogy ez dollár százezreket és milliókat ér?” – kérdeztük... Tudta, de nem érdekelte a pénz. Végül elmentünk a német nagykövetségre, megkerestük a kulturális attasét: „Van egy kis problémánk: vissza akarunk adni 101 darab rajzot és akvarellt a Brémai Kunsthallénak.” Dürer-akvarelleket, Rembrandt-metszetet stb., stb. Végül publikálták az egész sztorit, a Spiegel pedig másnap lehozta az egészet.

Mikor történt mindez?

1993-ban. Más történetek is voltak: ez volt a restitúció Sturm und Drang korszaka. Ekkoriban a magyar fél is nagyon tevékenynek bizonyult. Más idők jártak... A magyar hivatalnokok még nem értették, hogy nem igényelhetik vissza a Magyarországhoz tartozó javakat, mert azok valójában magángyűjtemények részei voltak stb., stb. Senki sem tudott semmit még ekkortájt a Sárospataki Könyvtárról, bár szóba kerültek – ritkán – a Nyizsnyij Novgorodban lévő magyar festmények. Ez a téma akkor merült fel, mikor az oroszok elkezdtek beszélni az ottani festményekről. Volt egy híres kutató, aki levelet írt Gorbacsovnak, hogy valahová kell tartozniuk ezeknek a festményeknek, hogy milyen rossz körülmények között őrzik őket, hogy senki sem tud róluk stb., stb. Én is jártam – a társammal, Grigorij Kozlovval együtt – Nyizsnyij Novgorodban, nem a magyar festmények, hanem egy ott őrzött német gyűjtemény miatt. A német gyűjteményt nem találtuk meg, de találkoztunk egy idős helyi művészettörténésszel, aki közölte, hogy nemcsak festményeket őriznek itt, hanem könyveket is. „Miféle könyveket?” – kérdeztem. „Nekem is van egy – felelte –, nagyon népszerűek voltak az antikváriumokban az egyértelműen kilopott példányok.” „Mutassanak nekünk ilyen könyveket!” – kértem. Mutatott egy kis könyvet, benne volt a Sárospatak-bélyegző. Készítettünk róla egy fényképet, majd visszamentünk Moszkvába és felkerestük a magyar követséget, hiszen jól ismertük az akkori nagykövetet, Nanovszkij Györgyöt, aki tevékenyen részt vett az ilyen ügyekben. Megmutattuk neki a felvételeket: „Az önök könyvei, a Sárospataki Könyvtár Nyizsnyij Novgorodban van. Ki tudnánk nyomozni az ügyet?” „Rendben – válaszolta –, teszünk egy hivatalos utat Nyizsnyij Novgorodba és megkeressük a könyveket!” Elmentünk Nyizsnyij Novgorodba. (Nem túl jó ötlet autóval odautazni, a szovjet utak miatt háromszor cseréltünk kereket.) Ekkoriban a Nyizsnyij Novgorod-i városvezetőség élén Borisz Nyemcov állt, a Putyin-rezsim tökéletes ellentéte, a mai politikai ellenzék vezetője. Egy liberális, fiatal, kiváló hivatalnok, aki nagyon udvariasan fogadott minket, mondta, hogy Nyizsnyij Novgorod most történelmi lépést tesz Magyarország felé. „Szeretnénk egy látogatást tenni a könyvtárban, mert azt gyanítjuk, hogy néhány magyar könyvet is őriznek ott” – mondtuk. A kulturális ügyek intézőjéhez irányított, onnan mentünk el a könyvtárba. A könyvtárigazgató egy igazi szovjet-típusú asszony volt a hatvanas évek közepéből. (Tudják, a jó sztálini káderek mindent túléltek!) „Tud-e mondani valamit az itt őrzött magyar könyvekről?” – kérdeztük. Leállított minket: „Egyáltalán nincsenek magyar kötetek a könyvtárban!” Mindenki csalódott volt, teljesen hülyének éreztük magunkat, hogy a magyar nagykövetet elrángattuk Nyizsnyij Novgorodba egy ilyen útra...

