Biztosítási plafon

Artanzix

„Hosszú ideig senki sem vizsgálta a kiállítások, művészeti vásárok vagy raktárak összeadott értékét a biztosító üzletágban – mondta egy londoni műtárgybiztosító társaság igazgatója, Richard Northcott az Art Newspapernek októberben –, de az utóbbi két-három évben az iparág sokkal bonyolultabbá vált és jobban ügyel az üzletkötésekre.”


Drága Picassók az Art Baselen ( Galerie Hopkins- Custot, Paris)

Szeptember 11-e és a Katrina hurrikán után a társaságok rájöttek, hogy egy csapásra óriási tételek semmisülhetnek meg. „A biztosítási piac nem tud korlátlanul biztosítást kötni az olyan értékegyüttesekre, mint amilyenek a művészeti vásárokon alkalmanként összegyűlnek” – tette hozzá Northcott. A határ valahol kétmilliárd dollár környékén van. A most felfedezett kortárs csillagokat felvonultató londoni Frieze még messze volt ettől, de a veterán sztárokat bemutató Art Basel már bajba került a nyáron. Volt egy 90 millió dollárra becsült Picasso, ami önmagában is sok problémát okozott. Egyes társaságok már nem tudtak biztosítást kötni régi ügyfeleikkel, mert átlépték volna a megengedett összeghatárt. Az újonnan bevezetett értékplafon miatt a műalkotásokra szakosodott raktárak is emelik az áraikat. A hatalmas tárolókat üzemeltető Christie’s épp most készül új raktárépületeket nyitni New Yorkban és Szingapúrban. A biztosítóknak nem árt résen lenni, Charles Saatchit például évek óta gyanúsítják azzal, hogy az óriás kortárs gyűjteményét őrző raktárak nem véletlen gyulladtak ki annak idején. A milliókat érő művek mind biztosítva voltak, ráadásul a művészek újra legyártották őket a gyűjtőnek.
 

R. G.

Artmagazin 2009/ 5. 5.o.