HETIPOP – Hírek Velencéből, új Magnum Photos galéria Párizsban, magyar művészek Vilniusban
Megnyílt a Magyar Pavilon a 17. Velencei Építészeti Biennálén. A tavalyról idénre elhalasztott biennálét a járványhelyzetre való tekintettel fokozott biztonsági intézkedések közepette rendezték meg, így többek között a most zajló sajtónapokon elmaradtak a nemzeti pavilonokban a szokásos megnyitók és fogadások is. A Magyar Pavilon is rendhagyó módon, virtuális formában nyílt meg. A Ludwig Múzeum idei Velencei Biennále-projektje, az Othernity – Modern örökségünk újrakondicionálása – a Biennále központi témájára, a How will we live together? (Hogyan fogunk együtt élni?) kérdésfelvetésére reflektálva – arra keresi a választ, hogy a modern építészet sokat vitatott, több szempontból elavult öröksége milyen lehetőségeket tartogat a jövő építészei számára. Kovács Dániel kurátor és Csóka Attila Róbert, Molnár Szabolcs és Smiló Dávid kurátori csapata, tizenkét kelet-közép-európai építészirodát kértek fel arra, hogy gondoljanak újra 12 ikonikus budapesti modern épületet, ezzel egy lehetséges utat mutatva múlt és jövő építészetének összeegyeztetésére.
Új párizsi galéria teret nyit a Magnum Photos – a hírt londoni kiállítóterük újranyitásakor jelentették be. A tervezett párizsi tér idén ősszel nyitja meg kapuit, miután egy londoni építésziroda segítségével befejeződik a galériának otthont adó ingatlan átalakítása. A galériatér mellett könyvtár, iroda és tárgyalók is lesznek a Magnum Photos párizsi bázisán. A nyitókiállítás októberben startol két, Harlem mindennapjait is dokumentáló, egymástól ötven év eltéréssel alkotó fotós, Bruce Davidson és Khalik Allah munkáival. Az új párizsi helyszín a terében megvalósuló programok mellett online eseményekkel is készül majd a jövőben.
Három magyar művész is szerepel majd a Vilniusban nyíló Balti Triennálén. Az esemény első kiadására még 1979-ben került sor – akkor, amikor Litvánia még javában a Szovjetunió egyik tagköztársasága volt és kevés jel mutatott arra, hogy alig több, mint egy évtized választja csak el függetlenségének visszanyerésétől. A vilniusi Contemporary Art Centre (CAC) 1990-ben vette át a mind szélesebb nemzetközi dimenziójú triennálé szervezését. Az idei triennálé kurátorainak a CAC a helyi Valentinas Klimašauskast és a portugál João Laiát kérte fel. A két kurátor olyan művészeket hívott meg, akik együtt a kortárs művészek valamennyi generációját képviselik, és akik úgy mutatják be a lokális – jelen esetben a régióra jellemző – problémákat, hogy pozíciójuk globálisan is értelmezhető. A kurátorok közel húsz országból invitáltak művészeket – a hazai kortárs művészetet Maurer Dóra, Keresztes Zsófia és Trapp Dominika alkotásai képviselik majd. Azoknak, akik érdeklődnek a balti országok kulturális élete iránt, Mélyi József a legutóbbi Rigai Biennáléról írt beszámolóját ajánljuk olvasásra.
Források: theartnewspaper.com, artportal.hu