Vásár anzix, avagy hol startolt az Art Market Budapest?

Artanzix

 

ARCO Madrid, 2012. február 15–19.


Nem is új, nem is közép-kelet-európai, viszont a leglátogatottabb kortárs művészeti vásár a világon. Az idei, sorban a 31. eseményre – a tavalyihoz hasonlóan – 150 ezren voltak kíváncsiak. A kiállítókat illetően 2011-ben 197, 2012-ben 215 – köztük a Viltin – kiállító vett részt az eseményen, amit az európai kortárs művészeti vásárok közül csak az Art Basel múlt fölül.
 
 
Art Prague, 2012. március 21–25.


 
Az art fairek nemzetközi palettáján eddig még nem túl markáns színfolt az Art Prague, amelynek elsődleges célja a cseh kortárs művészet bevezetése az európai piacra, gyűjtői bázisának kialakítása (kitüntetett figyelemmel a fiatal műgyűjtőkre). A 11. cseh kortárs művészeti vásár – a korábbi évekhez hasonlóan – 30 körüli, túlnyomórészt cseh kiállító galériát és 5 ezer látogatót tudott felmutatni.

 
Art Cologne: 2012. április 18–22.


 
Az utóbbi évek eredményei alapján az Art Cologne lehagyhatatlan a leglátogatottabb art fairek tízes listájáról. A nagy múltú kölni vásáron – idén már 46. alkalommal rendezték meg – évek óta több, mint 60 ezer látogató vesz részt. Idén a 200 kiállító között ott volt a Kisterem és a Dovin is.
 
 
Art Moscow, 2012. szeptember 19–23.


 
Kelet-Európa legjelentősebb kortárs művészeti vására. Az idei, sorban a tizenhatodik vásáron a 37 kiállító között portugál, (nem egy) iráni, sőt japán galéria is előfordult. A fókuszpontban továbbra is Oroszország (illetve az orosz oligarcha-műgyűjtők mint célközönség) állt, utána következtek a posztszocialista országok, de jelen voltak az olyan, kifejezetten orosz művészekre specializálódó külföldi galériák is, mint a brit Whitespace Gallery. A magyar kortárs művészetet ismét, mondhatni már hagyományosan a Knoll Galéria képviselte Birkás Ákos, Nemes Csaba, illetve Ivan Gorshkov munkáival. Az Art Moscow idei mérlege a részt vevő galériák és a látogatók számát (16 ezer) illetően alacsonyabb volt az elmúlt évekhez képest (2011-ben 20 ezer, 2010-ben pedig több, mint 25 ezer látogató), viszont bevétele, a vásár honlapjának tanúsága szerint, minden előzetes várakozást felülmúlt: az összbevétel 3,1 milliárd dollár volt, amelyből a közvetlen eladások 1,6 milliárdot tesznek ki.
 
 
Viennafair: 2012. szeptember 20–23.


 
Évközi tulajdonosváltás ide vagy oda, a bécsi vásár 122 kiállító galériával és 17 ezer látogatóval továbbra is megkerülhetetlen errefelé. Az igen rövid szervezési idő alatt a vásárigazgatók végigroadshow-zták Európát, komoly energiákat fektetve a vásár és a közép-kelet-európai művészet imázsának revitalizációjába. Az orosz gyűjtői réteg bevonása mellett – amely akár az osztrák gyűjtők elpártolásához is vezethetett volna – az Erste Bank standtámogatásán túl idén először úgynevezett Art Vectors-programmal (nemzetközi zsűri által kiválasztott, több mint 50 műtárgy megvétele a helyszínen) csábította Bécsbe a galériásokat a Viennafair. Magyarországról ez az acb, a Deák Erika, az Inda, a Kisterem, a Molnár Ani és a Viltin Galéria esetében sikerült is.
 
 
Frieze, London, 2012. október 11–14.


 
A Regent’s Park-beli helyszínen több mint 170 galéria állított ki 34 országból. A 10. Friezén volt az eddigi legnemzetközibb mezőny. Magyarországról a Csákány István hatalmas installációját szerepeltető Kisterem jelentkezését fogadták el.
 
 
FIAC, Párizs, 2012. október 18–21.


