AJÁNLÓ – Reisenbüchler 90! – vetítés és beszélgetés

A Műcsarnok "Vízió, gesztus, kísérlet..." című kiállítása kifejezetten a szerzői animációs filmművészetre fókuszál, amely terület meghatározó a magyar animációtörténet egészében, ugyanakkor kevésbé ismert a nagyközönség előtt. Még kevésbé ismertek azok a határművészeti alkotások, amelyek nehezen kategorizálhatók, s amelyek optimális megjelenítési „felületeit” is nehéz meghatározni. A tárlat a magyarországi autonóm animációs törekvésekre fókuszál és a Magyarországon készült alkotásokra, három megközelítést érvényesítve a Műcsarnok három központi termében. A Vízió című első teremben Gauder Áron, Gémes József, Jankovics Marcell és Reisenbüchler Sándor munkái fogadják a látogatókat. Reisenbüchler Sádor idén lenne 90 esztendős, ezért kivételes munkásságáról vetítéssel is megemlékeznek március 8-án 15 órakor.

Az eseményhez kapcsolódóan "ARTMAGAZIN ❤️ ANIMÁCIÓ" rovatunk második részét ajánljuk, amelyben Reisenbüchler Sándor munkáiról írt Láng Orsolya.

PROGRAM:

Az 1812-es év, 1972, 10 perc, r.: Reisenbüchler Sándor
Pánik,1975, 10 perc, r.: Reisenbüchler Sándor
Békéltető expedíció a Marsra, 1983, 12 perc, r.: Reisenbüchler Sándor
Isten veled, kis sziget, 1987, 12 perc, r.: Reisenbüchler Sándor
Zöld intelmek minden napra, 1993, 5 perc, r.: Reisenbüchler Sándor
Ecotopia, 1995, 7 perc, r.: Reisenbüchler Sándor

Kerekasztal-beszélgetés:

Résztvevők:

Bacsó Zoltán, Balázs Béla-díjas animációs film operatőr

Orosz Anna Ida, animációsfilm-történész, Nemzeti Filmintézet - Filmarchívum 

M Tóth Éva, moderátor, a Vízió, gesztus, kísérlet c. kiállítás kurátora

„Reisenbüchler Sándor, a Nagy Kívülálló, egész életét a művészi animációs filmezésnek szentelte. Nyelvészeti és irodalmi tanulmányok után, a Színház- és Filmművészeti Főiskolán dokumemtumfilm-rendezőként végzett. Váltig állította, hogy sem festeni, sem rajzolni nem tud, ennek ellenére már pályája indulásakor, az 1960-as években, alapvetően meghatározta a hazai animációs-művészet grafikai arculatának karakterét. Kitalálta ugyanis magának azt a fajta kollázs-animációt és filmes montázstechnikát, amelynek előzményei az orosz avantgarde művészetben, illetve a két világháború közti német expresszionizmus kifejezőeszközeiben lelhetők fel.

A klasszikusnak mondott, Disney-féle rajzfilmes szemléletet elutasította, kivéve az amerikai mester korai, fekete-fehér munkáit. Ún. kommersz filmet soha nem készített és filmjeit közvetlenül a felvevőgép alatt animálta. Dinamikus filmzenéit ugyancsak maga válogatta és szerkesztette műveihez. A keleti filozófiák avatott ismerője volt, s a hippy-és pop-kultúra egyik utolsó, magányos képviselőjének tartotta megát.

Elkötelezett természetvédő volt, aki hitt abban, hogy az univerzumban nem vagyunk egyedül. Íróként, gondolkodóként többnyire a jelenkor esztétikai, erkölcsi problémái foglalkoztatták, a kultúra válságtünetei, az ezredvég művészeti apokalipszise.

A kilencvenes évek közepén, számos rangos elismerés után Kossuth-díjat kapott. 2002-ben, A fény pillanata című „montázsfantáziájával” búcsúzott el a filmezéstől. Sajnálatosan korai halála akadályozta meg abban, hogy időskori éveit meditációval, s mint szerette volna, „tanulással” tölthesse...

Reisenbüchler Sándor 2004 áprilisában, hatvankilenc éves korában hunyt el”.

(M. Tóth Éva)


Bővebb információ a tárlatról: https://mucsarnok.hu/vizio_ges...

Regisztrálni az eseményre ezen az email-en lehet: [email protected]
Belépésre pedig az aznapi kiállítási jegy jogosítja fel a látogatókat.

Az esemény leírása itt található.

1812_02.jpeg
ARTMAGAZIN ❤️ ANIMÁCIÓ 2. RÉSZ – Reisenbüchler Sándor animációs kiáltványai

Reisenbüchler Sándor eredetileg dokumentumfilm-rendezőnek tanult a budapesti Színház- és Filmművészeti Főiskolán, Herskó János osztályában. 1964-ben került a Pannónia Filmstúdióhoz, '65-ben diplomázott, '66-ban nevezték ki animációs rendezőnek, és tagja volt a stúdió Művészeti Tanácsának is. Életében összesen tizennyolc filmet készített, legtöbbjüket könyvélményei inspirálták, úgy mint Juhász Ferenc, Tolsztoj, Karel Čapek, Jules Verne és Valentyin Raszputyin szövegei, valamint utópisztikus és sci-fi olvasmányai.

Screenshot 2022-10-24 at 13.15.20.jpg
Artmagazin ❤️ Animáció

Az Artmagazin Online-on új, a magyar animáció történetére és jelentős alakjaira fókuszáló sorozatot indítunk.