Akinsa és Kozlov a Brémai Kunsthalle 101 grafikájával, mielőtt átadták volna őket a moszkvai német nagykövetségnek. Kozlov Dürer Tájkép kastéllyal és folyóval c. akvarelljét tartja a kezében. Courtesy: Konstantin Akinsha

Mindez még a nagy, Puskin Múzeum-beli kiállítás előtt történt?

Jóval előtte. (1993-ban – a szerk.) Nagyon csalódottak voltunk, a nagykövet elindult egy megbeszélésre, mi pedig bementünk nézelődni a könyvtárba, hátha szerencsénk lesz. Egyszer csak odafutott hozzánk kiabálva egy huszonéves fiatal lány...

Halle Berry?

Abszolút, mint egy James Bond-filmben! A fiatal lány közölte velünk, hogy az igazgatójuk hazudott és az összes sárospataki könyv náluk van. Ajándékként nekünk adta a könyvtár pár példányban kiadott kézirat-katalógusát. Majd elszaladt, még a nevét sem tudtuk megkérdezni. A katalógusban ott voltak a sárospataki könyvek és a Nyizsnyij Novgorod-i Könyvtár összes ősnyomtatványának a leírása. Hoppá: a legjobb sárospataki könyvek leírásai! Visszamentünk a hotelba és megmutattuk a kötetet a nagykövetnek: „Hazudtak nekünk! Holnap menjünk be újra a könyvtárba!” Nagyszerű jelenet következett, bár nem túl diplomatikus: bementünk a könyvtárba, megjelent az igazgató. „Elnézést, de másodjára is meg kell kérdeznünk, nincsenek önöknél a sárospataki könyvek?” „Nincsenek.” „Sajnálom, de ön hazudik!” – mondta a nagykövet mosolyogva. Pár másodpercig eltartott, míg az igazgatónő megértette, mit mondtunk. Megváltozott az arca. Megmutattuk neki a katalógust, mire ő (az igazgató!) kiszaladt az irodából. Otthagyott minket az irodájában! A kulturális hivatalnok ekkor megszólalt: „Várjanak, jöjjenek vissza háromnegyed óra múlva!” Mikor visszatértünk, az asztalon ott állt az összes sárospataki könyv. Hogy egy nagykövet (például Magyarországról) lopott műkincsekre vadásszon, majd nyilvánosan hazugsággal vádoljon valakit! Ma már lehetetlen elképzelni. Más idők voltak...

A Puskin Szépművészeti Múzeum bejárata. A Puskin Múzeum az európai képzőművészet (azon belül is főként a klasszikus szobormásolatok és az impresszionisták) legfőbb moszkvai letéteményese. A főként magánadományokból épült egyetemi múzeum közvetlenül az első világháború előtt készült el. Gyűjteménye a szovjet időkben jelentősen gyarapodott, például az Ermitázsból átcsoportosított impresszionista remekművekkel vagy a Németországból elkonfiskált műtárgyakkal. 1948-ban – a szocreál kultúrharc szigorodása idején – az intézményt bezárták és átalakították Sztálin születésnapi ajándékainak múzeumává. Sztálin halála után az intézmény ismét megnyitotta kapuit, visszaszolgáltatta a Drezdai Képtár elzabrált anyagát, de például a Berlinből elhurcolt Trójai Kincsről mind a mai napig nem mondott le. Az igazgató asszony a restitúciót ellenző – még ma is nagyon aktív – Irina Antonova 1961 óta.

Félt valaha? Elég veszélyes területen dolgozik...

Néha féltem, voltak olyan pillanatok. Fokozatosan kezdtem el félni, amikor a politikai környezet kezdett megváltozni. Kezdetben az újságok is támogattak minket, Alekszandr Kamenszkij (neves orosz művészettörténész és kritikus, meghalt 1992-ben – a szerk.) is kiállt mellettünk. Ha ma szeretnék valami ehhez hasonlót csinálni Oroszországban, két választásom van: vagy börtönbe kerülök, vagy nulla eredményt érek el. Mocskos időket élünk. Lépésről lépésre megváltozott minden.
 
