NEMZETÉPÍTÉS

Artanzix

 

Az oldenburgi médiaművészeti intézet plakátján ismerős topográfiai forma, az Állatkert Nagysziklájának egy részlete tűnik fel. KissPál Szabolcs 2012-es fiktív dokumentumfilmje, a Szerelmes földrajz (ennek „főszereplője” a szikla) legutóbb a Privát nacionalizmus kiállításon szerepelt. A kontextus most is hasonló, KissPál és az egyiptomi képzőművész, Mahmoud Khaled párhuzamos kiállítása – az On Building Nations – a nemzeti identitás konstruálásának bonyolult mechanizmusát és mozgatórugóit vizsgálja. Tudományos kutatáson alapuló művészeti stratégiájuk is hasonló. Khaled Új megbízás egy régi állam számára című műve egy elfeledett modernista épületegyüttest helyezett a kutatás fókuszába, amely Nasszer idején az új politikai elit nyári rezidenciájaként szolgált – az ehhez kapcsolódó, kikutatott anyagokból hozta létre emlékművet idéző installációját. KissPál Szabolcs az oldenburgi Edith-Russ- Haus ösztöndíjasaként másfél év alatt elkészített Magyar trilógiája (Út a hithez a hamis hegyeken át) két újabb, rendkívül gazdag fikciós dokumentumanyagban bontja ki a Szerelmes földrajz tematikáját, „a politikai közösséget nem eleve adott, örökölt entitásnak tekintve, hanem olyan bonyolult konstrukciónak, amely problematikus szimbólumain keresztül is folyamatosan újrafogalmazza önmagát”. A Lehulló toll felemelkedése című videomunkában az ősi magyar totemállat, a turul eredetét és máig erősen ambivalens érzelmeket kiváltó manipulatív használatát vizsgálja, míg a trilógia harmadik részeként összeállított fiktív régészeti anyag, a Szakadék-lelet installációja klasszikus régészeti kiállítást imitál.

On Building Nations. KissPál Szabolcs és Mahmoud Khaled kiállítása, Edith-Russ-Haus für Medienkunst, Oldenburg, 2016. október 23-ig.

 

KissPál Szabolcs: A lehulló toll felemelkedése (állókép a videóból), 2016 A képek forrása: FORTEPAN / Saly Noémi, Erdei Katalin adománya © (KissPál Szabolcs ) VG-Kunst Bonn, 2016