Átadták a Kassák, a TÓTalJOY és a LOKART 3.0 művészeti díjait


Mg 1729

Januško Klaudia, fotó: Birtalan Zsolt / MNMKK PIM



Az idén negyedik alkalommal átadott Kassák kortárs művészeti díjat Januško Klaudia A késem alatt című pályázata nyerte. A díjra a 20. századi avantgárd művészet jelenségeit vizsgáló vagy korszerűen újraértelmező  kiállítástervvel lehetett jelentkezni. A shortlist-es művészek között szerepelt még Gróf Ferenc és Gyenes Zsófia, Kocsi Olga, Monory Ráhel, valamint Nagy Barbara. A győztes pályázat 2026-ban nyílik a Kassák Múzeumban; ennek megvalósítására a bruttó másfél millió forintos díj áll a művész rendelkezésére. 

Januško Klaudia pályázata a művészettörténeti ikonográfiából is jól ismert kés és a fegyver motívumból indul ki, a női szerepekkel összefüggésben. A zsűri a pályázati mű legfőbb értékeként azt emelte ki, hogy a történeti – és feminista – előképeket Januško beemeli a kortárs gamer-kultúrába, és a digitális világ kontextusában újraértelmezi az erőszak, a nőiség, a szexualizáltság viszonyrendszerét. Koncepciója és vizuális megoldásai a horror- és akciófilmek eszközkészlete mellett a feminista avantgárd művészek közismert munkáira is építenek. Januškonál a testformálás és a karakterek megalkotása nemcsak a videojáték világában létezik, hanem mindezek a női lét alaptapasztalataként is megjelennek. A művész egyrészt utal a szépészeti beavatkozások eszközeire és formanyelvére, másrészt arra hívja fel a figyelmet, hogy a női test feletti kontroll, az erőszak és elnyomás burkolt formái hogyan válnak esztétizált, könnyen fogyasztható, audiovizuálisan vonzó, egyben függőséget keltő tartalommá a kortárs médiában. Januško Klaudia különböző médiumokban elképzelt alkotásai és a tervezett kiállítás installációja fanyar humorral utalnak felvetett témájának belső ellentmondásaira.


6. kiss imre

Fehér Dávid, Vékony Dorottya, Tót Endre és Ádi Brigitta, fotó: Kiss Imre



Az idén harmadszor átadott TÓTalJOY-díjat idén Vékony Dorottya projektje nyerte. A Subfense and Other Soft Defenses olyan határhelyzeteket tár fel, amelyekben az egyéni kihívások közösségi megküzdési formákká alakulnak. E tapasztalatokat női szolidaritásra, empátiára és elfogadásra épülő emberi kapcsolatokon keresztül ragadja meg, miközben rámutat a nőket érő erőszak történeti és társadalmi beágyazottságára is. Tervezett experimentális dokumentumfilmjében és tárgyinstallációjában Vékony azt járja körül, hogyan válnak az önvédelem és az ellenállás eszközei közösségi tudássá és kollektív cselekvéssé egy olyan világban, ahol a túlélés gyakran már önmagában politikai kérdés. 

A díj elnevezése a díjat alapító Tót Endre 1970-es években elindított, az öröm fogalmára épített konceptuális programjából ered. A pályázatra kutatásalapú művekkel lehetett jelentkezni, a támogatás összege tízezer euró, illetve 2026 őszén kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában. Vékony mellett (aki idén már az Esterházy Art Award-ot is elnyerte) a nemzetközi zsűri Borsos Lőrinc, Gróf Ferenc és Gyenes Zsófia, valamint Januško Klaudia pályázatát emelte ki.



Img4687 1 r7x4qfxfp0o7p3y2rkemrr0m5pvvssyvkftgs741zs

LOKART 3.0 díjátadó az m21 Galériában


A 2021-ben indult pécsi LOKART kortárs képzőművészeti biennálé harmadik kiadása Az én testem, az én váram  címmel nyílt meg június 26-án. A szakmai zsűri díját Tranker Kata kapta, a kritikusokét Nadežda Kirćanski szerb képzőművész, míg Simon Zsuzsi a legjobb fiatal művésznek szánt díjat. A pécsi művészek közül Nyári Zsolt és Udvari Boglárka számára rendez majd kiállítást a Zsdrál Galéria Balatonfüreden. A LOKART hat helyszínén szeptember 21-ig lehet megnézni a kiállításokat.



* A cikk borítóképén a Kassák-díj átadó ünnepsége látható, háttérben a tavalyi nyertes Koltay Dorottya Szonja és Seress Anna Téglatan: leomlott estig, felépült reggelre című kiállításával, amely október 19-ig megtekinthető a múzeumban.



 

januskokover.jpg
„Miért is ne lehetne egy háziasszony Final Girl?” – Interjú Januško Klaudia festőművésszel

Tavaly nagyjából ugyanekkor épp a Király utca 25. szám alatti önkormányzati ingatlan ablakában világított a PONR felirat. Üldögéltünk a vöröslő fénye alatt, néztük a kirakaton félszegen be-beleső érdeklődőket, és először beszélgettünk Klaudia munkáiról. Sok, ehhez hasonló párbeszéd után jutottunk el addig, hogy a Liget Galériában egy még kiforrottabb anyag részeként lóghasson a LED-sor.

ritaeztnézdvideocover.jpg
ELSŐ KÉZBŐL – Süveges Rita: Időjárás-jelenés. Varázslástól a geomérnökségig

Új videónkban Időjárás-jelenés. Varázslástól a geomérnökségig című kiállításán vezeti végig a nézőt maga a művész, Süveges Rita.

Screenshot 2022-03-08 at 11.11.32.jpg
ELSŐ KÉZBŐL – Simon Zsuzsi: Alexandru

Múlt hét pénteken zárt be az ISBN könyv + galériában Simon Zsuzsi Alexandru című kiállítása.

Screenshot 2022-07-19 at 16.05.27.jpg
„Azt szeretném, hogy a tárgyaim úgy hassanak, mintha túlélték volna az évezredeket.”

Az Artmagazin Online megújult arculatú videóinterjú-sorozatának negyedik részében Tranker Katával beszélgettünk.