2021 szeptemberében csoportos kiállítással nyílik új nonprofit kiállítótér Budapesten

A Queenie Rosita Law által alapított Q Contemporary a közép-kelet-európai művészet legjavának kínál bemutatkozási lehetőséget. Az intézmény közép-kelet-európai alkotók műveiből álló egyedülálló gyűjteményét állítja fókuszba a 20. század második felétől napjainkig.

A közép-kelet-európai művészet bemutatására és népszerűsítésére létrehozott budapesti Q Contemporary nonprofit kiállítótér 2021. szeptember 21-én hivatalosan is megnyitja kapuit Budapesten. A hongkongi vállalkozó, a Q Art Csoport igazgatója, Queenie Rosita Law által alapított Q Contemporary 2017-ben magángyűjteményként indult, majd látványos művészeti térré nőtte ki magát. Az intézmény egy 19. századi négyemeletes palotában található Budapest szívében. 

Qc building 2

Az intézmény épülete

A Q Contemporary létrejöttét a kelet-közép-európai posztkommunista régió társadalmi-gazdasági változásaira reflektáló művészeti tehetségek feltörekvő generációja inspirálta. A Balkántól a korábbi Szovjetunió ellenőrzése alatt álló területekig a régió kortárs művészetét erős történelmi és társadalmi különbségek jellemzik. Ennek eredményeként számos kiváló alkotó háttérbe szorult a globális művészeti piacon. 

Ez a növekvő gyűjtemény képezi az intézmény identitásának és tevékenységeinek sarokkövét, a partnermúzeumokkal közös kiállításoktól kezdve a művészekkel való együttműködésekig. A Q Contemporary aktívan keresi az együttműködési lehetőségeket más intézményekkel, elkötelezett az oktatási és kutatási kezdeményezések iránt, valamint a célok közé tartozik, hogy jelenlétét Hongkongra, Londonra és azon túlra is kiterjessze.

Keseru narancs rozsa kozelites

Keserü Ilona: Narancs-rózsa közelítés, 2000, olaj, vászon, 300 x 200 cm, A Q Contemporary jóvoltából

Az intézmény idén szeptemberben a XY_now Q_now című csoportos kiállítással nyitja meg kapuit – a tárlat egészen decemberig látogatható.

A nyitókiállítás a közép-kelet-európai régióban élő és tevékenykedő, a 20. század utolsó, úgynevezett Y vagy millenniumi generációjától és az annak tagjait időben megelőző X generáció művészeitől mutat be emblematikus alkotásokat. A kiállított művek legnagyobb része az intézmény gyűjteményét reprezentálja, öt olyan fiatal alkotó munkáival kiegészítve, akikkel a jövőben szorosabb együtműködésre törekszik az intézmény. A társadalomtudományok definíciója szerint az X generáció tagjai azok a jellemzően 1960 és 1979 között születettek, akik életkoruk alapján a kései Y generáció, valamint a Z generáció tagjainak is a szülei lehetnének. Az Y generáció pedig azon 1981 és 2000 között születettek csoportja, akik már egy olyan időszakban nőttek fel, amelyben a digitális technológia magától értetődőnek számított. Az amerikai író és gondolkodó Marc Prensky az X generáció tagjaira vonatkoztatva találóan használta a „digitális bevándorló” kifejezést, arra utalva, hogy a digitális bevándorlók alkalmazkodnak a környezetükhöz, felfedezik és használják a technológia vívmányait, de félig még a múltban élnek. Velük ellentétben a 21. század digitális vívmányai között felnőtt Y generáció tagjait Prensky „digitális bennszülött”-ként jellemezte. 

Márton nemes high all the time 2018 laser cut glass perspex acrylic canvas wood high res

Nemes Márton: High All The Time 01, 2018, lézervágott tükör perspex, akril, vászon, fa, 196 x 136 cm, Q Contemporary Gyűjtemény

A tizenhét művész alkotásait bemutató csoportos kiállítás ennek a korosztálynak a tapasztalatait állítja a középpontba. Egyes kiállított művészek munkáin keresztül a régió kollektív történetének és hivatkozott hagyományainak feldolgozásaival és az azokra tett reflexiókkal szembesülhetünk.