Hogyan került sor a Puskin Múzeumban megrendezett, Kétszer megmentve című nagy kiállításra? (A nagy szenzációt kiváltó moszkvai tárlatot 1995-ben rendezték meg több mint 60 elkonfiskált műkincsből – a szerk.)

Az újságokban megjelent, hogy vannak hadizsákmány-műtárgyak a vidéki Oroszországban – mégsem ismerték el ezt hivatalosan. A két egymást követő kulturális miniszter (az utolsó szovjet és az első oroszországi) következetesen hazudott. Irina Antonova, a Puskin Múzeum igazgatója (1961 óta tölti be ezt a posztot! – a szerk.) is tagadott. Tagadták, hogy a Schliemann-aranykincs Moszkvában van. Tartottunk egy nagy sajtótájékoztatót, ahol közöltük, hogy hazudnak és elkezdtük megjelentetni a dokumentumokat. Hiszen a nagy szovjet bürokrácia mindenről készített másolatokat. (Lábra kapott egy szép összeesküvés-elmélet – még könyv is született róla –, ami szerint a Schliemann-aranykincset titokban Amerikába csempészték és ott tartják egy titkos erődben.) A Puskin Múzeum-beli kiállítást eredetileg az Ermitázs kezdte el szervezni. Az Ermitázs eleinte sokkal dinamikusabban állt a kérdéshez, de Antonova lecsendesítette őket. Mindenesetre ez volt az első nyilvános kiállítás, amely bemutatott magyar magángyűjteményekből való műtárgyakat. Magyarország pedig elkezdte visszakövetelni ezeket.

A Sacco di Budapest címlapja. (The „sacco di Budapest” and depredation of Hungary, 1938–1949: works of art missing from Hungary as a result of the Second World War. Szerk. Mravik László. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1998) A csak angol nyelven megjelent restitúciós alapművében Mravik László számtalan dokumentumot reprodukált, amelyek a banki széfeket kifosztó orosz Gazdasági Tiszti Bizottság munkájáról tanúskodtak. Csak egy példa a Magyar Általános Hitelbank 1946. május 6-án kelt leveléből, ami az érdeklődőkkel tudatta a letétbe helyezett értékeik eltűnését: „Szíves tudomásá(uk)ra hozzuk, hogy a nálunk őrizetben volt 13723 számú ládát az intézetünkhöz kiküldött orosz tiszti gazdasági bizottság elszállította, miért is azt könyvelési nyilvántartásunkból töröltük.” (97. o.) A könyv számtalan hasonló levelet tartalmaz.

A visszavásárolt Sárospataki Könyvtár kivételnek számít, hiszen a Puskin Múzeum igazgató asszonya, Antonova a kiállítás kapcsán azt mondta, hogy „a restitúciónak sosem lesz itt helye”.

