Leonardo és a helyszínelők

Artanzix

Leonardo híresen sokat dolgozott egy-egy művén, kipróbálta magát száz műfajban, de ritkán jutott el a kísérletezéstől a kiforrott remekművekig. Legtöbb alkotásánál nyugodtan odabiggyeszthetünk egy kérdőjelet a neve után – őrizzék azt egy skót arisztokrata pókhálós kastélyában vagy a Louvre Nagy Galériájában. Szakértők, műgyűjtők és laikusok évszázadok óta vitatkoznak egyik-másik festmény vagy szobor eredetiségéről. Tavaly viszont egy vadonatúj szereplő tűnt fel a Leonardo-életmű vonzáskörzetében.

Leonardo da Vinci (?): Fiatal menyasszony portréja, 1485. k, kréta, vízfesték, pergamen, 24x33 cm, magángyűjtemény

Egy fiatal lány pergamenlapra rajzolt portréja. A magas homlok, a profil-beállítás és a reneszánsz öltözék a 15. század végére datálja az alkotást. A szembeötlő leonardós stílusjegyek (finom árnyékok, tipikus csomóhímzés) miatt a szakértők elsőre egy 19. század eleji másolatnak tartották, amit valamelyik német nazarénus művész készített egy reneszánsz előkép után. Egy amerikai gyűjtő kicsit több mint húszezer dollárt fizetett érte a Christie’s árverésén pár évvel ezelőtt. Majd körülbelül ugyanennyiért passzolta tovább az Európában élő Peter Silvermannek. Aki meglátta a lehetőséget a reneszánsz ízű grafikában, és elvitte a legkomolyabb felszereltségű technikai laboratóriumokba. Sorra érkeztek az adatok: a szénizotópos vizsgálat 1440–1650 közöttre tette a festmény korát, az infravörös fény alatt pedig kiderült, hogy ugyanolyan javítások (pentimento) vannak a végleges felszín alatt, mint a festő windsori női arcképénél. Ráadásul a mikroszkopikus felvételek alapján egy törvényszéki műtárgyszakértő izolált egy ujjlenyomatot a kép bal felső sarkában. Már csak egy eredeti Leonardo-ujjlenyomatra volt szükség, hogy összeálljon a jövőbeli Művészeti Helyszínelők-epizód teljes forgatókönyve. Találtak ilyet, a vatikáni Szent Jeromoson megőrződött Leonardo-ujjlenyomatot, ami teljesen azonosnak bizonyult a kérdéses grafikán láthatóval! Közben a művészettörténészek is lendületbe jöttek. A portré bekerült egy monográfiába és egy nagy Leonardo-kiállítás anyagába. Az oxfordi professzor, Martin Kemp pedig már azt is tudni véli, hogy a fiatal leány egy milánói hercegnő, bizonyos Bianca Sforza, tizenéves menyasszonyként.

R. G.

Artmagazin 2009/ 5. 4.o.