HAVI ARCHÍV – Október
Az Artmagazinnál fontosnak tartjuk, hogy habár napjaink új cikkek írásával és gondozásával, új lapszámok összeállításával telnek, mégse feledkezzünk meg korábbi tartalmainkról – főleg, hogyha azoknak ma ugyanúgy van aktualitásuk. Íme a legfrissebb HAVI ARCHÍV, csupa októberi történéshez és kiállításhoz kapcsolódó olvasnivalóval:
Október 5-e a pedagógusok világnapja, ennek alkalmából Mészáros Zsuzska rajztanár-designpedagógussal készített interjúnkat osztjuk meg. A beszélgetés akár hangolódás is lehet a MODEM-ben hamarosan nyíló kiállításra, amely a debreceni múzeum 2019-ben, a rendszerváltás harmincadik évfordulóján indított hároméves oktatási projektjét zárja.
1913. február 15-től március 15-ig a 69. ezred egykori New York-i fegyvertárában több mint háromszáz európai és egyesült államokbeli avantgárd művész munkáit mutatta be az Armory Show. Kaszás Tamás Armory Show című kiállítása művészeti térben (a Kisteremben) mutat be fegyvereket. A régmúltra emlékeztető posztapokaliptikus jövő mai szemmel gyermekinek ható fegyvereit október 21-ig lehet megtekinteni. Előtte vagy utána Szikra Renáta 2013-as interjúját ajánljuk, Kaszás művészi és életstratégiáiról.
Tizenötödikén, szombaton a Fiatal Képzőművészek Stúdiójában kerül megrendezésre a Fordulat folyóirattal közös egész napos olvasókör, ahol Őze Eszter és Jean-Louis Fabiani munkái lesznek a kollektív értelmezés középpontjában. Őze Eszter nevével az Artmagazin Online olvasó is több ízben találkozhattak. Másfelől a kapitalizmus és antikapitalizmus képzőművészeti lecsapódásainak kapcsán érdemes Horváth Olivér cikkét is újra elővennünk.
Szintén tizenötödikén nyílik Szirtes János Idei nyár legszebb pillanatai című kiállítása a Vajda Lajos Stúdióban. Szirtes 2017-es csoportos kiállításáról anno Fáy Miklós közölt nálunk értő kritikát. „Ha Szirtes János tekeri be magát a madzaggal, akkor kísérletezik az arccal, a saját arcával, a kötéllel, amely első asszociációként a korlátot jelenti, de lám, a felszabadulást is hozhatja, az ember megváltozik, már nem önmaga, nem ismernek rá a barátai, nem ütik agyon az ellenségei.”
Az idén nyolcvanéves Nádas Péter születésnapját szerteágazó programsorozat ünnepli Budapesten. A Deák Erika Galériában a világhírű szerző most nem szépirodalmi, hanem fotográfiai munkásságából válogat a Minimo. A sötétség színein című kiállítás. Nádas fényképészeti alkotásairól és azon belül is kifejezetten Önarckép szélharanggal című képéről Markója Csilla értekezett 2010-ben megjelent cikkében. „Valami nagyon hasonló történik, mint ami a regényben. A fényképész elmozdulásokat és illeszkedéseket keres. Tárgyat, mely nem éppen akkora, mint az árnyék, amit vet. Falra nyíló ablakot. Érzéki megfeleléseket és érzéki csalódásokat. Az eleven árnyékát valami holton. Bizonytalanul felvillanó fényt egy ajtón, valaminek a küszöbén.”