AVIVA Képzőművészeti Díj 2010

Az AVIVA Képzőművészeti Díj tavaly lépett a hazai kortárs művészeti porondra, de máris annak megkerülhetetlen résztvevőjévé vált. A Műcsarnok és a biztosítótársaság sikeres együttműködéséből egy trendteremtő kiállítás és egy komoly szakmai rangot képviselő új díj született. A tavalyi nyertes a konceptuális szobrász-színtér legismertebb párosa, a Kis Varsó volt.

41 aviva1

Az AVIVA-győztes Société Réaliste munkái a Műcsarnokban, © Műcsarnok © fotó: Műcsarnok

Most ősszel második alkalommal kerül sor a díj kiosztására, amelyet az AVIVA Életbiztosító a fiatal, 40 év alatti művészek támogatására alapított. A kiemelkedően magas, 5 millió forintos díj – a nemzetközi art world felső köreibe szóló belépőként funkcionáló, brit Turner-díjhoz hasonlóan – segíti és elismeri azokat az alkotókat, akiket művészettörténészek, kritikusok és magángyűjtők jelöltek az elmúlt három év teljesítménye alapján. A hat- (illetve az alkotópárosok miatt nyolc-) szereplős mezőnybe bekerült Batykó Róbert festőművész, aki a hétköznapi tárgyakat – a vasalódeszkától a sörösdobozig – festi meg elmosódó, mégis dekoratív és tapintásra ingerlő foltokként. Beválogatták a budapesti műtermeket fotózó Esterházy Marcellt, aki egy családi szálakat bontogató filmszekvenciát is kiállít, az intermédián végzett Németh Hajnalt, aki a zene és a videoképek (illetve egy törött BMW) költői viszonyát elemzi munkáiban, valamint a szerb származású Katarina Ševic ́et, aki a kommunikációs stratégiákat vizsgálja, lakozott fa objektek és videóperformance-ok segítségével. A művészpárosok tevékenységi köre még nehezebben leírható. A 2004 óta együtt alkotó Société Réaliste duó (Gróf Ferenc és Jean-Baptiste Naudy) profi tervezőgrafikusi eszközökkel dolgozza fel a politikai dizájn, a kísérleti közgazdaságtan és társadalmi manipuláció legegzotikusabb fejezeteit, a trendtanácsokban születő divatszínektől kezdve a fiktív térképeken keresztül a paradox tipográfiáig. A Tehnica Schweiz (László Gergely és Rákosi Péter) pedig – szintén társadalomtudományi érdeklődéstől vezérelve – „vizuális szociológusként” gyűjti és dokumentálja az életformák fel- és eltűnését, a tápióbicskei csata emlékét ápoló hagyományőrzőktől kezdve a rendőrségi fantomképeknek megfelelő, beállított modelleken keresztül a pesti kiállításmegnyitók egyik emblematikus pogácsa- és borfogyasztójáig, X Úrig. A nyertest november 3-án hirdették ki a Műcsarnokban. A 500 000 Ft-tal járó közönségdíjat a Tehnica Schweiz nyerte, a fődíjat pedig a Société Réaliste.

41 aviva2

Tehnica Schweiz (László Gergely és Rákosi Péter): Fantomképek, 2007–2010, © Műcsarnok © fotó: László Gergely és Rákosi Péter
41 aviva3
Németh Hajnal: Összeomlás – Passzív Interjú, 2010, installáció, egy összetört (totál káros) gépjármű, 6 csatornás hanginstalláció, 3 jegyzőkönyv kottaállványon, vörös fény, © Műcsarnok © fotó: Műcsarnok

41 aviva4

Esterházy Marcell: atelier_bp part II., 2010, fotó, 30×40 cm, © Műcsarnok © fotó: Esterházy Marcell

41 aviva6

Katarina Šević fa objektjei, © Műcsarnok © fotó: Műcsarnok

41 aviva5

Batykó Róbert: Memento 2010, olaj, akril, vászon, 80×120 cm, © Műcsarnok © fotó: Műcsarnok