A Genti oltár emberarcú báránya

Az University of Antwerp és a Washington D.C.-beli National Gallery of Art kutatói nemrég megjelentettek egy tanulmányt, amely igazolja Jan van Eyck 1432-es Genti szárnyasoltárának tavalyi restaurálását – miután több szakember is kritikával illette az oltár központi panelének, a Misztikus bárány imádásának állatfigurájának átrajzolását.

A mű restaurálás utáni verzióján a bárány új, emberi arcra emlékeztető vonásokkal látható – beleértve a teljesen újnak tűnő szemeket és ajkakat. A bárány modernizálása sokkolta a művészeti világot, azonban a restaurálást végző hozzáértők szerint a változás annak köszönhető, hogy a munkafolyamat során kiderült, hogy a művészek eredetileg a 16. században a bárányt humanoidabb arccal festették le, mint ami évszázadok óta látható volt.

Eyck.hubert.lamb .750pix

Forrás: Wikimedia Commons

A most megjelent tanulmányban többek között szó van arról is, hogy a bárányt az elmúlt évszázadokban, a mű létrehozása óta már többször helyreállították – így az általunk megszokott kép nem jelenti azt, hogy az eredeti oltár bárányábrázolását láttuk magunk előtt. A 2019-ben befejezett restaurációs eljárás mostani szakaszában a szakemberek sikeresen eltávolították azt a 16. századi ráfestést, amit mindannyian igaziként ismertünk.

110605728 lambofgodtop

Forrás: bbc.com

A tanulmány szerint az infravörös sugarakkal történő feltérképezésnek és a makroröntgennek köszönhetően sokkal könnyebb a művészettörténeti szempontból kétséges és összetett restaurálási problémák feloldása.

Forrás: artnews.com

Screenshot 2020-07-29 at 11.19.59.jpg
JAN VAN EYCK ÉS A KÖZÉPKOR ALKONYA

Január 6-ig Bécsben is lehet tőle képeket látni, utána már Belgiumig kell utazni, ha a rejtélyes flamand festő életművének az utókor számára megmaradt részére vagyunk kíváncsiak.