A Keresztes Zsófia munkáit bemutató magyar pavilon is bekerült az Artsy leginkább várt, 2022-es velencei nemzeti pavilonokat felvonultató listájára

A képzőművészeti biennálé 59. kiadása eredetileg 2021-ben, néhány hét múlva nyitotta volna meg kapuit – a pandémia miatt az esemény azonban csupán 2022-ben startol.

Habár sok ország még nem jelentette be, kik képviselik majd az 59. Velencei Képzőművészeti Biennálén, az Artsy szerkesztősége már kiválasztotta kedvenceit, köztük a Zsikla Mónika és Keresztes Zsófia kurátor–művész páros együttműködésében megvalósuló Az álmok után: merek dacolni a károkkal című kiállítást. (A Magyar Pavilont bemutató teljes nyertes pályázati anyag ezen a linken olvasható.)

Íme egy rövid összefoglaló az Artsy oldalán megjelent listából:


Marco Fusinato (Ausztrál Pavilon)

A melbourne-i művész szerepelt a MoMA 2013-ban rendezett első, hangművészetnek dedikált csoportos kiállításán, amely a Soundings: A Contemporary Score (Hangzások: kortárs partitúra) címet viselte. Fusinato a zene, a zaj és a művészet közötti határvonalakat elmosó munkáiról vált ismertté. Leggyakrabban a fotó és a zene médiumával dolgozik, legemlékezetesebb művei azonban nagy volumenű installációi. A 2018-as Biennale of Sydney ideje alatt rendezett kiállításán például arra invitálta a látogatókat, hogy a white-cube-jellegű térben egy hatalmas, láncra erősített fa baseballütővel verjék szét a kiállítótér falát – a történtek közben pedig rögzítette az események hangját, hogy aztán felerősítse és megtöltse vele a kiállítóteret. 

006 720x480

Marco Fusinato: Constellations, 2017, forrás: marcofusinato.com

Jakob Lena Knebl és Ashley Hans Scheirl (Osztrák Pavilon)

A két művész nemcsak művészeti praxisukban, hanem az életben is partnerek. Az álomszerű multimédiás műveket létrehozó páros munkáját hatvan másik velencei pályázat közül választották ki Ausztriában. 

Jövő nyáron látható munkájukban azt a célt tűzték ki, hogy aláássák a művészet és dizájn tradicionális intézményekre jellemző hierarchiáját. Így az Osztrák Pavilon hatalmas színpaddá alakul majd, amelyen mind a látogatók, mind a kiállítás tárgyai – textíliák, fotók, hologramok és videók – egy nagyobb, genderrel, vágyakkal, humorral és érzékiséggel kapcsolatos kérdéseket feszegető kiállítás részeivé válnak.

87439887 3066522030066482 172535162767147008 n

Jakob Lena Knebl és Ashley Hans Scheirl, fotó: Christian Benesch

Francis Alÿs (Belga Pavilon)

A jelenleg Mexikóban élő belga származású művész szerepelt már a MoMA, a Kunstmuseum Basel és a Tate Britain kiállításain is. Művei fókuszában a kozmopolita határok iránti érdeklődése áll. 1999-ben, 2001-ben és 2007-ben meghívást kapott a biennálé központi pavilonjába – 2017-ben pedig az Iraki Pavilonban állított ki. A 2022-es biennálé lesz az első alkalom, amikor alkotásait a Giardini kertjének Belga Pavilonjában láthatjuk. Galériája elmondása szerint az itt debütáló friss munkája kapcsolódik Mosulban leforgatott Children’s Games #19: Haram Football (Gyerekjátékok #19: Betiltott foci) című 2017-es munkájához. A videón focizó gyerekeket látunk egy olyan országban, ahol a sportot betiltotta a megszálló Iszlám Állam.

Francis alys still 31

Részlet a Children’s Games #19: Haram Football című videóból, forrás: muac.unam.mx


Stan Douglas (Kanadai Pavilon)

A 80-as évek óta Stan Douglas egyike a leghíresebb kanadai művészeknek. Munkáiban a médiumok széles skálájával – filmmel, fotográfiával, installációkkal és színházi eszközökkel – kreál alternatív történeteket és kínál fel különböző, a jövőnket érintő spekulációkat.

Douglas 2022-es szereplése már a negyedik alkalom lesz velencei biennálés megjelenései sorában. Legutóbb a May You Live in Interesting Times (Élhetsz érdekes időkben) címet viselő, Ralph Rugoff kurátori vezetésével megvalósuló központi kiállításon szerepelt kétcsatornás, Doppelgänger (2019) című videómunkájával.

