Ezt nézd! – Fiatal festők társasága
Az elmúlt időszakban sorra jelentkeznek az olyan kiállítások, amelyek fiatal festőművészek munkáit mutatják be. Ezek a kiállítások nemcsak azt bizonyítják, hogy a festészet mint médium egyre népszerűbbé válik és újra „reneszánsz”-át éli, hanem azt is megmutatják, hogy milyen új technikákkal és vizuális nyelvi eszközökkel operálnak az úttörő fiatal művészek. Az 1111 Galériában és az acb Galéria csoportos kiállításán a virtuális és/vagy digitális világ esztétikáján alapuló, azok képi elemeit felhasználó alkotások mutatkoznak be, míg a Fest;tisztít Galériában egy, a férfiasság kérdéskörével foglalkozó, intuitív-érzéki festészeti tendencia jelenik meg.
Góth Martin Start Menu című kiállítása már csak a héten, február 13-ig látogatható. A kiállítást egy kötött rendszer, egy egységes méretű négyzetháló határozza meg. Ezt a rendszer azonban időnként megbontja a művész, fiktív vagy éppen jól ismert figurák, ikonok beékelésével. A képi világ nagyrészt ismerős analóg játékokkal (beleértve a tradicionális, régmúltra visszatekintő válfajokat, mint például a sakk), videójátékokkal (a Tetrisztől a 90-es évek nagy ikonjaiig, mint a Snake vagy az aknakereső) és a napjainkban is népszerű számítógépes játékok karaktereivel és elemeivel töri meg a négyzetrács adta szigorú rendet. A vizuális „játéktörténeti” áttekintés mellett a digitális jelképek (mint az emojik) is központi szerepet kapnak – csupa egyszerűen dekódolható, hol részletgazdagabb, hol egyszerűbb kivitelezésű példákon keresztül. És ahogy a négyzetháló megidézi a térképek szerkezeti felosztását, úgy a néző is egy képzeletbeli játék terébe lép: bolyong a mindennapjainkat behálózó virtuális jelképrendszer szövevényes (világ)hálóján. A kiállítás előzetes bejelentkezéssel látogatható, az alábbi linken található e-mail címek és telefonszámok egyikén.
Az acb Galéria Új hullám című csoportos kiállítása, amely február 18-ig tekinthető meg, már címében is elárulja, hogy az új (festészeti) tendenciákra élezi ki a koncepciót. A hazánkban is megjelenő, a festészetben újra előtérbe kerülő figuralitás globális jelenség. Az elmúlt időszakban a digitális képi világ elemeit felhasználó alkotások mellett olyan törekvések is előtérbe kerültek, amelyeknél az ábrázoltak már csak mellékszereplők, puszta eszközök és sokkal inkább egy saját nyelv kialakítói, egy magánmitológia hordozói. Ezáltal a képi világ egy komplex történetet mesél el, egy személyes tapasztalaton, érzésen alapul, ami főleg korunk énközpontúságában és kommunikációs eszköztáraink kiszélesesedésében gyökerezik. És bár eddig egy kalap alá vettük az új figuratív festészeti tendencia képviselőit, valójában ez egy összetett, eklektikus „csapat”. A kiállító művészek más-más eszközökkel és képi világgal alkotják meg személyes festészeti védjegyeiket. Van, aki ösztönösen fest, a gesztusfestészet és a kalligráfia hagyományát gondolja újra (Kiss Fruzsina), van, aki szimbolista-expresszív módon alkot (Lakatos Gelléri Barnabás), van, aki a kelet-európai tárgykultúrát és vizualitást értelmezi át (Erményi Mátyás), van, aki a 3D modellezés digitális esztétikájából merít (László von Dohnányi) és van, aki a motívumok túlméretezésével vagy túlabsztrahálásával operál, az asszociációkra helyezi a hangsúlyt (Anne Neukamp).
A Fest;tisztít Galériában Nagy-Sándor András Bízz bennem című solo show-ja látható, egészen február 24-ig. A Londonban alkotó művész fő témája a modern férfiasság, pontosabban annak személyes interpretációja, önreflexív és kritikus értelmezése. Munkáin a férfi test mint védő páncélzat jelenik meg, de teszi mindezt szenzitív, szimbolikus köntösben. A téma és az ábrázolásmód ütköztetése, a kettő közötti amivalencia egy hibrid (férfi)identitást és egy sajátos festészeti nyelvet hoz létre, s párhuzamot von a férfi szerepek, a férfikép változó voltával is. A Bízz bennem kiállítás anyaga a művész legújabb munkáiból mutat be egy válogatást – Tendl Károly és Zsuró Zsuzsanna kurátorok közreműködésével –, amelyen a nagy méretű vászonfestmények mellett kisebb, papíralapú munkák is láthatók. Az alkotások a már felvázolt ambivalenciákra helyezik a hangsúlyt: a törékeny és erős anyagok, valamint a figurális és az absztrakt képi elemek együttes jelenlétére; a hős és antihős karakterekre, a lovagiasság és a sebezhetőség napjainkban formálódó szerepeire. A kiállítás időpontegyeztetéssel látogatható, amelyet Zsuró Zsuzsanna e-mail címén vagy a galéria Facebook-oldalán lehet egyeztetni.