HAVI ARCHÍV – szeptember
Az Artmagazinnál fontosnak tartjuk, hogy habár napjaink új cikkek írásával és gondozásával, új lapszámok összeállításával telnek, mégse feledkezzünk meg korábbi tartalmainkról – főleg, hogyha azoknak ma ugyanúgy van aktualitásuk.
Íme a legfrissebb HAVI ARCHÍV, csupa szeptemberi történéshez és kiállításhoz kapcsolódó olvasnivalóval:
Szeptember negyedikén ér véget a Ludwig Múzeum Kiterjesztett jelen című kiállítása. A kortárs kurátori tanulmányok szinte összes megközelítését magába sűrítő és a jelen nemcsak hétköznapi, de filozófiai vagy mediális válságaira koncentráló Kiterjesztett jelenre hangolódva érdemes elolvasni Argejó Éva Peternák Miklóssal készült Az illúzió archeológiája című interjúját 2009-ből, valamint tavalyelőtt készült beszélgetésünket a Hyperlink Athens fiatal kortárs kurátori kollektívával.
Szeptember ötödikén nyílik a WOFT alkotópáros következő kiállítása a PINCE-ben, Let the Jinx Come címmel. A fiatal és trendérzékeny kollektívával tavaly év végén Cserna Endre beszélgetett. Ahogy a WOFT fogalmaz: „Az anyaghasználatnál hasonló elveket alkalmazunk, mint a szellemi műveleteknél, azonban – mint konstans érték – szinte mindig jelen vannak a szerves és szervetlen matériák ütköztetéséből születő képletek, ezeket próbáljuk következetesen alkalmazni mikro- és makroszinten is.”
Már csak szeptember 11-ig látható Lakner László Alter ego című retrospektívje a debreceni MODEM-ben. Az életműről széleskörű áttekintést nyújtó kiállítás anyaga az 1950-es évek végének és az 1960-as évek elejének korai, szürnaturalista periódusától a pop-arttal, majd a fotórealizmussal rokonítható új figuratív alkotásokon keresztül az 1970-es években alkotott konceptuális fotóműveken, könyvobjekteken keresztül az 1980-as évek során egyre expresszívebb karakterű írásalapú, festményekig, illetve az 1990-es évektől napjainkig alkotott posztkonceptuális és szkripturális festményekig terjed. A kiállítás kurátora, Fehér Dávid az Artmagazin 41. számában számolt be egy lappangó, majd egy római magángyűjteményből előkerülő korai Lakner-festményről, a Varrólányok Hitler beszédét hallgatják című munkáról.
Szeptember 25-ig látogatható Ulbert Ádám The unnamed signaled: “There are things out there in the field of recognizable” című kiállítása a Longtermhandstandben. A művész munkásságáról Molnár Ráhel Anna írt átfogó cikket az Artmagazin 122. lapszámába, amellyel elnyerte a Horváth Művészeti Alapítvány műkritikusi díját. „Bár személyességénél fogva a legkülönbözőbb formákban, s a miszticizmus változatos ágazatain keresztül, de az Ulbert művészetének fókuszában álló kulturális és tudati töréspontot keresi, menekülést egy bezárult, önmagával szemben is gyanakvó globális mező, egy hálózati, megnevezés-kényszeres világ elől.”
Magyari Zsuzsa P. S. című kiállítása szeptember 29-ig tekinthető meg a Tér-Kép Galériában. A tárlat szövege így fogalmaz: „Napjainkban sokat beszélünk a különböző dolgok, jelenségek illetve események közötti összefüggésekről, azok viszonyának kereséséről, felfedezéséről és új összefüggések létrehozásáról. A tapasztalat az, hogy minél mélyebb kapcsolatot tárunk fel egyes egységek között, azok annál közelebb kerülnek egymáshoz.” E témakörhöz lazán kapcsolódóan A kiállítás mint terápia című Szuda Barna-cikkünket ajánljuk!
Nemrég startolt a Hámor – A XV. Dunaújvárosi Acélszobrász Alkotótelep kiállítása a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézetben. Idén immáron tizenötödik alkalommal rendezték meg alkotótelepet, melyen a szakértő bizottság javaslatára Gergely-Farnos Lilla, Gróf Ferenc és Kristóf Krisztián szerepelhetett. A kiállításon a három meghívott képzőművész Dunai Vasműben készült munkái láthatók – egészen szeptember 30-ig. Az Artmagazin 89. számában olvasható Gréczi Emőke Szoborgettóból szoborpark című írása, amely a dunaújvárosi szoborpark történetét meséli el.