Download 1 venice

Részlet a Doppelgänger című videóból, forrás: artsy.net


Keresztes Zsófia (Magyar Pavilon)

Az 1985-ben született Keresztes Zsófia fantasztikumot idéző, pasztellszínekből és görbe vonalakból építkező alkotásai szinte minden szempontból megtestesítik a millenniál esztétikát. Antoni Gaudí és Nikki de Saint Phalle műveinek vonalvezetésére emlékeztető munkái a színes, üvegmozaikokkal fedett felszín mellett részben az online folytatott élet szorongásairól mesélnek. A Keresztes Zsófiával az Artsy felületén 2020-ban megjelent interjú ezen a linken olvasható, természetesen angolul.

Kereszteszsfi

Keresztes Zsófia, fotó: Biró Dávid

Zineb Sedira (Francia Pavilon)

Alig egy héttel azután, hogy őt választották Franciaország képviseletére a soron következő képzőművészeti biennálén, többen szorgalmazták a döntés visszavonását. Hogy miért? Franciaországi és izraeli kritikusai úgy nyilatkoztak, hogy összeköttetésben áll az ellentmondásos, Ciszjordánia izraeli megszállása ellen küzdő Boycott, Divestment, Sanctions (BDS) mozgalommal. A művész tagadta, valamint alaptalannak és rágalmazónak titulálta a vádakat – szereplése a 2022-es biennálén pedig továbbra sem kérdéses. A Párizsban algériai szülők gyermekeként született Sedira most Londonban él és tevékenykedik – az identitás, az emlékezet és a kolonializmus kérdéseivel foglalkozó videó- és fotóalapú munkáiról ismert.

Article00 large

Zineb Sedira, forrás: artforum.com

Maria Eichorn (Német Pavilon)

A Berlinben élő és dolgozó művész korábbi projektjei során módosította már épületek jogi státuszát, vásárolt és el is adott egy telket, sőt a konceptuális művészet jegyében bezárta a londoni Chisenhale Galleryt, felhívva a figyelmet a művészvilág láthatatlan gazdasági, társadalmi és politikai machinációira. 

2022-es velencei kiállításán azt a kérdést járja majd körül, hogy milyen aspektusai lehetnek a politikai és kulturális reprezentációnak, valamint hogy milyen jelentéssel bír a művészeti produkció a német történelemben. A kiállítás szorosan fog kapcsolódni a pavilon fizikai valóságához – a nácik által 1938-ban felavatott épülethez, amely a fasiszta építészet egyik máig megmaradt példája.

Maria eichhorn at chisenhale gallery by andy keate 01 891x1080

Maria Eichhorn: 5 weeks, 25 days, 175 hours, 2016, forrás: chisenhale.org.uk

Pauliina Feodoroff, Máret Ánne Sara és Anders Sunna (Számi Pavilon)

2022-ben a biennálé történetében először nevet változtat az eddig Nordic Pavilion (Északi Pavilon) néven emlegetett, Finnországot, Norvégiát és Svédországot reprezentáló össznemzeti pavilon. A kiállítótér jövőre Számi Pavilonként fut majd – a névváltoztatás a régió őslakosai előtt tiszteleg. A kiállítótérben így olyan számi művészek munkáit fogjuk látni, akik mindegyike elkötelezetten foglalkozik társadalmi, politikai és környezeti kérdésekkel, valamint az őket körülvevő közösségek problémáival. 

Nordic pavilion sverre fehn 6

Az Északi Pavilon épülete, forrás: archeyes.com

Simone Leigh (USA)

Két egymást követő, fekete férfi művészek – Martin Puryear és Mark Bradford – munkáit bemutató kiállítás után 2022-ben Simone Leigh lesz az első fekete női alkotó, aki az Egyesült Államokat képviselheti a Velencei Biennálén. Leigh állított már ki a Whitney Biennial alatt, sőt 2018-ban ő lett a Hugo Boss Prize nyertese. Nagyméretű kerámiaműveiről ismert, amelyeken a fekete nők kancsókká vagy éppen építészeti formákká változnak. Habár a velencei kiállítás konkrét koncepciójáról még nem sok információt tudni, az szinte biztos, hogy a kiállított művek eszmei háttere a fekete feminista elmélet fontos szövegeiben gyökerezik majd.

