Weiwei szoborfejei

Artanzix

Ai Weiwei, a kínai kortárs művészet szupersztárja (Artmagazin 2011/1. 26–31.) előkerült.

Korábban Weiwei részt vett a pekingi Madárfészek-stadion megálmodásában, de a hatalom megelégelte rendszerkritikus ténykedését, előbb buldózerekkel romboltatták le hatalmas stúdióját, majd április 3-án letartóztatták, és egészen június 22-ig ismeretlen helyen tartották fogva. A nemzetközi művészvilág ritkán látható erővel tiltakozott az eljárás ellen, az értelmiségiek petíciókat írtak alá, az art faireken Free Ai Weiwei táskákkal járkáltak a látogatók, egy berlini galéria homlokzatára Rirkrit Tiravanija Hol van Ai Weiwei? feliratú molinót akasztott ki.

Az amerikai kurátorok pedig – most már demonstrációként – megrendezték Weiwei soron következő kiállítását, a művész távollétében is. A nyugati nagyvárosokban azóta is turnézó anyag a 12 zodiákus jegy rúdra tűzött bronz állatfejeiből áll. A szépen megmunkált öntvények modelljei 18. századi szökőkút-szobrok a kínai császár Nyári palotájának a kertjéből. (Az európai barokk kastélydekorációkért lelkesedő Qianlong császárnak jezsuita misszionáriusok öntötték ki őket.)

A 19. század derekán, a második ópiumháború idején francia és brit csapatok dúlták fel a palotát, a szobroknak lába kelt. Az állatfejek az elmúlt évtizedben aukciókon bukkantak fel a gyűjtők nagy örömére. A Kínai Népköztársaság lopott műkincsként követeli őket vissza, kevés sikerrel. Weiwei duplafenekű installációt készített, a művészi fricska egyszerre szólt a mindent visszaakaró kínai nacionalizmusnak és a fél világot kifosztó nyugati kultúrarroganciának. A vizet nem köpő, utángyártott bronzfejek pedig a bebörtönzött Weiweiért is kiálltak, aki ugyan azóta – erősen megviselve – előkerült.

R. G.

 
Full 002589