Áttetsző rétegek

Függöny mögött, Klauzál 6 Projekt Galéria, 2025. március 5–28.

Miklósvölgyi Zsolt


A most nyíló csoportos kiállítás képzőművészei, vagyis Benyó Dóra, Kovács Olívia, Elizabeth de Vaal és Zékány Dia a Függöny mögött címet választották az itt látható, tematikusan és műfajilag is változatos képet mutató, de alapvetően mégiscsak a kortárs figuratív festészet irányából összeálló közös anyaguk hívószavául. Ennek kapcsán nekem rögvest a személyes és a kollektív emlékezet kereszteződésében létrejövő kultúra, illetve a kulturális emlékezet – és ezzel együtt a felejtés – közötti dialektikus mozgás vagy viszony jutott eszembe. 

Kis túlzással azt is állíthatnánk, hogy e kiállított művek közös nevezője, legkisebb közös többszöröse nem más, mint az emlékezet fátyla, vagy még inkább függönye, és ami mögötte rejtőzik, vagyis a felejtés problémája, amely – legalábbis a német filozófus, Martin Heidegger óta tudhatjuk – egyúttal mindig létkérdés, ha tetszik, létprobléma is, méghozzá a filozófia, közelebbről a nyugati gondolkodás létproblémája. Hiszen Heidegger szerint az egész nyugati filozófiai hagyomány nem más, mint a létfelejtés egyetlen nagy elbeszélésbe foglalható kudarc-története. De a létfelejtés fogalmában már eleve kettősség rejtőzik, hiszen amit elfelejtettünk, azt valamikor tudtuk, vagyis a tudás és a nem tudás egymástól elválaszthatatlan kettősség.


Fonák

Kiállítási enteriőr Benyó Dóra munkájával, fotó: Czerkl Gábor


Efféle kettősséggel operálnak az itt látható művek is, például a magyar származású, de kisgyermekkorától Hollandiában felnőtt, ma pedig Brüsszelben élő Benyó Dóra óriási, kiterített és a kiállítótérben keresztbe belógatott pamutvászon-festménye is. Rögtön a fonákját, vagyis az eredetileg a kép hátoldalának számító inverzét mutatja a néző számára. A különféle archív fotográfiák nyomán megfestett kép így a nagyméretű vászon másik oldalán kapott helyet, ám a felhígított akril úgy üt át a vékony textílián, hogy a másik oldalon látható kép absztrakt gesztusokká szétmosódó emlékfoszlányokat evokál. Mindez a Benyó Dóra többi festményét, illetve a bronztárgyakat imitáló agyagtöredékekből álló installációját is meghatározó tematikus vezérelv, amely olyan kollektív nyomozásként is felfogható, ahol az 1956-os forradalmi napok felvételein saját nagyapja nyomai után kutató festőművész optikáján keresztül voltaképp saját politikai és társadalomtörténeti emlékezetünk közös valóságára, pontosabban e valóság konstruált voltára vethetünk pillantást.


Benyó

Megnyitókép Benyó Dóra munkájával, fotó: Czerkl Gábor


E tekintetben rokonvonásokat mutatnak Benyó Dóra munkáival Kovács Olívia festményei is, ahol szintén olyan kozmikus nyomozásnak lehetünk tanúi, amelynek fátyla mögött egy személyes sorstragédia kontúrjai sejlenek fel. Ezt legplasztikusabban a repülőgépek szinte megsemmisíthetetlen memóriáját idéző fekete dobozban futó, a nézőt zavarbaejtő voyeurködésre bíztató videóinstalláció keretezi. Ezek a szülői ház körül folytatott, egyszerre szimbolikus és szó szerinti helyszínelések lenyomatait őrző, szinte szellemszerű, vagy ha tetszik, hantológikus épületábrázolások és enteriőrképek azonban magukon viselik a festészet sajátos képalkotási eljárásának lenyomatait is. Festőjük ugyanis a figuratív képmező alsó, „lábjegyzeti”, vagy éppen oldalsó, indexikus részében egyfajta pointilista vizuális napló vagy kommentár formájában sorakoztatja fel azokat az olajfesték pöttyökből álló ecsetnyomokat, amelyeknek hagyományos értelemben a képmezőn kívül, mondjuk a színkeverésre használt palettán lenne a helyük.


