A sikerkiállítás halála

Válságban a blockbuster

A téli szezon vitathatatlan nemzetközi sikerkiállítása, a Picasso és a mesterek erősen rekordgyanús. Az októberben megnyitott párizsi tárlat eddig több mint 450 ezer látogatót vonzott. Az előre foglalható időpontok már rég elkeltek, csak hosszas sorban állás után juthat be a látogató. A nagy érdeklődésre való tekintettel a Grand Palais különleges meghosszabbítással él. A kiállítás utolsó három napján (január 30-tól február 2-ig) a tárlat éjjel-nappal várja a látogatókat. 72 órás non stop tárlat.

Sorban állás a Picasso és a mesterek kiállítás előtt

Természetesen az éjszakai látogatók is részesülnek azokból a kényelmi szolgáltatásokból, amik a mai múzeumjárás elengedhetetlen kellékei: a könyvesbolt és az étterem (az utolsó három nap alatt) szintén egész éjjel nyitva áll. A jelek szerint a gazdasági válság – ami a nemzetközi műkereskedelmet teljesen összezavarta – a múzeumipart nem ejtette kétségbe. Egyelőre.  

Dimitry van den Berg, egy holland múzeumi marketingszakember blogjában összegyűjtötte a „blockbuster” kiállítások mennyiségi jellemzőit: a látogatók magas száma, nagy bevétel, az eladható PR-érték és a látogatók elégedettsége. Ennek megvalósulásához több tartalmi kritériumnak kell teljesülnie: népszerű tematika (szex, sport stb.), a korszellem telibe trafálása, ikonok begyűjtése (Picasso, Tutankhamon), több tartalmi szint (ami kielégíti a profikat és az egyszeri nézőket is), nemzetközi érdeklődés, valamint egy vagy két egyértelmű célcsoport.

A „blockbuster” (bombasiker) kifejezést a filmipartól kölcsönözte a múzeumvilág. A hetvenes évek óta (Spielberg Cápa című opusától kezdve) jelöli a nagy költségvetésű, rengeteg nézőt vonzó óriásprodukciókat. Az elmúlt évtizedben a bombasiker fogalom a múzeumok univerzumát is teljesen átalakította, annak ellenére, hogy elvétve korábban is rendeztek hasonlókat. (Elég ha a Rákosi-kor Szovjetunióból érkezett hazai „blockbuster” tárlataira gondolunk.)

Nicholas Penny, a londoni Nemzeti Galéria igazgatója régóta kritizálja a nagy sikerkiállítások intézményét. „Nevetséges, mikor sorok kígyóznak a Mária és a kis Jézus előtt. Ez nem szépségverseny. Ezeknek a vallásos képeknek előnyükre válik a külön bemutató, ami kihangsúlyozza szakrális eredetüket.” A múzeumigazgató szerint a gazdasági válság véget vet a blockbuster-kiállítások korának. Most a visszavágott múzeumi költségvetésekhez és a megritkuló szponzori forrásokhoz jobban illő mini-kiállításokra van szükség. Nicholas Penny szerint eljött az egy vagy két műalkotást bemutató tárlatok ideje. A londoni Nemzeti Galéria idén ilyenekkel kísérletezik: egy vagy kettő egyedülálló remekművel és 1 fontra leszállított alkalmi jegyárakkal.

Szerző: Rieder Gábor