Drozdik Orshi, Bolla Szilvia és Lődi Áron az idei Herczeg Klára-díjasok

Idén a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület vezetőségének tagjai Hegyi Dóra kurátort, művészettörténészt kérték fel a 27. Herczeg Klára-díj senior shortlistjének megajánlására. A három jelölt közül a zsűri (Csáky Marianne, KissPál Szabolcs, valamint Petrányi Zsolt) választott nyertest.

A junior kategória várományosait az FKSE tagjai anonim módon jelölhették, az így kapott listából pedig a két meghívottból (Molnár Veronika, Petrányi Luca), két vezetőségi tagból (Pszota Dalma, Sárvári Regina) és egy alapítványi tagból (Török Krisztián Gábor) álló grémium választotta ki az idei díjazottat.

A senior zsűri indoklása a következő:

„Drozdik Orsolya a magyar művészet egyik kulcsfigurája, aki pályájának kezdete óta a női pozíciók, társadalmi szerepek ábrázolásán és az önreprezentálás definícióján dolgozik. Kutatta a kérdés modernista felfogását a Képzőművészeti Egyegyetem aktmodell fotó gyűjteményében, majd az avantgárd hozzáállást Dienes Valéria és a mozdulatművészet dokumentációiban. Művészetében a fotó, a performansz a szövegírás használatában mind a műfajok közötti határátlépés lehetőségeit kereste és keresi, hogy mindezzel olyan kifejezésmódot találjon, amivel folytathatja a feminista elődök tartalmi és formai kísérleteit. Műveinek főszereplője ő maga, aminek teoretikus meghatározásához találóan kölcsönözte a Harald Szeemann által a Documenta 5 kiállításon bevezetett „individuális mitológia” fogalmát. 1978-tól Hollandiában, Kanadában, végül az USA-ban élt és alkotott, amivel praxisát, művészeti kifejezésmódját, teoretikus gondolatait nemzetközi kontextusban érvényesítette, formálta tovább. E nemzetközi jelenlét miatt a keleti blokk elszigeteltségéből kiszakadva fejlődhetett karrierje, ami miután a rendszerváltás lehetővé tette gyakoribb itthoni tartózkodását és kiállítását, nagy hatást gyakorolt és gyakorol az őt követő művészgenerációk alkotói felfogására. Munkássága sokoldalú, témaválasztásának középpontjában a női test áll, ami mint történelmi, politikai, társadalmi és pszichológiai origópont határozza meg a világhoz való viszonyt és annak befogadásának, feldolgozásának és kifejezésének lehetőségeit. Művészete a hazai alkotói magatartásformák között egyedülálló és irányadó, ezért javasoljuk személyét a díj elnyerésére."


473624972 627651419773368 4957077471160727883 n


A junior zsűri döntése alapján a díjat további két művész, Bolla Szilvia és Lődi Áron közösen nyerte el. A zsűri indoklása a következő:

„Az idei Herczeg Klára junior díjazottja két művész, Bolla Szilvia és Lődi Áron. A két művész megosztott díjának relevanciája nemcsak egyéni, hanem a közösen alkotott művészduó, az ALAGYA művészeti teljesítményében is rejlik. Emellett mindketten az AUTONOMOUS GOBLIN FOURTEEN tagjai, az általuk 2024-ben meghirdetett kiállítási pályázat lebonyolításában szintén részt vettek. Szilvia és Áron jelenleg Hága és Budapest között élő művészek, az elmúlt években kiemelkedően aktívak voltak a hazai képzőművészeti szcénában, 2024-ben pedig mindketten létrehoztak egy-egy magas színvonalú önálló kiállítást Zemlényi-Kovács Barnabás kurálásában. A két esélyes junior jelölt közül a zsűri hosszas mérlegelés után sem tudott egyöntetűen választani, így a Herczeg Klára-díjjal együtt, mégis külön-külön kívánta kiemelni a két művész önálló munkásságát, kollaboratív és közösségi hozzáállását. A zsűri döntésében közrejátszott az, hogy a két művész karrierje szemmel láthatóan párhuzamosan halad előre; progresszív, művészduóként és szervezőként nívós produktumok kerülnek ki a kezük alól. A zsűri a döntésével szeretné elismerni a kettejük közös és egyéni munkásságát is.


