Egy 2019-ben kiadott könyv azt vizsgálja, vajon Dürer miért rajongott annyira az angyalkákért

A 91 illusztrációt tartalmazó kidvány azt mutatja be, hogy a művész miként használta a szárnyas isteneket munkájában.

Kevés európai művész tett többet azért, hogy a puttó (kis ősi szárnyas isten gyermek formájában) művészi eszközként jelen legyen, mint Albrecht Dürer. Gyakran használta őket festményeken, nyomatokon, fametszeteken és rajzokon – és tette ezt a legtöbb kortársánál szélesebb kontextusban.

Az angyalkák keresztény képeken és világi műveken is megjelennek, sőt szerepelnek Dürer gyakorlatilag minden, mitológiai motívumokat ábrázoló művén is. Mondhatjuk, hogy Dürer munkásságában a puttók 13. századi olasz újrafelfedezése eljutott a végéhez, megnyitva az utat annak érdekében, hogy ezek az érdekes figurák a 18. század végéig gyakran használt közhelyekké váljanak.

9781469628400

A puttók igen összetett története Charles Dempsey 2001-es könyvében, az Inventing the Renaissance Puttóban (A reneszánsz puttó feltalálása) olvasható – a történet most valamivel részletesebben, rengeteg pazar illusztrációval Rainer Hoffmann új könyvében folytatódik. A 283 oldalas könyv az Im Glanze des Himmels. Putten-Motive im Werk Albrecht Dürers (Mennyei ragyogásban. Puttómotívumok Albrecht Dürer művészetében) címet viseli, a Böhlau Verlag gondozásában jelent meg és 60 euróért vásárolható meg.

51p4lppkc l

Forrás: theartnewspaper.com

Nyitókép: Albrecht Dürer: Vénusz delfinen lovagol, 1503, Albertina, Bécs

full_003304.jpg
Dürertől Megyik Jánosig

Miért hiányoztak egy darabig a női akttanulmányok a Bécsi Képzőművészeti Akadémia gyűjteményéből? Miért van viszont rengeteg vázlat az alpesi vidékről és növényzetről? És bár számtalan magyar hallgatója volt az intézménynek, hová tűntek az ő műveik? Gyűjteménytörténet még szinte monarchikus alapon.

full_001941.jpg
Dürer – Cranach – Holbein

Egészséges pillanat, amikor minden összekeveredik. Egészségees és igazi, amikor az ember nem mérlegel, nem tudja, hogy mit néz, az arcot vagy a képet. Mert, tudjuk, a múzeumban a képet kell nézni, mármint a Kunsthistorisches Museumban. Mert valami történelmi múzeumban nyilván azt kell figyelni, hogy nézett ki Mátyás király, nagy volt-e az orra, milyen volt a ruhája, volt-e aranylánc a nyakában. 

full_000112.jpg
Dürer nyomában

A prágai Képtár büszkesége, A rózsafüzér ünnepe tavaly nagy kiállítás keretében tartotta ötszázadik születésnapját. Albrecht Dürer remekműve sajnos nem az eredeti formában vészelte át az évszázadokat. A festmény erősen sérült, így a hűséges restauráláshoz nem bizonyultak elégségeseknek a mélyreható természettudományos vizsgálatok. A The Art Newspaper munkatársai most nyomára akadtak a legmegbízhatóbb korai másolatnak. A cseh művészettörténészek izgatottan várják a fejleményeket.