Devaal

Kiállítási enteriőr az előtérben Elizabeth de Vaal munkájával, fotó: Czerkl Gábor


Kis túlzással azt is állíthatnánk, hogy Elizabeth de Vaal festményein voltaképp e kétféle festészeti program kereszteződik egymással, hiszen a különféle autók sziluettjeit népművészeti jellegű virágos motívumokkal tűzdelt textíliák hátoldalát imitáló absztrakt festészeti gesztusok töltik ki. A hollandiai származású Elizabeth de Vaal idestova húsz éve él párjával a Pécs melletti Pécsbagotán, ami kellő mennyiségű idő ahhoz, hogy az ember elmélyítse magában azt az otthonos-idegenszerű érzést, amelyet Sigmund Freud óta unheimlichként, vagyis kísértetiesként fogalmazhatunk meg, amelyben az otthonos és az otthontalan szavak egyetlen feloldhatatlan ellentétként vibrálnak egymásba. Freud szerint ugyanis a kísérteties tapasztalata a tudattalanban elfojtott lelki élmények kísértetszerű ismételt felbukkanását, vagyis ugyanannak a kísérteties másikként történő visszatértét éljük át. Elizabeth de Vaal festményein ennek a kísértetiesnek lesznek emblémái a tipikus magyar vidéki hétköznapok enteriőrjét gyakorta uraló hímzésmotívumok és ornamensek, amelyek nála a festészeti és képzőművészeti rácsodálkozás kiapadhatatlan inspirációs forrásaiként tűnnek fel – ahogy ez az itt látható festmények mellett az ágy- és tűpárna-installációkon is látható. Ennek a folyamatosan mozgásban lévő (újra-)rácsodálkozásnak a mozgalmas szimbólumává válik maga az autó is, amely a Hága és Pécsbagota, vagyis az otthonos és idegenszerű terek közötti állandó cikázás nyughatatlan enyészpontjaként is értelmezhető de Vaal képein.


Miklósvölgyi

Miklósvölgyi Zsolt, a háttérben Zékány Dia festményével, fotó: Czerkl Gábor


A mozgalmasság és az állandóság hasonló paradoxitását tárják elénk Zékány Dia festményei is, amelyek a festészeti virtuozitással kivitelezett szocio-voyeurizmus ékes példái. A túlzsúfolt vidéki vagy külvárosi garázsok, fészerek és raktárak fojtogató rögvalóságát dinamikus, a szemet nyughatatlan, staccato-szerű cikázásra késztető hiperrealista festészeti gesztusok ellenpontozzák. A környezet és az ember komplex, gyakran ellentmondásos viszonyát tematizáló festmények egyszerre tárják elénk látszólag véletlenszerű, mondhatni „megtalált látványként” a rendetlenséget és káoszt, miközben kollázs- vagy asszamblázsszerű, artisztikus könnyedséggel komponált totálinstallációkká alakítják azokat.Talán az sem véletlen, hogy a rend és a káosz, az apollóni és a dionüszoszi minőségek efféle kettősége okán A tragédia születése Nietzsche-je is eszembe jutott, aki a valóság illuzórikus voltát jelképező, s a Hindu hiedelemvilágból visszavezethető Maja fátyla (vagy esetünkben: függönye) kapcsán így nyilatkozik: 
Most, a világharmóniának evangéliumától, minden ember nemcsak kiengeszteltnek, megbékültnek, egybeolvadottnak érzi magát embertársával, hanem egynek vele, mintha Maja fátyla széjjelszakadt volna, s már csak rongyokban libegne a titokzatos Ős-Egy-Ok előtt. […] Az ember nem művész többé, ő maga művészi alkotássá vált: az egész természet művészi ereje, az Ős-Egynek legteljesebb gyönyörűségére, a mámor viharzásában nyilatkozik meg. A legnemesebb anyag, a legdrágább márvány, az ember formálódik és mintázódik itt, s a dionysosi világművész vésőütéseit az eleusisi misztériumok kiáltása kíséri: "Porba rogytok, milliók? Világ, sejted az alkotót?”  


