„A tudomány az emberiség legfőbb gondja, a művészet az egyes emberé”

Janesch Péter megnyitóbeszéde Robitz Anikó Panoráma / Scenery című kiállításához. Három Hét Galéria, május 6.

Janesch Péter


A léptékről 

„Szemlélje tehát az ember az egész természetet a maga teljességében és nagyszerűségében; (…) lássa meg, hogy a Föld csak egy pont ahhoz a széles pályához képest, amelyet leír; és döbbenjék meg azon, hogy még ez a széles pálya is csak apró pontocska ahhoz a pályához képest, melyet az égbolton kerengő csillagok futnak be. (…) Az egész látható világ észrevehetetlen kis vonás csupán a hatalmas természet ölén. Azt fel nem foghatjuk. Hiába tágítjuk ki képzeteinket, még az elképzelhető tereken is túlra, a valósághoz képest akkor is csak atomokat dédelgetünk. (…) És hogy egy másik ugyanily meglepő csodával találkozzék, keresse az ismert dolgokban a legapróbbakat. Még az atka apró testében is összehasonlíthatatlanul kisebb részeket talál majd: lábat, csuklót, a lábban ereket, az erekben vért, a vérben nedveket, a nedvben cseppeket, a cseppben gőzöket; és hogy ha ezeket a legkisebb dolgokat is tovább osztja, s ezzel teljességgel kimeríti erejét és képzeteit, akkor jut csak el ahhoz az utolsó kis dologhoz, és akkor talán azt gondolja majd, hogy éppen ez a természet legkisebb része. (…) Ámde én szeretném megmutatni neki, hogy itt újabb szakadék vár rá.”1


Arizona 2023 2025 fotó 37x25 cm

Robitz Anikó: Arizona, 2023-2025, fotó, 37 x 25 cm


A munkákról:

Végül is mintha Robitz Anikó arról próbálna meggyőzni minket, hogy van bennünk valami közös. Ahogy a képek mögött léptéket vált, és mégis megmarad a táj, mert a táj közös. Ahogy Velence vizében New York tükröződik, mert Velence, a víz és New York közös. Vagy ahogy a folyamatosan fényt kapó érzékeny papíron a tengeri hajnalt és alkonyt látjuk, mert a hajnal is és az alkony is közös. Géppel szállunk fölé, vagy közelítünk hozzá mindent kizárva, mintázata akkor is közös. A ritmus, a mérték, az arányok pontos nyugalma, mert a megnyugtató és a megnyugvás közös. A felismerhetetlen ismerős lesz, mert csak úgy nem maradhat, az kell, hogy legyen. Lehet a minta térélmény és a térbeli minta-élmény, mert a kép nem tárgy, hanem egy valami, ami bennünk közös. Robitz játszik velünk, persze, hiszen itt ő az úrnő, mondhatnánk: lépten nyomon becsap – kirakat törött festéke az erdő, sárga építési műanyag az akváriumi világ(!), de kit érdekel, ha egyszer látjuk, hogy ez így jó. 


Venice waterfront 2 2024 36.5x24.5 cm másolat

Robitz Anikó: Venice Waterfront 2, 2024, 36,5 x 24,5 cm


Van viszont itt más is. Mert egy égető, hipnotizáló szempár néz ki az anyagból, a kevés megnevezett helyszínből kettő, a Tiwanaku (Tiahuanaco) és a Hoover (Arizona). Ha játék, akkor itt is van bújócska, de ezek nem részei, itt egyszer csak minden komolyra fordul. Ezeket nézve megváltozik az ember súlya. Mintha elmozdíthatatlanok lennénk a helyünkről. A mitologikus tekintet általi szoborrá válás, vagy a földbegyökerezett láb – ilyesfajta képekkel próbáljuk leírni az érzést. És így hatnak a képek, amikhez csak hasonlatokkal tudunk közelíteni. Miközben szinte semmit nem látunk, és amit látunk, arról nem tudjuk, hogy mi. Ámde, ha megtudjuk csodálkozunk csak el igazán. Mert kiderül mi a képekben a közös: hogy mindkettő civilizációs csúcsteljesítmény helyszínén készült. A Hoover Dam Észak-Amerikában közel százéves, Tiahuanaco, az Aymarák romjai Dél-Amerikában talán kétezer évesek. Nem gondolom, hogy ez a háttértudás párosította volna a műveket, de azt sem hiszem, hogy véletlenül kerültek össze. Talán hoztak a részletek valami nagyszabásút külön-külön, és együtt meg többek lettek, mint a részeik összege – a művész-aritmetika e szerint működik. Mintha Robitz Anikó arról próbálna meggyőzni minket, hogy van bennünk és a képeiben valami különösen közös. Játszik velünk, de az igazi játék, tudjuk, elképesztően komoly. Szóval nézzük a képeket és látjuk, hogy jól van ez így. És jól van úgy is! A kiállítást, amit ezennel megnyitok, melegen ajánlom a figyelmükbe! 


Tiahuanaco 2024 fotó 37x25 cm

Robitz Anikó: Tiahuanaco, 2024, fotó, 37 x 25 cm


* Hornyik-Pilinszky: A kopárság szépsége, 1968 

1 - Az Iparművészeti Főiskolán 1978-ban készített diplomamunkám, a Földi megfigyelőállomáskísérőszövegének részlete. V.ö.: Pascal, Gondolatok