Törött BMW-vel Velencében

Artanzix

A neves zürichi művészettörténész, Bice Curiger, akire a következő nyáron megrendezendő Velencei Biennále főkurátori szerepét osztották, előállt koncepciójával. Az 54. biennále – kellően többértelmű – vezényszava az ILLUMInations.

Németh Hajnal: Összomlás Passzív Interjú, installáció  
© Műcsarnok © fotó: Glódi Balázs

Az illuminálni ige jelenthet figyelemfelkeltő megvilágítást, a középkori kódexek esetében illusztrálást, a klasszikus festményeknél pedig fénykezelést. Ez utóbbira utalt Curiger, amikor a lagúnák városának neves szülöttjét, a drámai fénynyalábok egyik első nagy várzslóját, Tintorettót is megidézte programbeszédében. Persze ez alig több, mint hódolás a hely szelleme előtt, az „illuminations” hívószóban benne rejlik a nacionalizmus is. Nem negatív értelemben, Bice Curiger új életet akar lehelni a sokszor anakronizmussal vádolt Nemzeti Pavilonok intézményébe. Velencében jelen lenni komoly presztízskérdés, jövőre is jó pár új ország szerez magának pavilont, köztük Andorra, Banglades, Malajzia vagy a hosszú kihagyás után visszatérő Kongó és India. „Újra meg szeretném erősíteni – mondta a főkurátor – a nemzetközi kiállítás és a nemzeti résztvevők közti egység érzetét, ezért fel fogok tenni öt kérdést erről az összes ország és az ILLUMInations művészeinek.” Magyar részről a válaszokat Németh Hajnalnak kell megadnia, akinek zenei darabja és összetört BMW-je fogja hazánkat képviselni a biennálén. Az első intermédiás generációhoz tartozó művésznő Összeomlás – Passzív Interjú című munkája már végigturnézott több fontos hazai helyszínt, a Kiscelli Múzeumtól kezdve a Modemen keresztül a Műcsarnokig. A velencei projekt kurátora a médiaművészet nagy hazai kutatója, Peternák Miklós lesz.

R. G.

Artmagazin 2010/6. 5. o.