Más alkotók esetében az építészeti és a művészettörténeti előképek újrahangolásával, a kortárs festészeti reflexiókba folyamatosan beépülő és ott lepárolódó 21. századi digitális képkultúra vizuális alaphangjának elemeivel, vagy akár a 20. század utolsó évtizedeit fémjelző technokultúra (utó)hatásaival is találkozhatunk. A kiállított munkák nem csupán sajátosan ötvözik az érzékiséget és a virtualitást, az analógot és a digitálist, a valóságost és a szürreálist, hanem az alkotásokon feltűnő és egymásba olvadó hivatkozási halmazok és ikonográfiai alakzatok komplex és képlékeny rendszere az „ezredfordulós” generáció formanyelvével és referenciáival is párosul.

Kiállított művészek: Ali Bozbiciu, Bozó Szabolcs, Klára Hosnedlová, Jakub Hubálek, Simon Iurino, Keresztes Zsófia, Genti Korini, Tincuţa Marin, Nemes Márton, Kateřina Ondrušková, Mircea Popescu, Șerban Savu, Kamen Stoyanov, Szinyova Gergő, Varga Ádám, Artem Volokitin, Natalia Załuska

Dátum 2021. szeptember 21 – december 31 
Nyitvatartás: keddtől szombatig 12:00 – 18:00 között 
Helyszín: Q Contemporary, 1062 Budapest, Andrássy út 110 

full_006204.png
„Eleve meglévő dolgokat helyezek egymás mellé úgy, hogy abból valami más lesz.”

Nemes Márton 1986-ban született Székesfehérváron, jelenleg Londonban él és dolgozik. 2013-ban otthagyta a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakát, majd 2018-ra elvégezte a Chelsea College of Arts képzőművészeti mesterprogramját. Számos budapesti helyszín után, 2014-ben a Paksi Képtárban Megfestett festék címmel nyílt önálló kiállítása, majd a dunaújvárosi ICA-D-ben, az amerikai Westport Art Centerben és a müncheni ERIKA DEÁK MÜNICH TEMPORARY-ban is bemutatkozhatott. Festészete kezdetben a figuralitás és az absztrakció között mozgott, majd a műfaj határainak feszegetése és a képi absztrakció megértése vált nála központi elemmé. Az elmúlt néhány évben a hagyományos értelemben vett – sokszor festékszórás segítségével létrehozott – képek fóliákkal, fatörmelékekkel és szíjakkal egészültek ki, így az eredendően kétdimenziós művek belépnek a harmadik dimenzióba. Nemes Márton a Zágrábban, Bécsben és Berlinben rendezett csoportos kiállítások mellett 2017-ben szerepelt a grazi Abstract Hungary című, áttekintő csoportos tárlaton, majd 2018-ban a londoni No 20 Artsban rendezett Why Patterns? kiállításon. Kurátorként idén november végén Golden Hour címmel szervezett egyestés csoportos kiállítást. Decemberben pedig kiállít az Annka Kultys Gallery Cacotopia 03: Group Show című, Európa vezető művészetoktatási intézményeinek öt frissen végzett hallgatóját bemutató tárlatán. Ma nyílik Tomorrow című egyéni kiállítása a székesfehérvári Szent István Király Múzeumban.

Screenshot 2021-03-14 at 13.38.48.jpg
Cubism helyett Cuteism* – Interjú Bozó Szabolccsal

Bozó Szabolcs 2020 közepén lépett a nemzetközi művészeti világ színterére.

full_005996.png
2018-ban a Deák Erika Galéria Nemes Márton kiállítása a legszebb stand

Október 10-én, szerdán, mint az Artmagazin csapata – Lépold Zsanett, Szikra Renáta, Szilágyi Róza Tekla és Topor Tünde – terepszemlét tartottunk a Millenárison, az Art Market Budapesten. Az Artmagazin évek óta szemlézi a hazai art fairek standjait, és osztja ki az Artmagazin zsűrinek legjobban tetsző kiállítónak járó Artmagazin-díjat. A díj a dicsőség mellett Artmagazin-cikket és 25% standkedvezményt ér – a következő évi díjból, az Art Market rendezőinek jóvoltából.