Igen, van pár állandóan ismételgetett, hagyományos mantra. Például hogy nem tárgyalunk senkivel. Ez is az ideológia részévé vált. Sajnos bizonyos értelemben az a korszak volt a „weimari Oroszország”. Ez a mentalitás egyre erősödött a Jelcin-éra második felében: az ország állapota romlott, a demokráciát senki sem tisztelte, az emberek elveszítették a pénzüket, elvesztettek mindent. Mint Németország az első világháború után. A demokrácia gyenge lábakon állt. Mindent elvesztettek, elvesztették maguk mellől Magyarországot, Lengyelországot, a saját tagköztársaságaikat. Három kis szuvenír maradt csak a második világháborúból: a zsákmányolt műtárgyak, a Kuril-szigetek (Japán mindmáig visszaköveteli őket – a szerk.) és Königsberg (Kalinyingrád). Magam is meglepődtem, mikor nemrégiben a brémai gyűjtemény kapcsán az egyik orosz elemző megállapította, hogy a zsákmányolt műalkotások tulajdonképpen a második Kuril-szigeteket jelentik, vagyis ez egy szimbolikus érték, egy megmaradt „gyarmat” a második világháborúból. Sajnos az orosz nép új urai számára ez szimbolikus dologgá vált. Szimbólummá, hiszen senki sem törődik a valósággal. Ráadásul a második világháború a Putyin-rezsim egyik legfontosabb ideológiai támasza. A Szovjetuniónak kevés pozitív, felhasználható történelmi öröksége volt, a második világháború viszont használható. Hadseregek, ünnepségek, Nagy Oroszország... Ebben a helyzetben persze jön a mantra, hogy nem tárgyalunk senkivel, a restitúció szót mindenki elfelejtheti, semmit sem adunk vissza. Ugyanakkor Putyin alatt mégis visszaadtak pár dolgot. Például a brémai gyűjtemény – német követségen őrzött – 101 rajza esetében évekig tartott a vita, míg végül Putyin (2000-ben – a szerk.) áldását adta az ügyre. Visszakerülhetett Németországba. Aztán Németország visszakapta a Frankfurt an der Oder-i Marienkirche üvegablakait, majd következett Sárospatak, és visszaadták a brémai gyűjtemény másik felét (a Viktor Baldin tiszt által ellopott 362 darab rajzról és két festményről van szó, amit 2003-ban adott vissza Oroszország – a szerk.). Van egy gyönyörű orosz törvényünk erről (1998-ban született: „Törvény az Oroszországi Föderáció területén található kulturális kincsekről, amelyek a második világháború során kerültek a Szovjetunióba” – a szerk.). Ez nem jogászi, hanem ideologikus konstrukció, amit nem lehet legálisan bírálni. De a radikális törvény alól van pár kivétel (amik 2000-ben kerültek a törvénybe – a szerk.): a náci elnyomás áldozatainak műtárgyai, az egyház műtárgyai és a jótékonysági intézmények műtárgyai, ha nem voltak kapcsolatban a náci hatalommal. Ezért kerülhettek vissza az egyházi műkincsek Sárospatakra és Frankfurt an der Oderbe. De van rengeteg múzeumi műtárgyuk, amiket vissza kéne adni, mert például a holokauszt áldozataitól származnak. Például a Herzog-anyag. A Putyin-rezsim a hadizsákmány-műtárgyakat politikai ügyletek eszközeként használja. Ez a realitás – mit tehetünk?

Szovjet zsákmányszerző brigád (német nők társaságában) a Pillnitz-kastély udvarán 1945-ben. A Drezda melletti 18. századi kastélyban gyűjtötte össze a Vörös Hadsereg a környékről elrabolt műkincseket, például Raffaello Sixtus-Madonnáját vagy Giorgone Alvó Vénusát. Courtesy: Konstantin Akinsha

Mit gondol a magyar álláspontról?

