Két egér kalandjai

Könyvkritika

Ez nem siránkozás, de tény: a hazai képzőművészeti műveltség erősen elmarad a nyugati átlagtól. Az ok igen egyszerű: gyenge a magyar művészettörténeti oktatás, kevés a rajzóra és kevés a múzeumlátogatás. Mit tegyen az a szülő, aki mégis szeretne egy kis vizuális kultúrát csepegtetni gyereke fejébe? Vigye el az évről évre egyre jobban működő múzeumpedagógiai foglalkozásokra – és vegyen neki művészeti mesekönyveket. Mostanra ugyanis már abból is akad jó néhány, a műfajból a legjobb a Két egér kalandjai sorozat.

 


Jánosi-Halász Rita, Entz Sarolta és Fekete-Horváth Erika: Állatok a múzeumban, Aula.info, Budapest, 2007, 72 oldal, 2300 Ft

Jánosi-Halász Rita, Entz Sarolta, Fekete-Horváth Erika és Mészáros János: Színek, Aula.info, Budapest, 2008, 72 oldal, 2380 Ft

Jánosi-Halász Rita, Entz Sarolta, Fekete-Horváth Erika és Mészáros János: Különös lények, Aula.info, Budapest, 2009, 76 oldal, 2490 Ft

Mészáros János, Jánosi-Halász Rita és Entz Sarolta: Bolyongások Budapesten, Aula.info, Budapest, 2009, 76 oldal, 2490 Ft

Képzőművészet egérperspektívából, 8-12 év közöttieknek. A négykötetes széria főszereplője a bölcs Múzeumi Egér, aki egyesíti magában a muzeológusok, a művészettörténészek és a helytörténészek minden erényét és tudását. A Múzeumi Egér vezeti végig fiatal unokatestvérét az összes magyar múzeumból gyúrt szupergyűjtemény izgalmas világán. Első útjuk alkalmával – miután az apró művészbejárón éjszaka besettenkedtek az épületbe – végignézik az összes állatfigurát. Művészettörténeti gyorstalpaló: Básztet egyiptomi macskaszobra, Delacroix villámlástól megriadt lova, Csontváry szürke marhái, Bortnyik zöld szamara, Korniss Tücsöklakodalma és végül egy japán patkányszobor a rágcsálók után nyomozó egereknek. A fiatal szerzők által megírt párbeszédek ötletesek és szórakoztatóak, bőségesen adagolják a kultúrtörténeti információkat, miközben megtanítanak a klasszikusok és a kortársak szeretetére. A második kötet az optika világába kalauzolja a gyerekolvasókat, a Múzeumi Egér természetesen tisztában van a nyomdai színkeverés és a festői színválasztás mikéntjével is, és tudományát beleveri fiatal unokatestvére fejébe, legyen szó egy háromdimenziósnak tűnő Vasarely-emlékműről vagy a befejezetlen Esterházy Madonnáról. A sorozat harmadik darabja a különleges mitológiai és bibliai lények nyomába ered, a negyedik pedig az egér unokatestvér feljegyzéseit tartalmazza a budapesti várossétákról. Mindegyik kötethez kivágható-kiszínezhető melléklet is tartozik.

R. G.

Artmagazin 2009/ 6. 84.o.