Screenshot 2022-10-26 at 6.56.34.jpg
Artmagazin ❤️ Animáció 1. rész – Jankovics Marcell

Tavaly hunyt el, nyolcvanéves korában a magyar animáció meghatározó alakja, Jankovics Marcell. Nemcsak a celluloidhoz szorosan köthető szakmában, vagyis filmrendezőként és mozdulattervezőként alkotott jelentőset, hanem papíron, illusztrátorként és látványtervezőként is (írott munkásságáról nem is beszélve). Most elsősorban legfestőibb filmjeinek vizualitásával foglalkozunk, és hogy miből táplálkozik az a forma- és színvilág, ami olyan emlékezetessé teszi ezeket a műveket.

Screenshot 2023-01-31 at 17.34.24.jpg
ARTMAGAZIN ❤️ ANIMÁCIÓ 3. RÉSZ – Gémes József, az elkötelezett

Első alkalommal 1962-ben indítottak animációs tervező osztályt az Iparművészeti Főiskolán Nepp József szakoktató vezetésével, jobb híján a díszítő-festő szak keretében. A hallgatók Richly Zsolt, Szenes Katalin, Bleier Edit és Gémes József voltak, és közülük hárman diplomáztak 1966-ban. Nepp József úgy emlékezett vissza Gémesre, mint aki teljes vértezetben pattant ki Pallasz Athéné fejéből.

Screenshot 2023-04-05 at 11.27.28.jpg
ARTMAGAZIN ❤️ ANIMÁCIÓ 4. RÉSZ – A szórakoztató: Nepp József

A budapesti Iparművészeti Főiskolán Jiří Trnkának, a cseh bábanimáció mesterének tanítványa volt. A stoptrükkel (stop-motion) mozgatott figurák olyan nagy hatással voltak rá, hogy diplomamunkáját is ezzel a technikával készítette el Niccolo Machiavelli szatirikus színművéből, a Mandragórából.

Screenshot 2023-06-09 at 12.19.23.jpg
ARTMAGAZIN ❤️ ANIMÁCIÓ 5. RÉSZ – Macskássy Gyula integratív életműve

Macskássy Gyula életműve összeforr a magyar rajzfilmmel és a Pannónia Filmstúdió megalakulásával.

Screenshot 2023-07-03 at 23.26.51.jpg
ARTMAGAZIN ❤️ ANIMÁCIÓ 6. RÉSZ – Ternovszky, a játékos

Ternovszky Béla a magyar animáció palettáján a populáris műfaj képviselője. Vagyis filmjei a nagyközönség szórakoztatását vállalják, szemben a szakmának vagy egy nagyon szűk befogadói rétegnek készült szerzői filmekkel, vagy éppen a kifejezetten gyereknézőket célzó mesefilmekkel.

Screenshot 2023-08-17 at 20.00.43.jpg
ARTMAGAZIN ❤️ ANIMÁCIÓ 7. RÉSZ – Az értékmentő Richly Zsolt

Animációs pályája egy animációtörténeti anekdotával indul: az érettségi évében rajzokat küldött a Disney stúdiónak, amire válaszként egy animációs kézikönyvet kapott, a The Art of Animationt. Ekkor döntötte el, hogy rajzfilmes lesz.

Screenshot 2023-09-24 at 14.32.04.jpg
ARTMAGAZIN ❤️ ANIMÁCIÓ 8. RÉSZ – Nevettetni és meghatni – a Dargay-szakma

Miután 1949-ben politikai okok miatt eltávolították a budapesti Képzőművészeti Főiskoláról, Dargay Attila díszletfestő tanoncként talált munkát a Nemzeti Színháznál. Nagynénje személyesen ismerte Macskássy Gyulát, aki akkor a Magyar Híradó és Dokumentum Filmgyárban dolgozott, és elsősorban reklámfilmeket készített. Bemutatta neki rajzfilmekért rajongó unokaöccsét, és Dargay mindenesként bekerült Macskássy keze alá.

Screenshot 2023-10-06 at 15.15.00.jpg
ARTMAGAZIN ❤️ ANIMÁCIÓ 9. RÉSZ – Szoboszlay Péter, egy korszak lelkiismerete

Szoboszlay Péter az Iparművészeti Főiskolára járt, belsőépítészként diplomázott, bár a kezdetektől az alkalmazott grafika érdekelte. Diplomamunkájában kötelező feladatot kellett megoldania: egy öttagú, háromgenerációs családnak kellett berendeznie egy kétszobás lakást. Szerencséjére a Pannónia Filmstúdió 1961-ben éppen grafikai tervezőt keresett, és fel is vették hátteresnek Macskássy Gyula Peti sorozatába.

Screenshot 2023-10-30 at 18.52.52.jpg
ARTMAGAZIN ❤️ ANIMÁCIÓ 10. RÉSZ – Orosz István tanulságos varázslatai

Kecskeméti középiskolásként az irodalom érdekelte Orosz Istvánt, eredetileg az ELTE bölcsészkarára szeretett volna felvételizni, aztán az Iparművészeti Főiskola plakáttervező szakára vették fel, Balogh Istvánhoz. Diplomamunkája a kecskeméti Katona József Színház komplett arculatterve volt.

Screenshot 2023-11-11 at 10.07.39.jpg
ARTMAGAZIN ❤️ ANIMÁCIÓ 11. RÉSZ – Keresztes Dóra világmeséi

Keresztes Dóra 1977-ben végezte el az Iparművészeti Főiskola tipografikai tanszékének könyvművészeti szakát Haiman György és Kass János növedékeként. Az animációval a Képzőművészeti Szakközépiskolában ismerkedett meg (Jankovics Marcell által), de ekkor még nem ragadta magával a műfaj: a hetvenes években uralkodó gegcentrikusság és csattanóra kihegyezett történetmesélés nem vonzotta.