A második világháború alatt Budapesten eltűnt magyar műalkotások története az egyik legizgalmasabb és legtalányosabb eset. Először a kulturális minisztérium – restitúcióval foglalkozó orosz kutatóként – hívott meg Magyarországra. Eltöltöttem pár gyönyörű napot a fiatal magyar demokráciában. Magyarország ekkoriban még nem tudta, hogy a Nyizsnyij Novgorod-i műtárgyak nem feltétlen őt illetik. A Hatvany- és Herzog-festményeket magyar nemzeti javakként igényelték vissza. Ezen az állásponton nem változtattak. A magyarok a kezdetektől mindent követeltek, de semmit sem kaptak, Sárospatakot kivéve. Mikor a Herzog-örökös Martha Nierenberg beperelte a magyar államot, Magyarország egy nem túl termékeny stratégiát választott. Nem tudok szabadulni egy metaforától: Magyarország Ausztria nyomában jár. Ugyanazon az úton, csak az osztrákok előbb fizettek rá. Ausztriának is komolyan kellett volna vennie a Bloch-Bauer-portréval kapocslatos igényeket. (2006-ban öt Klimt-festményt sikerült elperelnie Maria Altmann-nak Ausztriától – a szerk.) A Herzog-örökösök is ugyanúgy többször beperelték már a magyar államot, és mindig vesztettek. De ez a történet nem ért még véget! Sőt, biztos vagyok benne, hogy hamarosan folytatódni fog! Tavaly az Egyesült Államok Nemzetközi Kapcsolatok Bizottsága levelet írt a magyar külügyminisztériumnak, hogy mi van a Herzog-üggyel. Igazi közép-európai sztori ez: az emberek nem mernek döntéseket hozni a politika szintjén. Úgy látom, komoly felhők gyülekeznek a horizonton. Talán most van az utolsó esély. És nem a történet erkölcsi oldaláról beszélek, csak a politikairól. A dolog történeti oldala szintén nagyon érdekes, mert nem tudunk róla túl sokat. Mravik Lászlóval, a restitúciós kutatások magyarországi atyjával nagyon különböző tudományos állásponton vagyunk. Az általam is sokra tartott Mravik hihetetlenül komoly munkát végzett, de az alapkoncepcióban nem értünk egyet. A fő kérdés: Ki a tettes? Mravik szerint mindent az oroszok vittek el. Ezt írta meg a Sacco di Budapestben is, ahol mindenről azt olvashatjuk, hogy ezt is az oroszok vitték el, ezt is és ezt is. Valójában nem tudjuk, mi történt addig, míg be nem kerültek a Nyizsnyij Novgorod-i múzeumba...

Mravik László dokumentumokkal is igazolja az álláspontját, bár nyilván vannak történések, amiknek nem lehet írásos nyoma. Egyébként ön szerint miért szerepel minden restitúciós történetben Nyizsnyij Novgorod?