472856847 627651499773360 4598941477896973713 n


Bolla Szilvia (1992) Hága és Budapest között élő képzőművész. A londoni Camberwell College of Arts alapképzése után a budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fotográfia szakán szerzett mesterfokozatot, illetve térinstallációs képzésben részesült a berlini Universität der Künste-n. A fotográfia médiumán egyre inkább túlmutató installációs munkáiban a depresszió személyes és kollektív társadalmi vonatkozásait jeleníti meg a bio- és szociopolitika által deformált testeket leleplező szobraival, valamint a plexire nyomtatott luminogrammjaival. 2024 tavaszán a Glassyard Galériában voltak láthatóak Szilvia munkái a Running Up that Hill című kiállításán, ahol saját és transzgenerációs traumákat, emlékeket hívott elő ’farmako-kinetikus’ tárgyain, illetve a bőr és fotográfiát rokonító ’neurogramjain’ keresztül. Munkái szerepeltek még a varsói Stefan Gierowski Foundationben, a Trafó Galériában, az Art Quarter Project Space-ben, az amszterdami Semester 9-ban, az Unseen Photography Fesztiválon, valamint a londoni Victoria & Albert Múzeumban. 2019-ben a párizsi Cité Internationale des Arts, 2022-ben a New York-i International Studio & Curatorial Program, 2023-ban a stuttgarti Akademie Schloss Solitude rezidenciaprogramjaiban vett részt.

Lődi Áron (1996) szintén Budapest és Hága között élő képzőművész és grafikus. Az amszterdami Sandberg Instituut, Dirty Art Department programján szerzett mesterdiplomát. Az Utca & Karrier Magazin alapító tagja. Az amszterdami Contaminating The Soil That Nurtures Greed című paraakadémiai program megalkotója. 2024-ben a MetaforumX: Permacrises konferencia az ő társszervezésével valósult meg a Trafó Galériában. Áron művészeti munkásságban is megjelenik az aktivizmus, a belevonódás, legyen szó társadalompolitikai, kulturális vagy gazdasági mechanizmusokról. Alkotásai középpontjában a kelet és nyugat szembeállítása szerepel, tények és fikciók mentén. 2024 tavaszán a 1111 Galériában valósult meg Metallurgia című kiállítása, mely a dunaújvárosi Dunai Vasmű fennmaradásának válságos helyzetét tárta fel annak múltjával, és jövőjének víziójával együtt az újmaterializmuson, gótikán, valamint a posztszovjet országok és a nehézipar esztétikáján keresztül. Munkái az amszterdami Semester9-ban, a prágai Jedna Dva Tri Gallery-ben, a kassai Vunu Gallery-ben, a pescarai Ultrastudio Gallery-ben, a pozsonyi Promise of Kneropy-ban, és a budapesti Light Art Múzeumban szerepeltek. 2023-ban az Akademie Schloss Solitude ösztöndíjasa volt Stuttgartban."

A megnyitóval egybekötött díjátadóra január 22-én hat órakor kerül sor, az FKSE Képíró utca 6. szám alatti kiállítóterében. A kiállítást Szilágyi Róza Tekla, az Eidolon Centre for Everyday Photography igazgatója nyitja meg.

artm_82_egyben_web-466.jpeg
Anatómiai sztriptíz és az öltöztető én

Amit egyszer kinyitottak, most bezárták, és amit bezártak, azt kinyitották a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum állandó kiállításában. Drozdik Orsolya Medikai Vénusz című műve sebészkésként metszett bele a múzeum idén 50 éves terébe, amikor az alkotást inspiráló Venus Anatomica mellé került.