EZT NÉZD – HÁROM A TÁNC


A csalán sokoldalú gyom, már gyerekkorban beköltözik az ember képzeletébe. Valami, amibe nem szabad belenyúlni, mert megszúr: az érintkezés, a kapcsolódás rögtön fájdalommal jár. Egy növény, ami az általa okozott égő fájdalomról kapta a latin nevét (urtica), miközben jótékony élettani hatásainak listája sokkal hosszabb, mint bűnlajstroma. Vértisztító hatású, maga a csípése pedig reumaellenes. A csalánba nyúlás magában hordozza a természettel való találkozás ambivalenciáját: a felvilágosodás óta magunk mögött akarjuk hagyni a természetnek való kiszolgáltatottságot, és minden olyan tapasztalatot, amely erre emlékeztet. Az ökológiai válság árnyékában azonban másfajta megközelítésre van szükség: nyitottságra, és annak belátására, hogy mindenfajta kapcsolódás velejárója a fájdalom. A másik megismerése, a másikkal való gazdagodás nem lehetséges civilizációs határaink feloldása nélkül. Idézet Zilahi Annától, akinek Urtica című kiállítása február 8-án zár a Liget Galérában. Szerdától péntekig négy és hét között lehet megnézni még, illetve lesz két tárlatvezetés is: 5-én hattól Szalipszki Judit, a Trafó Galéria kurátora vezet, 8-án négytől pedig Zilahi Anna és Molnár Veronika, a galéria vezetője (és aznap hétig lesz még lehetőség a last minute látogatásra). 


Zilahi2

Zilahi Anna: Hiába fürösztöd, fotó: Ofner Gergely

Nyolcvanascover

Grafikai terv: Kozma Dániel


Kiállítások és kritikák. Képzőművészeti diskurzusok az 1980-as években. 5-én, szerdán ötkor mutatják be a Közép-Európai Művészettörténeti Kutatóintézet (KEMKI) első, Huth Júliusz és Nagy Kristóf szerkesztésében megjelent kiadványát, a helyszín az OMRRK (Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ) C épülete. A kötetbemutató résztvevői: Hornyik Sándor, Huth Júliusz, Kürti Emese, Mélyi József, Nagy Kristóf és Sasvári Edit. A kötetet bevezető tanulmány mellett az antológia több mint ötven, a korszakban keletkezett írást tartalmaz az 1980-as évek műkritikai terméséből. A kiadvány arra tesz kísérletet, hogy tágabb történeti folyamatokba ágyazva, forrásszövegeken keresztül mutassa be a korszak művészeti vitáit a posztmodernről, az új festészetről, a szocializmusról és a műtárgypiac működéséről a korabeli Magyarországon. 


Nyolcvanasbemutató

Nyolcvanasbemutató2


Most hétvégén lesz az Ádám Anna által vezetett School of Disobedience 3. Performance Now! fesztiválja, ezúttal az MKE Képzőművészet-elmélet Tanszék hallgatóinak szervezésében. A 2025-ös kiadás címe Infantilizáció: felnőttek, akik gyerekek, és gyerekek, akik felnőttek, kurátori koncepciója: „Az infantilizációt a felnőttek számára teremtett, fogyasztásra és függőségre építő kulturális és társadalmi mintákon keresztül értelmezzük. A gyerek- és a felnőttlét közötti spektrumon mozgó identitás és a szerepek sokszínűsége nemcsak az egyéni, hanem a társadalmi narratívákat is átírja. Vajon mit jelent ma felnőni, felelősséget vállalni, stabilitást keresni, vagy éppen szembenézni a gyermeki pozícióban tartás – akár önként vállalt, akár kikényszerített – jelenségével? A kérdezők: fiatal felnőttek. A mai fiatal felnőttség nem csupán természetes életszakasz, amely az öregedés folyamatában helyezkedik el. Inkább társadalmi konstrukció, amely terhekkel, bizonytalansággal és teljesíthetetlen elvárásokkal van tele. A politikai és gazdasági érdekek mentén fenntartott fiatalság tulajdonképp a felnőttség parkolópályájává vált, ahol a jövő elérhetetlen illúzió, az itt és most örömeit pedig bűntudat kíséri. Hogyan kéne így felnőni, és mivé? Ebben a kontextusban a felnőttség fogalma is újrarajzolásra szorul.” A fesztiválra nyílt pályázat során lehetett jelentkezni, közel százharminc beérkezett projektből a kurátorok negyvennyolc projektet válogattak ki, a meghívott művészek tizennégy országból érkeznek. A három helyszín között három altéma szerint különül el a fesztiválprogram: STEREO Művház – Függés & fúzió; 1111 Galéria – Függetlenség & szeparáció; AGÓRA Mozgástér: Stabilitás & egyensúly. A részletes programért ide, jegyvásárláshoz ide kattintsatok.


Experimental and radical performance night photo galsi boglarka 3

Experimental and Radical Performance Night, fotó: Galsi Boglárka