Bill Viola művei a városligeti NEO-ban

A november 22-én nyíló kiállításon látható három videómű mindegyike hang nélküli, a csend köti össze őket. Az emberi pszichéről szóló alkotások a művész júliusi halálát követően egyben mementóként tisztelegnek Bill Viola munkássága előtt.

Viola kp 9 7 08 2213 responsive 1667 2500

Fotó: Kira Perov © Bill Viola Studio


Bill Viola a videóművészet egyik legfontosabb alkotója, a vágás nélküli, lassú mozgás, az analóg, trükkök nélküli kamerahasználat védjegyévé váltak.

Évekig Firenzében élt, ahol az Art/Tapes/22 videóstúdióban megismerkedett Nam June Paik, Bruce Nauman és Vito Acconci videóművészekkel, akik nagy hatást gyakoroltak rá. Utazásai erősen befolyásolták művészi fejlődését. Indonéziában, Jáva szigetén hagyományos szertartásokat filmezett, Japánban, Daien Tanaka zen mesternél a buddhizmust tanulmányozta. Pályájában, művészi érdeklődésében nagy szerepet játszottak a világvallások a nyugati kereszténységtől az iszlám szúfizmusig. Videóműveiben az emberi lét univerzális témái, az érzelmek, a szenvedés, az elmúlás és megváltás kérdései kerülnek középpontba. Legtöbb művében emberi alakok mozgásával és természeti elemekkel való találkozásával, egymás közti interakciókkal szemlélteti az emberi lélek változásait, felemelő vagy lesújtó katartikus élményeit.
Együttműködött rendezőkkel, színészekkel, zenészekkel is, például 2000-ben a Nine Inch Nailsszel koncertjük színpadképének kialakításában, 2005-ben pedig Peter Sellars operarendezővel a Tristan Projectben.


The encounter 1

Bill Viola: A találkozás, 2012, részlet, színes, nagy felbontású videó falra szerelt síkképernyős kijelzőn, 92,5 × 155,5 × 12,7 cm, 19’ 19”, szereplők: Genevieve Anderson, Joan Chodorow, fotó: Kira Perov © Bill Viola Studio


A kiállítást Bill Violával és alkotótársával, feleségével, Kira Perovval együttműködésben készítették elő. Látható lesz a Csendes hegy (2001), a Találkozás (2012) és az Ősök (2012), emellett vetítik Christian Lund 2011-ben készített portréfilmjét is. 


Silent mountain1

Bill Viola: Néma hegy, 2001, részlet, színes videódiptichon két, függőlegesen falra szerelt síkképernyőn, 102 × 122 × 10,8 cm, 8’ 18”, szereplők: Nathalie Canessa, Ken Roht, fotó: Kira Perov © Bill Viola Studio


„A művek rendszerint hosszú perceken keresztül vezetik fel azt a pillanatot, amikor bekövetkezik az a megvilágosító fordulat, amely a művek jelentését adja. A néző érzelmi felkészítése, várakoztatása fontos része a műveknek, ami növeli azt a hatást, amely a csúcsponton bekövetkezik. Az idő így metaforája lesz az élet eseményeinek, amelyek megértése és értéke az odavezető út karakteréből adódik.” – írja Petrányi Zsolt, a kiállítás kurátora. A vele felvett beszélgetésben és a Rényi Andrással készült podcast epizódban lehet tovább hangolódni a 22-i nyitás előtt. 

A NEO Kortárs Művészeti Tér és a MOME Média design képzésének együttműködésében halló és hallássérült diákok együtt vehettek részt a kiállításhoz kapcsolódó workshopokon, drámafoglalkozásokon, vezetett meditáción, tánc alapú kreatív/önismereti alkalmakon jeltolmácsok segítségével. A kurzus során készült videóművek kísérőkiállításként egészítik ki a Csendet. A további programokról; előadásokról, tárlatvezetésekről és workshopokról itt lehet tájékozódni.


Ancestors 3 16 kpcc 200

Bill Viola: Ősök, 2012, részlet, színes, nagy felbontású videó a falra függőlegesen felszerelt síkképernyős kijelzőn, 155,5 × 92,5 × 12,7 cm, 21’ 41”, szereplők: Kwesi Dei, SharonFerguson, fotó: Kira Perov © Bill Viola Studio


ketridge_kover_2211.jpg
Könyörgöm, játszd lágyabban! – William Kentridge a Neóban

Vannak folyton aktuális művek, és vannak sajnos folyton aktuális művek. William Kentridge Lágyabban játszd a táncot című fülsiketítően disszonáns videóinstallációja nem tudja (akarja?) levetkőzni az utóbbi kategória kivédhetetlen politikai velejáróit, úgy, hogy közben mégsem válik gyorsan elillanó műtermi politizálássá. Ha releváns, modern emberiségkölteményt akarunk látni, akkor érdemes ellátogatnunk a városligeti NEO Kortárs Művészeti Térbe.

billviolarip_borito.jpg
Bill Viola 1951-2024

Hatéves korában beleesett egy tóba, és amíg ki nem húzták a legcsodálatosabb világot látta maga körül. Fények, színek, mozgó növények, mintha az édenkertbe esett volna.