EZT NÉZD – Kabaré, szoft káosz, egy mocskos zsaru és az örök ipari környezetek

Ma még látható Kalán Viktória Happy end? című kiállítása a D85 Galériában. A tárlaton bemutatott festmények egy installációval kiegészülve idézik meg a klímaszorongás nyomasztó érzését. A képeken megjelenő hibrid lények – félig emberek, félig állatok – kénytelenek a szó metaforikus és konkrét értelmében is megtisztítani örökül kapott életterüket az elődök meggondolatlan cselekedeteinek nyomaitól. Mindez azonban nem sötétbe boruló látomás – az élénk színek, a szürreális karakterek és a finom irónia gondoskodnak róla, hogy búslakodás helyett a reményteli reflexió állapotába kerüljünk.


A (nem) beállni a sorba című csoportos kiállítás május 19-én nyílt meg az Artus – Kortárs Művészeti Stúdióban. A tárlat tizenkét művész (mások mellett Borsos Lőrinc, Dobokay Máté,  Fajgerné Dudás Andrea Júlia, Sinkovics Ede és Szabó Liza) alkotásain keresztül reflektál napjaink társadalmi és kulturális dilemmáira, kiemelve a konformitás és az ellenállás feszültségét. A kiállítás olyan kérdéseket jár körül mint: mikor választjuk a beilleszkedést, és mikor lépünk ki a sorból? Tudatos döntés ez vagy ösztönös alkalmazkodás? Vajon a társadalmi normáknak való megfelelés egyenlő a megalkuvással, és a kivonulás mindig szabadságot jelent? A projekt kiindulópontja az a felismerés, hogy a jelenlegi művészeti szcéna – a forráshiány, intézményi bizonytalanságok és a kritikai diskurzus gyengülése miatt – maga is egyfajta sorba állási kényszer elé néz. A kiállítók munkái e komplex viszonyrendszert boncolgatják, az egyéni attitűdtől a társadalmi rendszerekig, a látható és láthatatlan sorok mentén.


Holnap este nyolckor kezdődik a Három Hollóban Hargitai Anna Veronika (ének) és Menyhei Ádám (zongora) cabaret 2.0 című előadása. „Ez a kabaré úgy kabaré, hogy nem az: ez nem egy neccharisnyás, szekunderszégyenes, Liza Minnelli epigon. De üdítő, mint Dietrich a fronton, derűs, mint Piaf két shot morfium után és feminista, mint de Beauvoir Sartre alatt…” A koncert látványát Bánszegi Bíborka, Kaposi-Ly Anna és Surányi Noé tervezték. A budapesti Bartók Konzervatóriumban és az esseni Folkwang Universitaat-en végzett Hargitai Anna Veronika bemutatkozó lemeze, a Gorgeous Gorgeous Nothings pedig alább hallgatható.


Ugyanitt, a Három Hollóban május 27-én lesz utoljára Werner Herzog filmklub: a hírhedt rendező életművéről nemrégiben többrészes esszésorozatban értekezett Gerdesits Pál, az ELTE esztétika szakos doktorandusza, aki kutatásában a szürrealista film fenomenológiájával foglalkozik. A sorozat első része itt olvasható. „Egyrészt, az avantgarde tekintetében Herzog – elsőre talán meglepő módon – a francia szürrealistákkal rokonítható. Ennek oka a herzogi életmű központi motívumában, a költői igazságban rejlik: a szürrealistákhoz hasonlóan Herzog is a pozitivizmus (vagy az ő szavaival: a tények) hegemóniája ellen lázad, mert úgy véli – joggal –, hogy emberlétünkből fakadóan irreális, hogy tökéletes megfigyelők által begyűjtött adatok bármilyen kizárólagos és ‘igaz’ valóságot mutassanak be.” A vetítéssorozat utolsó alkalmán a 2009-es Mocskos zsarut játszák.

Május 23. és 25. között kerül megrendezésre az art quarter budapest rendes éves nyíltnapi programsorozata aqb Open House 2025 // Only Friends címmel. „Kiállítás, buli, naplemente, napfelkelte, szoft káosz, nyitott ajtók. Ha benne vagy, közénk tartozol.A részletes program itt olvasható.

Június 6-ig látható Győrben az "EXOSKELETON (Külső váz)" című kiállítás, amely történeti megközelítések és visszatekintések mentén tárgyalja az ipari múlt építészeti és társadalmi funkcióit – különösképpen Győr iparváros kontextusában –, valamint spekulatív elképzeléseken keresztül tárja fel az ipari környezet és a 21. századi ember viszonyát. Milyen funkciói, minősége, jövője lehet ezeknek a tereknek? Kik használják most, kik fogják használni őket a jövőben? A természet veszi majd vissza őket, a rothadás vagy az enyészet lesz a sorsuk, vagy új szerepet fognak betölteni? Emberek, növények vagy más lények otthonául fognak szolgálni? A kiállítás a győri Torulában valósul meg a useless galeri kurátorainak (Petrányi Luca és Solymár Fanni) szervezésében. Most szombaton pedig a kiállítás kísérőprogramjaként kerekasztal-beszélgetés és filmvetítés is lesz: minden infó az eseményben.