A legdrágább német festmény

Artanzix

A hatalmas költségvetéssel dolgozó nyugati múzeumóriások is veszítenek néha. A Louvre ügyesen csinálta, amikor a kiállításnézőktől kalapozta össze a hiányzó egymillió eurót a Három gráciára. (Artmagazin, 2011/1. 33. o.) A frankfurti Städel Múzeum viszont elkalkulálta magát.

Hans Holbein kivételes szépségű reneszánsz oltárképéért kész lett volna kifizetni 40 millió eurót, de egy dúsgazdag iparmágnás, Reinhold Würth erősebbnek bizonyult. Az egyszeri csavargyár-vállalkozóból a Forbes magazin 73. helyezettéig eljutó Würth több mint 50 millió eurót fizetett ki a festmény korábbi tulajdonosának, Ludwig von Hessen herceg alapítványának.

Az 1520-as években, a bázeli polgármester (ott térdel a képen családjával) megbízására készült festmény pár éve már a Städel Múzeum falán függött, letétként. Egy ideje folyt az alkudozás a vételárról. A hatalmas műgyűjteménnyel rendelkező Würth viszont júliusban fizetett, és már át is szállíttatta az oltárképet saját múzeumába. Azt ígéri, hogy a kölcsönzésnél a frankfurti intézmény mindig is előjogot fog élvezni. Ez ugyan nem vigasztalja a Städel muzeológusait, bár ekkora árra nem számíthattak: a Holbein-kép ezzel a vásárlással a legdrágább Németországban eladott festménnyé vált.

Sőt, bár az összeget egész pontosan nem ismerjük, Holbein ezzel feltehetőleg letaszította a trónról (vagy legalábbis megszorongatta) a legdrágább régi mesternek tartott Rubens-festményt is. (Artmagazin, 2007/6. 6–9. o.) Hogy nem egy nagy angolszász gyűjtő vagy múzeum csapott le rá, az csak annak köszönhető, hogy a festmény védettséget élvezett Németországban. A Getty 100 millió dollárt is kész lett volna kiperkálni érte.

R. G.

Full 002502