A műtárgypiac stabil

artanzix

A nagy nemzetközi aukciósházak próbáltak továbbra is hinni a 2011. eleji rekord-szemeszter folytatásában, és ősszel is tovább pumpálták az árakat. Hiába.

A piacot ma az óvatoskodó és megfontolt vásárlók irányítják, nem az árverezőházak. A Christie’s és a Sotheby’s nagy őszi impresszionista és modern aukciója visszaesést hozott a tavalyi értékekhez képest. A Christie’snek még 150 millió dollárt se sikerült összekaparnia, a tételek 44 százaléka bennragadt. Ezek a számok bizony a 2008-as tragikus produkciót idézik. Szerencsére a Sotheby’s valamit javított a helyzeten. A hamarosan megrendezett kortárs aukciók helyrebillentették az egyensúlyt. Bár a házak itt is túl magasra lőtték be a becsült árakat, a leütések nem hoztak siralmas végeredményt. A Christie’s egy szép kövér Lichtenstein mellett (43 millió dollár) új fotórekorddal is dicsekedhetett: Andreas Gursky Rajna című, tűéles német tájképe 3,8 millió dollárral letaszította a trónról Cindy Shermant (Artmagazin, 2011/3., 4.). A Sotheby’s pedig a műkereskedelemben szinte alig forgó amerikai absztrakt expresszionista festő, Clyfford E. Still négy képével hozta magát nyerő helyzetbe. A megingások ellenére a műtárgypiac meglepően rendíthetetlennek tűnik, még most is szilárd pontnak számít a pénzügyi világ káoszában.


(R.G.)
 
Full 002859