Nem egy kép

Bonivárt Ágnes

Vajon a rendszerváltás és annak valódi jelentése közös nevezőre hozható az eufória érzésével? A Capa Központ Eufória? Rendszerváltás-történetek Magyarországról című tárlata (többek között) erre keresi a választ.

Kevés olyan kiállítással találkozni manapság, ahol a befogadás minőségét befolyásolni tudja a születési évszám. Attól függően, hogy a látógató 1989 előtt vagy után született, három perspektívából szemlélheti a „rendszerváltás-tárlatot”: tekintheti emlékeknek a felbukkanó fotókat, életképeket, emlékezhet a 30 évvel ezelőtti híradásokra, eseményekre; tekintheti ismerősnek a falra függesztett képeket, mintha homályosan derengene valami a gyermekkorából; megtekintheti teljes rácsodálkozással: azon töprengve, hogy eddig miért volt mindez ismeretlen számára.

Ám az ismeretlen szó nem is megfelelő, hiszen a „kollektív tudatnak” köszönhetően még azoknak is van tudomásuk a rendszerváltás vázlatos tényeiről, akik meggyőződéssel állították, hogy A szabadság lelkének szobra photoshop. Problémásnak tűnik a megfelelő szavak használata a Mucsi Emese kurátori tevékenységének köszönhető kiállítás jellemzésekor, jobban mondva problémásnak tűnik a rendszerváltás személyes aspektusáról érdemben helytálló tényeket kijelenteni. Éppen ezért olyan örvendetes, hogy a kiállítótérben a fotók kiegészítéseként sok száz és ezer szó próbálja meg átadni a szemlélődőknek azokat a szavakat, mondatokat, történeteket, amelyek szorosan hozzátartoztak és tartoznak mind a mai napig az eseményekhez.

Lehetetlen kiválasztani egyetlen alkotást az első szekció köztéri eseményeket bemutató válogatásából, mert Göncz Árpád duplavéje ugyanolyan jelentős, mint Marx Károly háttérbe szorítása vagy a köztéri szobor ledöntésének dokumentációja. A második szekció, a „rendszerváltás krónikásainak” munkáival igyekszik tovább tágítani a konkrét eseményeken túli időszakos korképet, s míg például Kodolányi Sebestyén fotói valamifajta életérzést közvetítenek, addig kontrasztként Horváth M. Judit és Stalter György a cigányság, a szegénység és a vidéki élet problémáinak dokumentációjával egészítik ki a korszakról alkotható összképet. Különös, hogy a harmadik szekció „underground” részlete az, amelyben az 1989 után született látogatók is könnyűszerrel ismerős elemekkel találkozhatnak, és még különösebb, hogy az egyébként is igen tartalmas tárlat kap egy kiállítást a kiállításban a Magyarország a tiéd lehet! című projekt megismertetésével és újrafelállításával.

Emlékdarabok, homályos emlékfoszlányok, egy ismeretlen mozaik alkotóelemei – mindezeket jelenthetik a Capa Központ kiállítóterébe költöztetett fotók és írásos kísérőik. Hogy mindez eufóriát adhat-e a látogatónak, az sok tényező függvénye, mint ahogy a különböző beszámolók is felemás érzéssel viseltettek a történések iránt. De ami talán mégis a legmeghatározóbb, az annak ténye, hogy ez a kiállítás nem egyetlen kép vagy szó, hanem maga a jelentés, amellyel a rendszerváltás sokak számára üres terminusa feltöltődik.

Szigeti tamas foto dupla v 1990

Szigeti Tamás: Dupla V, 1990

Euforia l1a5805

EUFÓRIA? - Rendszerváltás-történetek Magyarországról – kiállítási enteriőr (Részlet a Magyarország a Tiéd lehet! / Nemzetközi Magyarország című kiállítást bemutató installációból, amely az Artpool Művészetkutató Központ – Szépművészeti Múzeum archívumában található dokumentumokból áll, 1984 / 1989 / 2019). Fotó: Capa Központ



Eufória? Rendszerváltás-történetek Magyarországról
2020. február 23-ig
Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ

A zárónapon 15 órától Topor Tünde és Winkler Nóra szubjektív tárlatvezetését 17 órától Andrej Ujică Out of the Present című dokumentumfilmjének vetítése követi. 


View 006525
Több évnyi ellátmány

Az online is böngészhető Magyar Rendőr Fotóarchívum szinte kimeríthetetlen fényképtárának nézegetése szinte hobbimmá vált.

Full 006467
Tőlem nekem

A kötelező boldogság legszebb példája az ember születésnapja. Ezen a napon tilos szomorúnak lenni, tilos egyedül maradni, tilos a kevéssé kedvelt családtagokat kihagyni a születésnapi összejövetelből, tilos ajándékot visszautasítani. Megszületésünk napjától kezdve arra nevelnek minket, hogy a születésnap boldog esemény, amit csakis megfelelő ünnepléssel lehet méltóképpen átélni – erről tanúskodnak a családi albumok gyermekalakjai torta, virágcsokor és ajándékok mellett pózolva.

Full 006399
Vénusz unokái

A MyMuseum Galéria kiállítóterébe beköltöztek Vénusz sokadik generációs unokái. Ha például az Urbinói Vénusz felkelne pamlagáról, hogy megtekintse a Pügmalión című kiállítást és az örökségét tovább vivő utódait, igencsak sűrűn hagynák el olyasfajta mondatok a száját, hogy „bezzeg az én időmben…”.