Hamburger a Louvre-ban?

Artanzix

A francia művészettörténészek már kezdenek hozzászokni a bizarr újdonságokhoz. Lenyelték, hogy a múzeumok királynője, a Musée du Louvre eladta magát az olajsejkeknek, hogy Abu-Dzabiba viszik a patinás nevet és a világhírű képeket. De most betelt a pohár: a Louvre-ba költözik az amerikai fogyasztói kommersz szemét szimbóluma, a McDonald’s.


A Louvre barátainak McDonald's-ellenes plakátja

A gyorsétterem-lánc az 1142-ik francia üzletét a múzeum új jegypénztára mellett nyitja meg – a hírek szerint – decemberben. Hamburger és Mona Lisa – a párizsi értelmiség el se akarja hinni, hogy a globalizáció trójai falova már mindenhol ott van. „A Louvre üdvözli a tényt – állt a múzeum hivatalos közleményében –, hogy az összes látogatónk és vendégünk, franciák és külföldiek egyaránt, élvezhetik a gazdag és változatos éttermi kínálatunkat, akár a múzeum területén vagy a galériában is.” Igaz, ami igaz, a Louvre jó néhány vendéglátó-ipari egységgel él szimbiózisban. A neves kávézólánc, a Starbucks például tavaly nyitotta meg üzletét. De nemcsak éttermek vannak jelen a múzeumban, hanem egy komplett bevásárlóközpont is. A föld alatti bejárati csarnok és a metrómegállók összeköttetéseként született meg az elegáns kőlapokkal borított pláza, a Carrousel du Louvre 1993-ban. A lefelé fordított üvegpiramis körül egyre szaporodnak a cégek, a múzeumi könyvesboltok mellett neves világmárkák luxusüzletei sorakoznak, köztük az Esprit, a Sephora, az Apple vagy a Swarovski. A kiállítócsarnokban rangos eseményeket rendeznek (például a Paris Photo vásárt), az emeleten pedig több mint tízféle étterem közül választhat a látogató.

R. G.

Artmagazin 2009/ 6. 17.o.