 
A kortárs művészet moguljai London után egyenesen Párizs felé vették az irányt, hogy a Grand Palais-ban megint csak találkozzanak egymással és azokkal a frankománokkal, akik a Friezén nem vettek részt. 180 galéria 24 országból: 61 hazai, 30 az Egyesült Államokból, 24 német, 12 olasz, 14 belga, 9 brit, 6 svájci, aztán dán, lengyel, román és emirátusokbeli galériákat említ a sajtóanyag, és 41 olyat, aki először vesz részt vagy tér vissza a FIAC-ra. Ezek között találjuk a Kisterem Galériát, amely úgy tűnik, teljesen ráhangolódott a nemzetközi kortárs műkereskedelmi áramlatokra.
 
 
Belgrade Art Fair, 2012. október 25–28.


 
„Az első nemzetközi, artist-run művészeti vásár a Balkánon” – ekképp harangozta be magát honlapján a Belgrade Art Fair. Az egy svéd és egy szerb nonprofit szervezet által létrehívott vásáron 15, ún. artist-run, azaz művészek által üzemeltetett galéria vesz részt. A színes északi-balkáni egyvelegben a szerbeken kívül feltűnik egy-egy izlandi, bosnyák, sőt indiai galéria is, de a kezdeményezés inkább hasonlít egy nemzetközi művészeti fesztiválra, mint hagyományos értelemben vett kortárs művészeti vásárra.

 
Art Kyiv Contemporary, 2012. november 1–18.


 
Az Art Kyiv célja nem elsősorban a nemzetközi trendekbe való bekapcsolódás, a kortárs művészet szereplőinek Ukrajnába csábítása, sokkal inkább az ukrán kortárs művészet bevezetése a piacra, mivel az idei, 7. vásáron a 14 kiállító galéria közül 10 kijevi, egy pedig odesszai. 2010-ben és 2011-ben egyaránt 27 – többségében szintén ukrán – galéria állított ki, azonban a honlap szerint 2010-ben 35 ezer látogatója volt az eseménynek, ami annak ellenére is jelentős szám, hogy a vásár több hétig volt nyitva. (összehasonlításképp az Art Marketnak 2011-ben 10 ezer fős volt a látogatottsága.)

 
Artissima, Torino, 2012. november 9–11.


 
2011-ben majdnem 50 000 látogató, és itt még az újságírók számát is tudjuk: 1300-an jelentkeztek be a vásár szervezőinél, hogy tudósítsanak a régi, nagynevű kortárs galériások uralta fő szekcióról, a nemzetközi színtéren most debütáló új galériák kínálatáról, illetve azokról a kiállításokról, amiket azoknak a feltörekvő művészeknek, illetve azoknak az élő klasszikusoknak rendeznek, akiket a vásár nemzet- közi zsűrije kiválaszt. Magyarországról idén a Molnár Ani Galéria szerepel.
 
 
Contemporary Istanbul, 2012. november 22–25.


 
Törökország idén hetedszerre rendezi meg kortárs művészeti vásárát. A viszonylag újonc, de annál dinamikusabban fejlődő vásár már nemcsak szűkebb régiójában, de a nemzetközi érdeklődést tekintve is lassan felveszi a versenyt az Art Moscow-val a Kelet-Európa legjelentősebb vására címért. Ezenkívül a török kortárs művészeti színtér fellendülését a számos váári meghívás, vendégszereplés (Viennafair 2012, ARCO Madrid 2013) is jól mutatja.
 
Az elsősorban Közép- és Kelet-, Délkelet-Európára koncentráló, de példának okáért Dél-Koreával is jó kapcsolatot ápoló Contemporary Istanbulon (idén számos kiállítót találunk onnan, míg a kortárs török művészetet népszerűsítő kiállítás szeptemberben járt Szöulban) tavaly 90 galéria és 62 ezer látogató vett részt. 2012-ben ezek a számok várhatóan emelkednek, ugyanis közel 100 kiállító, köztük a Molnár Ani Galéria is részt vesz majd a novemberi eseményen.
 
 
Összeállította: A. Kovács Ágnes–Topor Tünde | A cikk megszületésében nyújtott segítségért köszönet Hegedüs Orsolyának, az acb Galéria vezetőjének és Somhegyi Zoltánnak.
forrás: www.artvista.de