Az online platformok új verzióján minden eladásból minden művész profitál

A platform létrehozói szerint eljött az ideje annak, hogy a művészeti piac alkalmazkodjon a változó körülményekhez – ezért találták ki azt az új modellt, amely esetében egy eladásból nagyon sok művésznek származik haszna. A brooklyni művészeti és tech stúdió, a Snart.art által kitalált új online platform az In the Age of Quarantine címet viseli és a vírus okozta gazdasági nehézségekre reagál.

A művészeti világ sztenderd szabályai szerint általában egy galéria az adott eladások után 50 százalékot tart magánál. A Snark.Art csapata csak 10 százalékot vesz el, annak érdekében, hogy a fejlesztési és platformfenntartási költségeket fedezze, a művész pedig 60 százalékot kap meg. A fennmaradó 30 százalék pedig szétosztódik a platformon jelenlévő többi alkotó között.

A honlap szerényebb büdzséből gazdálkodó gyűjtőket köt össze művészekkel, a legtöbb elérhető műtárgy ára 1500 dollár (megközelítőleg 470 000 forint) alatt mozog, de van néhány magasabb árkategóriás, 33 000 (10 278 000 forint) dollár körüli összegű munka is. A weboldal működtetői már a kezdeti stádiumban örömmel vették észre, hogy több nagyobb nevű művész is csatlakozott hozzájuk, kifejezetten azzal a szándékkal, hogy eladásaik 30 százalékával feltörekvő művészeket támogathassanak.

1

Simion Cernica, Untitled (Chemical Psychogeography W6), 2019

Ahogyan Nadia Taiga, az online galériatér ügyvezető igazgatója elmondta, a weboldal minden egyes gyűjtőt egyenesen összeköt az alkotókkal, hogy a vásárlás gesztusa és a műtárgy szállításának egyeztetése közvetítő nélkül, az érdeklődő felek részvételével történjen meg.

A platform júniusban startolt többek között Eve Sussman, Kendell Geers és Ilya & Emilia Kabakov munkáival. Összesen 30 alkotó 20 munkája került fel – azonban napjainkban már 55 művész 150 műtárgya közül válogathatnak az érdeklődők.

Forrás: news.artnet.com