Függöny mögött csoportos

Kovács Olívia, Zékány Dia, Benyó Dóra és Elizabeth de Vaal, fotó: Czerkl Gábor


A kiállítás előzetes bejelentkezéssel, március 28-ig látogatható. [email protected]; +36 70 652 3040


full_004782.png
TISZTA UDVAR RENDES HÁZ

– ezen a címen indította útjára 1952-ben Dr. Seres Géza létavértesi körzeti orvos azt az országos méretű közegészségügyi és köztisztasági mozgalmat, amelynek bizonyos házfalakra szerelt nyomaival még ma is találkozhatunk. Igen, ezek azok a táblák, amelyek büszkén hirdetik a mögöttük álló ház tulajdonosainak pedánsságát, igaz, valójában csak a külcsínt méltatják, ugyanis az értékelést az előkert és a homlokzat kiemelkedő igényességgel és kreativitással véghezvitt ápolására osztották anno. A ház belső, intim terét minősítő RENDES jelző így inkább valami feltételezett, megelőlegezett velejárója a tisztán tartott portának.

Talán ez az egyébként túlhajtott mozgalom – valamint máig élő emléke és időnkénti újraéledése – a legszembetűnőbb példája annak, hogy a rendtartás mennyire alapvető elvárás a kulturált, civilizált ember részéről, és valljuk be, legyen akármennyire elfogadó és nyitott valaki, ha rendetlenséggel szembesül, kevés kivételtől eltekintve rögtön elítélő lesz. Még a legszabadelvűbb körökben sincs bocsánat az otthoni káoszra. Nem nézi el senki. Mindig szemet szúr, mindig ciki. Pedig ha az a bizonyos elítélő-szemlélő továbbjutna az első benyomáson, láthatóvá válna számára, hogy mennyire összetett jelenség is egy-egy ilyen minden megfelelési kényszert ignoráló, rendetlen személyes tér, ami akár egy TISZTA UDVAR mögött is elénk tárulhat.

full_005920.png
Másvilági eufóriák – megnyitóbeszéd

Néhány évvel ezelőtt egy Oneothrix Point Never koncerten figyeltem fel a következőkre. Képzeljünk el először is egy óriási belmagasságú, ipari térből átalakított betonkatedrálist. A színpadképet hadászati formákat idéző, brutalista formájú hangfalak, valamint két hatalmas, függőleges irányba fordított, elképesztő felbontású lapos tévék uralják. Ezen a két fényes, finoman, rézsút a közönség irányába döntött kijelzőn felkavaró képek váltják egymást idegtépő ritmusban és sebességben. Egy ponton azonban arra lettem figyelmes, hogy a leginkább felkavaró hatást e látványban nem a képek tartalma, a vágások sebessége, a videó ritmusa, hanem az azokat megjelenítő képi technológia okozza: a képernyőn megjelenő másvilági színek, a szinte agresszív fényerő, valamint a retinák idegeit valósággal kisütő képélesség.

Screenshot 2021-05-29 at 10.51.47.jpg
MI NEM HAGYOMÁNYŐRZŐK VAGYUNK, MERT A MI HAGYOMÁNYUNK ELJÖVENDŐ

A magyar és most már a közép-európai művészeti vérkeringésben is jól ismert és sok visszhangot kiváltó Hungarofuturista mozgalom (HUF) avantgárd gesztussal újabb folyóiratot indított Xenotopia címmel. Bár az első szám már pár hónapja létezik, bemutatójára végül csak most került sor az OFF-Biennálén. Nemes Z. Márióval és Miklósvölgyi Zsolttal, a lap két szerkesztőjével beszélgettem munkamódszereikről, a HUF esztétikai stratégiáit érő kritikákról, NER-ről és letisztított hagyománycsomagokról.