Amikor a mű-valóság körbevesz
Immerzió, interaktivitás, 4D, hexagon
A CODE Digitális Élményközpont (Center of Digital Experiences) az Európa Kulturális Fővárosa program utolsó, egyben egyik legösszetettebb projektje, amely többféle, elsősorban a helyszínre vonatkozó terv és elképzelés után Veszprém korábbi művelődési házában találta meg a helyét. A 2025 elején nyíló intézmény pozíciójáról, technológiai hátteréről, a programról és a tartalomfejlesztésekről Tóth Adorján igazgató beszél.
Artmagazin: Milyen tervekkel indult a CODE?
T. A.: A legjobb döntést hoztuk az évek óta elhagyatott művelődési központ felújításával: mostantól meghatározó kulturális centruma lehet a városnak és a régiónak. Az épület önmagában is különleges, az adottságai jól illenek ehhez a profilhoz. A külső hexagon forma visszaköszön az épület belső terein is, amelyek körülveszik a látogatókat, így a kiállítások megnézése egészen újszerű, egyedi élményt ad majd. Korábban rendezvényhelyszínek és színpadi előadások látványvilágának megteremtésével foglalkoztam, most pedig nagyon izgalmas volt olyan intézményt létrehozni, ami a legfejlettebb audiovizuális technológiákat kapcsolja össze a különböző művészeti ágakkal. Ez a terület nagyon gyorsan fejlődik, a technikai háttér révén a látogatók teljesen új módokon tudnak kapcsolódni a művészethez.
Ez a felület, ez a megjelenési forma a művészektől is újfajta gondolkodást igényel.
A CODE esetében olyan kulturális intézményről beszélünk, ahol a különböző, inkább gazdasági területeken fejlesztett technológiák megteremtik annak lehetőségét, hogy az egyes művészeti ágak új, izgalmas formában jelenjenek meg. Illetve inkább azt mondanám, hogy amikor kifejezetten az immerzív terekre tervezve születnek új művek, tulajdonképpen egy új művészeti ág jön létre. Az alapvető cél persze – mint minden kulturális intézmény esetében – az, hogy érdeklődést keltsünk a művészeti tartalmak iránt.
Mi lesz a CODE sajátossága?
Magyarországon ez az első intézmény, amit kifejezetten erre a profilra terveztek, ekkora léptékben. És mert ez nagyon innovatív terület, ami folyamatos fejlesztést és kutatást igényel, lesz egy „lába”, a művészeti tartalmak fejlesztésére hivatott CODE Lab, ami a Pannon Egyetemmel szoros partnerségben foglalkozik majd a kapcsolódó technológiák tesztelésével és oktatásával is. Ezáltal a CODE a régió audiovizuális kreatív ipari központja lehet majd.
Milyen helyekkel, múzeumokkal lesz rokon?
A tervezéshez, az irányok kijelöléséhez bejártuk a nemzetközi színtér leginkább meghatározó, hasonló profilú intézményeit. Többükkel partneri kapcsolatot is kiépítettünk, így együttműködünk a linzi Ars Electronicával, és meghatározó inspiráció a tokiói központú Team Lab, a londoni Frameless vagy a kanadai Numix Lab.
Mennyire szól majd a széles közönségnek mindez?A CODE Élményközpont minden korosztálynak kínál majd programot. A földszinti kiállítótér audiovizuális installációinak fő témája maga Veszprém város lesz, itt kapcsolódó VR-tartalmakat is ki lehet próbálni. Az emeleten két termünk lesz: a Stúdióban a falat és a padlót vetítve, kisebb előadások keretein belül tudományos, művészeti és feladatmegoldó tartalmakat tervezünk bemutatni az interaktivitás és a 3D vetítési technológia segítségével. A Hexagon immerzív teret saját és a társintézmények által kifejlesztett tartalmakkal szeretnénk megtölteni – itt szintén adott az interaktivitás, továbbá egy különleges 4D hangzás.
Kiknek a műveivel nyílik meg? A Hexagon nyitótartalmát hat nemzetközi szinten is meghatározó, az immerzív terekben járatos magyar művész készíti, alapinspirációjuk maga a hatszög forma. Emellett készülünk magyar festők festményeit feldolgozó tartalommal, kisebb gyerekeknek szóló, magyar meseszereplők karaktereire épülő, valamint interaktív, játékos tartalmakkal is. Továbbá szeretnénk a Hexagont élőzenei és táncelőadások helyszíneként is kipróbálni.
A Kulturális Fővárosok keretében létrejövő új kulturális tereknél az elsődleges kérdés mindig a fenntarthatóság: hogy egy átlagos évben, átlagos városi működés mellett is eltarthatók legyenek. Terveink szerint a CODE rövid idő alatt Veszprém egyik fő állandó látványossága lehet, ami turisztikai szempontból az Állatkert és a kézilabdacsapat ismertségével versenyez, miközben a régió meghatározó kulturális kreatív ipari központjává nőhet. A CODE Lab tartalomfejlesztő műhely a digitális művészet területén a régió oktatási centrumává válhat, aminek a gazdasági hatása Veszprém számára számottevő.
*
Immerzió
Az immerzív környezet a fizikai és virtuális tér olyan integrációja, ami körülölel: azzal a céllal tervezték, hogy minél tökéletesebb illúziót teremtsen, és belefeledkezzünk a pszeudo-valóságba. A kívánt hatást a vizuális érzékekre ható eszközökkel érik el, például VR- (virtual reality, virtuális valóság) szemüveggel. A látómezőnk szolidabb manipulálásával játszik az AR (augmented reality, kiterjesztett valóság), ami többnyire a mobilunk kameráján keresztül virtuális elemekkel módosítja a szabad szemmel befogadható látványt. Kiállításokon így a kölcsönzések vagy helyi adottságok szabta korlátok kompromisszummal, de áthidalhatók (lásd szaporodó QR-kódok). Rövid esettanulmányok és hivatkozások a témában a Magyar Múzeumok cikkében.