Nagyon érdekes történet. Volt egy csendes hadművelet a második világháború vége felé. A Szovjetunió speciális hadizsákmány-brigádokat állított fel, különböző szakemberek vezetése alatt. (Például mérnököket küldtek a német rádiógyárakhoz.) A művészethez hivatalosan két különleges tiszti egység tartozott. A művelődési minisztérium által megbízott képzőművészeti brigádok és az oktatási és kulturális szervezetek nevében eljáró brigádok, amik hangszerekkel, könyvtárakkal és hasonlókkal foglalkoztak. De egyik brigád sem jött Magyarországra! Viszont volt még egy harmadik alegység is, a legrejtélyesebb, aminek az archívumából a kilencvenes évek elején – amikor még többé-kevésbé elérhetők voltak az ilyen anyagok – sikerült megszerezni egy dokumentumot. Ezek voltak az úgynevezett Államkincstár-brigádok, amelyek a titkos rendőrséget felügyelő minisztérium alatt működtek. Ezeket a brigádokat elküldték az összes nagyvárosba, hogy keressenek külföldi valutát, drágakövekért, kötvényekért stb. Ez volt a helyzet Budapesten is, így nem csoda, ha például a Hatvany-javak is eltűntek. De őket nem érdekelték a műtárgyak! A brigádok Németországban sokkal szervezettebben működtek. Magyarországon másképp mentek a dolgok. Van egy fontos bizonyíték erre a történetre Nyizsnyij Novgorodból. Az emberek először 1966-ban értesülhettek hivatalos forrásokból Nyizsnyij Novgorodról, 1966 előtt senki sem tudott az ottani gyűjteményről. Ekkor adta vissza – meghatározó módon – a művelődési minisztérium a Drezdai Képtárnak és más német (NDK) múzeumok gyűjteményét. Amikor az előkészületek zajlottak a Szovjetunióban, a művelődési minisztérium elrendelte az elkonfiskált műtárgyakat összeíró nagy leltár elkészítését. A Nyizsnyij Novgorod-i múzeum írt egy levelet, amiben felsorolta az összes El Grecót és Renoirt, és megírták, hogy nincs róluk semmi információ. Mi legyen? Leküldték a Puskin Múzeum legnagyobb szakemberét, Andrej Csegodajevet. Lejött, megnézte az anyagot: Renoir, Manet – mind Magyarországról. Próbálta megfejteni, hogy miként kerülhetett ebbe a múzeumba az anyag. És ez elég érdekes történet. Egyszer a Németországban szolgáló 49. hadsereget áthelyezték Nyizsnyij Novgorodba, mert ott volt az új katonai kerület bázisa. Miután megtelepedtek, egyszer csak a vezetők meghívták magukhoz a múzeumi szakértőket, hogy nézzék meg a teherautóikban lévő könyveket, festményeket és hasonlókat. A múzeumi szakértők megkérdezték: „Hol vannak a papírok?” A válasz: „Nincsenek papírok! Vigyék el ezeket!” Egy helyi legenda szerint a hadtest valahonnan elhozta vagy valahol elhagyva találta az anyagot. Így amikor bekerült a múzeumba, nem leltározták be hivatalosan. A kérdés, hogy hol tett szert ez a hadsereg erre a műtárgy-együttesre? Amikor az 1950-es évek végén és az 1960-as években elkezdtek foglalkozni az üggyel, senki sem tudta, hogy kerülhetett oda. De előkerült Nyizsnyij Novgorodban a hadsereg két veterán tisztje, akik megírták a Szovjetunió művelődési minisztériumának, hogy a hadtestük Németországban, a Berlin közeli Reinbergben találta az anyagot és onnan hozta Nyizsnyij Novgorodba. Mravik szerint ez nem igaz, az anyagot Magyarországról lopták el. Én másképp látom. Ezek a fiúk nem biztos, hogy igazat mondanak, lehet, hogy valahonnan lopták az anyagot. Ez a (le nem jegyzett) történet kering a Nyizsnyij Novgorod-i folklórban is a „talált" vasúti szerelvényről. Németországban történt ez? Vagy egy szovjet állomáson valahol? Lehetséges, hogy a Vörös Hadsereg Budapesten töltötte meg a vasúti kocsit és aztán valahol „elvesztette”? Nem tudjuk. Az biztos, hogy a Herzog-gyűjtemény és a Hatvany-gyűjtemény egy része mind a mai napig hiányzik, nincs az eddig ismert orosz helyeken. Óriási mennyiségű műalkotás tűnt el nyom nélkül. Ha Oroszországban (vagy a korábbi Szovjetunió területén) vannak ma is, akkor két lehetőség adódik: valamelyik orosz múzeumban vannak vagy magánkézben. Nem tudjuk, mi történt, a rejtély nem oldódott még meg...

Gustav Klimt: Nyírfaerdő, 1903, olaj, vászon, 110x110 cm. © Christie’s Images Ltd. 2006
A festményt Maria Altmann – miután jogi úton visszakapta a Belvederétől – egyből árverésre bocsátotta: a New York-i Christie’s 2006. novemberi aukcióján már új gazdára is talált. Altmann (a bécsi zsidó cukorgyáros, Ferdinand Bloch-Bauer leszármazottja) öt Klimt-festményért perelte be Ausztriát közel egy évtizeddel ezelőtt. (Artmagazin, 2006/5. 52. és Artmagazin, 2006/6. 43.) Az egykor családi tulajdonban lévő képek jó fél évszázadig a Belvedere ékességei voltak. Az Anschluss után elkonfiskált festményeket Maria Altmann az 1990-es években még tárgyalás útján kívánta visszaszerezni. Az osztrákok Adale Bloch-Bauer 1923-as végrendeletével védekeztek, aminek értelmében – férje (Ferdinand) halála után – a képek állami tulajdonba kerültek volna. Csakhogy Ferdinand időközben Svájcba menekült, javait elkobozta az állam, későbbi végrendeletében pedig a családjára hagyta a festményeket. A Los Angelesben élő unokahúga, Maria Altmann ezért 1999-ben be akarta perelni az osztrák államot, de végül ejtette az ügyet az osztrák bíróságon megítélt túl magas perköltség miatt. 2000-ben viszont a keresetet a kaliforniai Körzeti Bírósághoz nyújtotta be, a külföldi állam immunitásáról szóló törvényre (Foreign Sovereign Immunities Act) hivatkozva. Az 1976-os törvény az Egyesült Államok állampolgárainak védelmét szolgálja: külföldi által okozott sérelem esetén beperelhetnek egy másik országot (vagy annak hatóságait) az amerikai bíróságon. Maria Altmann megnyerte a pert. Az Altmann v. Osztrák Köztársaság per jogi precedenst teremtett, ugyanis a törvényt korábban még egyszer sem alkalmazta az Egyesült Államok Legfőbb Bírósága visszamenő hatállyal. Az amerikai ítéletet elfogadta az osztrák bíróság is és 2006-ban visszaadta a festményeket. A Klimt-képek egyből piacra kerültek, több száz millió dollárt hozva az örökösnek és ügyvédjének. Ez a forgatókönyv a magyar közgyűjteményekben őrzött – vitatott eredetű – műveknél is lejátszódhat a jövőben.

