BASSZUS, MÁR BEZÁRT? – Lantos Ferenc: Rokonvilágok @ acb Galéria

Későknek, feledékenyeknek, workaholicoknak vagy bárkinek, akinek nem volt ideje megnézni.

Rokonvilágok Lantos Ferenc (1929–2014) pályájának arra a meghatározó időszakára fókuszált, amelyben a művészeti és társadalmi célokat a természettel összhangba hozni kívánó alkotói szemlélete rátalált vizuális nyelvének központi motívumára. A kör, mint a teljességet is szimbolizáló szín- és formakarakter, lehetővé tette Lantos számára, hogy a művészet eszközeivel általános emberi problémákra keressen választ, egyetemes érvényű kérdéseket fogalmazzon meg a vizualitás nyelvén.

A kör motívuma már az ötvenes évek végén készült látványelvű festményein is egyre nagyobb szerephez jutott, majd a hatvanas évek közepére a képszervezés szinte egyedüli meghatározójaként művészetének absztrahálódásához vezetett, amelyet a geometrikus szerkesztés még szilárdabbá tett a hetvenes években. A kiállítás olyan, a hatvanas évek közepe és a hetvenes évek vége között készült papírmunkákból és festményekből válogat, amelyek feltárják a már alapvetővé vált kör formai, stiláris és szerkezeti tekintetben egyaránt változatos és progresszív karakterét Lantos motívumkészletében.

Természetelvű művészetének alapvetéséül — elsősorban Paul Klee művészetfelfogása, és mestere, Martyn Ferenc tanítása nyomán — a természeti világban rejlő szerkezeti összefüggésekből levont tanulságokat határozta meg. Klee munkásságában a rész és az egész viszonyából felépülő kozmikus világkép geometrikus karakterét fedezte fel a maga számára. A tájkép és a portré klasszikus műfajaiból eredő — a tájkép esetében a napot, a portré esetében a fejet meghatározó — körformák, valamint a szinte teljes képmezőt betöltő rácsszerkezetbe „ültetett” organikus karakterű körök és négyzetek is Klee-t idézik. Lantos azonban elsősorban Martyn tanítványaként sajátította el azt a nyitott ritmusú képszerkesztési gyakorlatot, amely lehetővé tette számára a munkássága egészét jellemző, folytatható, moduláris vizuális nyelv megalkotását.

A Húsz kör egy négyzet valamint a Mikrokozmosz képtípusokban a kör és a négyzet kapcsolata önálló képszervező elvvé emelkedett. A kör és a négyzet a természetben is gyakran előforduló ellentétes formapárja, a geometrikus alakzatoknak jelentést tulajdonító értelmezés mellett, szigorúbb geometrikus variációk végtelen sorának is teret engedett a hetvenes és a nyolcvanas években. Lantos a korszak kultúrájának számos területét meghatározó strukturalista gondolkodásmódnak és Kassák konstruktivista utópiájának értelmében a negyedkör és a négyzet dinamikus kapcsolatvariációnak egymás mellé rendelésével egy általános érvényű vizuális rendszer létrehozására törekedett. Lantos tehát egy olyan festői programot képviselt, amely a maga autonóm módján a látás és a vizuális kultúra tudományos alapokra helyezett, egyéni és közösségi célokat egyaránt szolgáló modernizálásáért szállt síkra.

Hol: acb Galéria
Mikor: 2020. 11. 13 – 12. 11.

Fotók: Tóth Dávid / acb Galéria

Atd 1633 W
Atd 1635 W
Atd 1636 W
Atd 1637 W
Atd 1638 W
Atd 1639 W
Atd 1640 W
Atd 1641 W
Atd 1642 W
Atd 1643 W
Atd 1646 W
Atd 1647 W
Atd 1648 W
Atd 1649 W
Atd 1651 W
Atd 1652 W
Atd 1653 W
Atd 1655 W
Atd 1660 W
Atd 1661 W
full_006184.png
Basszus, már bezárt? – Deserted workshop – Orbán Előd

Későknek, feledékenyeknek, workaholicoknak vagy bárkinek, akinek nem volt ideje megnézni.

 

full_005255.png
Basszus, már bezárt? – Ráközelítés – Zékány Dia önálló kiállítása

Későknek, feledékenyeknek, workaholicoknak vagy bárkinek, akinek nem volt ideje megnézni.

 
 

full_006240.png
Basszus, már bezárt? – Floral Centerpiece

Későknek, feledékenyeknek, workaholicoknak vagy bárkinek, akinek nem volt ideje megnézni.

 

full_005620.jpg
Basszus, már bezárt? – Layers – Dobokay Máté, Fukui Ryu, Góth Martin és Horváth Villő kiállítása

Későknek, feledékenyeknek, workaholicoknak vagy bárkinek, akinek nem volt ideje megnézni.

 

full_006109.png
Basszus, már bezárt? – Esély – Urbán Ádám kiállítása

Későknek, feledékenyeknek, workaholicoknak vagy bárkinek, akinek nem volt ideje megnézni.

 

full_006313.png
Basszus, már bezárt? – Mi jár a fejedben?

Későknek, feledékenyeknek, workaholicoknak vagy bárkinek, akinek nem volt ideje megnézni.

 

full_005142.jpg
Basszus, már bezárt? – Occam városa – Dobokay Máté, Kristóf Gábor és Mélyi József projektje

Későknek, feledékenyeknek, workaholicoknak vagy bárkinek, akinek nem volt ideje megnézni.

full_006167.png
Basszus, már bezárt? – Átlagos eltérés – Vékony Dorottya

Későknek, feledékenyeknek, workaholicoknak vagy bárkinek, akinek nem volt ideje megnézni.

 

full_006456.png
Basszus, már bezárt? – Ács Alíz Veronika: Walpurg

Későknek, feledékenyeknek, workaholicoknak vagy bárkinek, akinek nem volt ideje megnézni.

 

full_005190.png
Basszus, már bezárt? – ​ ​9,81 – Fridvalszki Márk pop-up kiállítása

Későknek, feledékenyeknek, workaholicoknak vagy bárkinek, akinek nem volt ideje megnézni.

Screenshot 2020-02-25 at 10.31.47.png
BASSZUS, MÁR BEZÁRT? – Tranker Kata és Ulbert Ádám: Egykoron vala. Tárgyakkal elmesélt premodern történetek

Későknek, feledékenyeknek, workaholicoknak vagy bárkinek, akinek nem volt ideje megnézni.