Leonardo Anzix

artanzix

Az, hogy a művészettörténet mennyire élő, dinamikusan változó diszciplína, nem a modern és kortárs művészet vizsgálata során tapasztalható igazán, hanem az olyan agyonpublikált régi mesterek kapcsán, mint Leonardo da Vinci.

500 év távlatából is felbukkan eredeti, eddig ismeretlen alkotása a műtárgypiacon, ezzel párhuzamosan viszont neves múzeumok falain lógó leonardók attribúciója kérdőjeleződik meg. Bár a szakértői vélemények a 2009-ben – többek között egy ujjlenyomat alapján – Leonardónak ítélt leányportré (La Bella Principessa) és a tavaly felfedezett, vázlatokról már ismert Salvator Mundi eredetiségét illetően sem egybehangzóak, a londoni National Gallery február elején bezárt kiállítása még megosztóbb kutatási eredményekkel rukkolt elő. Az Ermitázs gyűjteményét gazdagító Litta Madonna kapcsán ugyanis rávilágított arra, hogy még azt a kevés (körülbelül 15), eddig – legalább részben – Leonardo saját kezű alko- tásának elismert festmény attribúcióját sem árt felülvizsgálni. Bizonyítékul kiállították Leonardo egyik milánói tanítványának, Antonio Boltraffiónak a festményhez készült két rajzát, melyek közül az egyik olyan, a képen nem látható részletformákat tartalmaz, amelyeknek az utólagos kikövetkeztetése és vázlatként való lerajzolása felesleges lett volna. A rajzok tehát sokkal inkább előkészítő tanulmányok, mintsem a befejezett műről készített másolatok – legalábbis a kiállítás kurátorai szerint. Az Ermitázs művészettörténészei – érthető okokból – nemhogy az átattribuálástól, de a közös Leonardo–Boltraffio szerzőségtől is elhatárolódnak, ezzel szemben olyan nem szakmai platformok, mint a francia Wikipedia már tényként közlik, hogy a Litta Madonna festője Boltraffio.


A.K.Á.





1. Angyali üdvözlet, 1472–1476 k., Firenze, Uffizi
2. Leonardo da Vinci – Andrea del Verrocchio: Krisztus keresztelése, 1476 k. (Martin Kemp datálása), Firenze, Uffizi Ginevra de’ Benci portréja, 1474–78, Washington, National Gallery
3. Benois Madonna, 1481 után, Szentpétervár, Ermitázs
4. Szegfűs Madonna, 1477–78, München, Alte Pinakothek
5. Háromkirályok imádása, 1480–82, Firenze, Uffizi
6. Szent Jeromos, 1488–90, Róma, Vatikáni Múzeum
7. Leonardo da Vinci – Antonio Boltraffio(?): Litta Madonna, 1491–95, Szentpétervár, Ermitázs
8. Sziklás Madonna, 1483–1485 k., Párizs, Louvre
9. Leonardo da Vinci (és műhelye): Sziklás Madonna, 1491/2–1499 és 1506–08, London, National Gallery
10 Leonardo da Vinci (és műhelye): Sziklás Madonna, 1491/2–1499 és 1506–08, London, National Gallery

11. Hermelines hölgy, 1489–1490, Krakkó, Czartoryski Múzeum
12. Zenész képmása, 1486–87, Milánó, Pinacoteca Ambrosiana
13. Utolsó vacsora, 1492–97/8, Milánó, Santa Maria delle Grazie kolostorának refektóriuma 14. La belle Ferroniere, 1493–94, Párizs, Louvre
15. Sala delle Asse freskója, 1498, Milánó, Castello Sforzesco
16. Salvator Mundi, 1499 után, New York, magángyűjtemény
17. Szent Anna harmadmagával, 1501 után, Párizs, Louvre
18. Leonardo da Vinci és műhelye: Orsós Madonna, 1501 után, Drumlanrig kastély, Skócia, Buccleuch-gyűjtemény (2008 óta letétben: Edinburgh, National Gallery of Scotland)
19. Mona Lisa (La Gioconda), 1502 után, Párizs, Louvre
20. Keresztelő Szent János, 1508–16 k. (Martin Kemp datálása), Párizs, Louvre
 
(Képek forrása: Wikipedia)