Hamis Kippenberger?

Artanzix

A modern művészet históriája leírható kocsmák történetével is, Folies-Bergères bárjától kezdve, a zürichi Cabaret Voltaire-en keresztül, a New York-i Studio 54-ig. Ebben az elbeszélésben igen előkelő hely járna Michel Würthle berlini Paris Barjának, a mind mái üzemelő, legendás német művészkocsmának. Az öntörvényű világcsavargó, Martin Kippenberger is jó párszor megfordult itt a nyolcvanas években. A tragikusan fiatalon elhunyt Kippenberger itt bonyolította le első eladását 1981-ben: a kocsmárosnak ajándékozott egy teljes festménysorozatot az ingyenes fogyasztásért cserébe.

 

Martin Kippenberger
Martin Kippenberger: Paris Bar, 1991, 212×382cm
A festmény 2,281,250 fontért kelt el a Christie's 2009. október 16-ai árverésén    
© Christie’s Images Limited 2009

A fekete-fehér fotókat idéző együttest maga szegelte fel a bár falára. Más alkalommal kiállítást rendezett itt művészismerőseinek, majd tíz évvel később a kidekorált falat megörökítette – a kihalt étteremmel együtt – egy több mint három méter széles, óriási, hiperrealista pannón. A kép azóta a kortárs festészet egyik ikonjává vált, számos rangos kiállításon szerepelt, még Gerhardt Richter is készített hozzá egy parafrázist. Az eredeti változat idén ősszel 2,3 millió fontért talált gazdára a Christie's londoni kortárs aukcióján. Az árverési katalógus szemérmesen elhallgatta, hogy a képet nem személyesen Kippenberger készítette. A botrányos ötleteiről ismert punkművész ugyanis annak idején leszerződött egy moziplakátfestővel, hogy legyártsa neki a Kedves festő, fess nekem című együttest. Ennek a kiállítási sorozatnak volt része a Paris Bar is! A német sajtó azóta élcelődik az ismeretlen amerikai gyűjtőn, aki egy bőröndnyi pénzt adott ki egy „hamisítványért”. A Der Spiegel felkutatta az egykori moziplakátfestőt, Götz Valient, aki lemondóan jegyezte meg: „Mondhatom, hogy én festettem az egyik legdrágább Kippenbergert.”

R. G.

Artmagazin 2009/6. 16. o.