Simone leigh install 06

Forrás: hammer.ucla.edu

Forrás: artsy.net

full_005640.png
Az 5 legjelentősebb képzőművészeti esemény 2017-ben - Keresztes Zsófia szerint

Az első válaszadónk Keresztes Zsófia képzőművész, aki a Magyar Képzőművészeti Egyetemen szerzett diplomát 2010-ben festőművész szakon. Az idei évben több csoportos kiállításon szerepelt, legutóbb a Gianni Manhattan nevű galériában Bécsben, az Occupations of Uninhabited Space című kiállításon, ezt megelőzően a grazi Künstlerhausban, a prágai Meetfactoryben, a milánói Futurdome-ban és Budapesten a Trafó Galériában. Az Esterházy Művészeti Díj egyik díjazottja 2017-ben. Jelenleg a prágai önálló kiállítására készül, ami február végén nyílik a Karlin Studiosban. Legutóbbi munkáiban a virtuális és az aktuális összefonódásával foglalkozik. Olyan tárgyakat hoz létre, amelyek leírhatók egyfajta ősi hitvilág rituális kellékeiként, tartalmazva korunk virtuális életének jellemző motívumait. E fiktív 21. századi törzs rituáléiban a jelszavak és avatarok maszkokként segítik átlényegülni a felhasználót. Organikus, hullámzó formáik önmagukba visszakeringve saját testükből falatoznak, hódítják meg és emésztik fel önnön történelmüket, személyiségüket, ahogy az információk végeláthatatlan hálójában sodródnak.

 

full_005196.jpg
VIVA ARTE VIVA – Csörgő Attila, Hajas Tibor és Várnai Gyula az 57. Velencei Képzőművészeti Biennálén

Május 13-án nyílik az idei Velencei Képzőművészeti Biennále, amelyet 57. alkalommal rendeznek meg 2017-ben. A november 26-ig látogatható kiállítás a Viva Arte Viva címet kapta, főkurátora, Christine Macel művészettörténész, a párizsi Pompidou Központ vezető kurátora. Összesen 86 ország képviselteti magát a Giardini történelmi pavilonjaiban, az Arsenale területén, az egykori hajóépítő csarnokokban és a város egyéb helyszínein. Három ország – Antigua és Barbuda, Kiribati valamint Nigéria – első alkalommal vesz részt a Biennálén. A központi nemzetközi kiállítás, a Viva Arte Viva kilenc egységből áll a Giardini központi pavilonjától az Arsenaléig, és 51 országból 120 meghívott művész munkáit mutatja be. A központi kiállításon Csörgő Attila és Hajas Tibor munkái is szerepelni fognak.

full_001973.JPG
Átható jelenlét – kínaiak a Velencei Biennálén

Gondolást még nem, de kínai fagylaltárust és pizzériatulajdonost könnyen találni Velence turisztikai csomópontjain, és a vaporetto menetszelében meglibbenő nyári ruhák azt is látni engedik, hogy a permanens testdíszítésre fogékony európaiak közt nemzetiségre való tekintet nélkül dívik a kínai-írásjegy tetoválás. Ám most nem erről az invázióról, hanem az 54. Velencei Biennálé sokrétű és különböző üzeneteket hordozó hangsúlyos kínai képzőművészeti jelenlétéről lesz szó.

full_005668.png
Zólyom Franciska a 2019-es velencei biennálé német pavilonjának kurátora

A 2012 óta a lipcsei kortárs galéria, a Galerie für Zeitgenössische Kunst igazgatójaként tevékenykedő művészettörténészt Sigmar Gabriel külügyminiszter bízta meg a feladattal.

full_006344.png
Képgalériánk az 58. Velencei Biennáléról

Megnyílt az idei Velencei Képzőművészeti Biennálé – mi pedig körbejártuk, íme néhány kép!

full_005260.png
CINQUE X CINQUE 2017 – TOP 5 látnivaló a Velencei Biennálén – Hausmann Cecília szerint

Szerzőnk, Hausmann Cecília alapvetően képzőművészettel foglalkozik, jelenleg művészetelméletből doktorál Kolozsváron. Összességében nehéz volt eldöntenie, hogy ki legyen szubjektív listáján az öt kiemelt, ezért az alábbiakban – az első díjast leszámítva – nem tetszési sorrendben következnek egymás után a produkciók. No.1-ja viszont kétségkívül az olasz pavilon Imitazione di Cristo című kiállítása.

05velencei_epiteszeti_biennale_2018.jpeg
Mégsem lesz idén Velencei Építészeti Biennálé

A járványhelyzet miatt 2020 elején az év második felére halasztották az Építészeti Biennálét, de ma bejelentették a szervezők, hogy még később, csak 2021-ben tartják meg a seregszemlét.

1024px-Cecilia_Alemani.jpg
Cecilia Alemani, a Velencei Képzőművészeti Biennálé kurátora nem akar „COVID biennálét” szervezni

Mára eléggé hosszú azoknak a képzőművészeti és dizájn fókuszú eseményeknek a listája, amelyek szervezői úgy döntöttek: a pandémia miatt elhalasztják vagy online formában valósítják meg programjukat.