Mi történt a pozsonyi Courbet-festménnyel? (Artmagazin, 2008/6. 44.) Legutóbbi cikkében ön idézi Charles Goldsteint, a pereket sorra nyerő Commission for Art Recovery ügyvédjét, aki szerint „Meglepő, hogy könnyebb volt visszaszerezni a holokauszt során elzabrált műtárgyakat szlovák műkereskedőktől, mint a magyar vagy orosz kormányhivatalnokoktól. (…) Hatvany Ferenc egykori festményei még mindig a budapesti, moszkvai és Nyizsnyij Novgorod-i múzeumok falain lógnak.” (Konstantin Akinsa: The Mysterious Journey of an Erotic Masterpiece. ARTnews, 2008/2.)


Ott vannak, ott vannak! Nézzék meg például a Szépművészeti Múzeum óriási Courbet-festményét (A birkózók – a szerk.). A magyar ügyvédek is elmesélhetik, hogy miért perelték. A legnagyobb konfiskált műalkotás a múzeumban! Érdekes történet. Eltűnt a Hatvany-villából, mikor a németek jöttek. Budapesten kívül találták meg a háború után, onnan került be a múzeumba. A hivatalos vélemény szerint a művet lefoglalták, mivel Hatvanyék illegális úton hagyták el az országot (Hatvany Alexandra férjével 1952-ben szökött át a zöldhatáron – a szerk.). Pedig mikor múzeumi tulajdonba került a festmény, Hatvanyék még az országban tartózkodtak. Vagyis legálisan nem tudták lefoglalni, mert nem hagyhatta még el az országot. Per is volt már az ügyben, de nem nyerték meg a régi tulajdonosok képviselői. (Tulajdonképpen az egyetlen visszaadott Hatvany-kép a szlovák maffián keresztül jutott vissza.) De hogy mikor kerülnek majd vissza például Oroszországból a műtárgyak, azt nem tudjuk. Van pár próbálkozásunk és precedensünk. Elsőként Maria Altmann, aki Amerikából perelte be Ausztriát, Kaliforniából alkalmazva külső ráhatást. A második a Malevics-család volt, akik a washingtoni Szövetségi Bíróságról perelték be Amszterdam városát, mivel az amszterdami bírósággal nem boldogultak. Az első próbálkozások után mindenki a következőt várja. Ki lesz az? Magyarország? Oroszország? Rövid időn belül sok országot fog Amerika hasonlóképpen beperelni. A helyi bíróságokon lassan mennek a dolgok, Magyarországon mondjuk kilenc évig tart egy per, Oroszországban hat évig. Van már más lehetőség is. Ha van egy Amerikában élő rokon, van jobb megoldás... Persze a Szépművészeti Múzeum nem sokat tehet, hiszen nem magánalapítású intézmény, nem hozhat egyéni döntéseket a műtárgyakról. Az állami tulajdonú európai múzeumok a politikai döntésektől függenek. Az igazgatók nem rejthetik el a műtárgyakat, de nem is veszíthetik el őket: nem sokat tehetnek a tragikus veszteségek ellen.

Sokat tudunk magyarországi kulturális értékek második világháború alatt elszenvedett veszteségeiről. Össze lehet hasonlítani a többi országéval? Ki volt a világháború legnagyobb vesztese?

Természetesen össze lehet hasonlítani a veszteségeket, még ha nem is tudományos módon. Az oroszok mindig a pusztításról beszélnek, pedig nem is veszítettek olyan sokat. Örökké a Borostyánszobát emlegetik, de valójában nem sok remekművük tűnt el, hiszen Moszkva az elfoglalt területeken kívül esett. Mindig az ország háború előtti gazdagságán múlik a veszteségek mértéke. Budapesten nagyon sok kulturális érték volt ekkoriban. Ott voltak a magángyűjtemények, a háború nagy áldozatai – egy részük még ma sincs meg. Franciaország is nagyon sok mindent elveszített, de harcászati okokból mindent visszakapott. 1945 elején, mikor bekerültek a Németországot ellenőrző bizottságba, sok tárgyalás foglalkozott a restitúció kérdésével. A restitúciónak Franciaország volt a bajnoka: gyakorlatilag mindent visszakapott. Lengyelországot is nagy veszteségek érték, például a Czartoryski-családot. (Ukrajna is óriási veszteségeket szenvedett el.) Idetartozik egy másik érdekes történet – ha már Courbet-ról ennyi szó esett, fejezzük be szintén egy Courbet-val. Van egy Ornans-ról festett Courbet-tájkép (Ornans körüli táj – a szerk.), ami eredetileg a Herzog-gyűjtemény része volt. Jelenleg a varsói Nemzeti Galéria falán függ. A háború után Ausztriában találták meg a festményt, a Fischhorn-kastélyban (itt őrizték a lengyel arisztokrata Czartoryski-család gyűjteményét – a szerk.), aminek az egész anyaga a linzi múzeumhoz (Führermuseum – a szerk.) tartozott. Vagyis nyilvánvalóan a németek vitték el a festményt Magyarországról, szemben Mravik teóriájával. Mikor a háború után a Lengyelországot képviselő restitúciós szakértők ott jártak, az amerikaiaknak mindegyik műről azt mondták, hogy „ez is a mienk, az is a mienk”. Így az egész anyagot Lengyelországba küldték. De mi köze volt ennek a linzi múzeumhoz, amihez a németek a képeket gyűjtötték? A Courbet-festmény a Herzog-családé volt. Úgy tűnik, a németek a Fischhorn-kastélyba különböző helyekről rabolták össze a műtárgyakat. Vagyis: ismét csak rejtélyek, rejtélyek és rejtélyek – egyelőre megoldás nélkül...

Artmagazin 2009/1. 12-20. o.

 

 

A cikk eredeti bevezetője:

Egy ködös téli reggelen találkoztunk a budapesti Centrál Kávéházban. Mikor beléptünk a kávézóba, Akinsa már ott ült egy márványasztal mellett, rendületlenül szívta pipáját illatos füstfelhőbe burkolózva (és folyamatosan köhécselve). Nem sokat kérette magát, kedélyesen mesélni kezdett. Világlátott kutatóként repített minket egyik helyszínről a másikra, mint egy ízig-vérig profi krimiíró. Másfél óra alatt jártunk a Nyizsnyij Novgorod-i könyvtár mélyén és a Herzog-örökösök lakásán, a nácik berlini műtárgyraktárában és a Vörös Hadsereg által kifosztott Budapesten, egy vidéki orosz panellakásban és a rejtélyes osztrák Fischhorn-kastélyban. Szóba került még a Putyim-rezsim szigorú restitúciós politikája, a Sárospataki Könyvtár felfedezése, a Brémai Kunsthalle kalandos története, a magyar állam elhibázott stratégiája a Herzog-perben és a Szépművészeti falán függő – Hatvanyakat illető – Courbet-festmény. Restitúció – egy kincsvadászba oltott kozmopolita művészettörténész szemével. Az alábbiakban az interjú szerkesztett változatát olvashatják.