KÖRKÉP – Lois B. Torf grafikai gyűjteménye

Lois B. Torf bostoni mecénás és műgyűjtő 1965-ben vásárolta meg első alkotását, Shikō Munakata egy fametszetét – ekkor kezdte gyűjtői hivatását. 2020 szeptemberében, kilencvenhárom éves korában bekövetkezett halála előtt hiánypótló kollekciót állított össze, amelyben a 20. század minden egyes évtizedéből megtalálhatók méltán (el)ismert darabok, s amelyek közül jó néhányra le lehet csapni a Christie’s szeptemberi aukcióin.

A Christie's idén ősszel több, mint háromszázötven grafikát árverez el Lois B. Torf kollekciójából egy offline (szeptember 15., New York) és egy online (szeptember 2–16.) aukción – A Graphic Dialogue: Prints from the Collection of Lois B. Torf (Grafikai párbeszéd: nyomatok Lois B. Torf gyűjteményéből) címmel.

Az 1960-as évek elején Lois Torf ismeretlen területen vetette meg a lábát, s elkezdte felépíteni Amerika végül egyik legjelentősebb grafikai gyűjteményét. Az autodidakta gyűjtő és filantróp magabiztos fellépéssel és intuíciós érzékkel vágott bele a műgyűjtésbe. Torf lánya, Adrienne, aki nonprofit pénzügyi tanácsadó, hivatásos zongorista és zeneszerző, mesélt arról, hogy édesanyja sokat utazott, gyakran látogatott el aukciókra, járta a múzeumokat és galériákat. „A 60-as és 70-es években nem volt magától értetődő, hogy egy férj nyugodtan tűrje, ha a felesége úgy utazgat, ahogyan azt édesanyám tette, hogy felépítse ezt a gyűjteményt” – nyilatkozta Adrienne néhai, vállalkozóként tevékenykedő édesapjáról, aki mind anyagilag, mind érzelmileg támogatta Lois grafikák iránti elkötelezettségét. „Hatalmas büszkeséggel töltötte el anyám tevékenysége. Megértették egymást, és fontos volt számukra, hogy mindketten kövessék saját szenvedélyüket.” 

Im 382775

Im 382776

Torfék egykori otthona. Fotó: Lara Kimmerer / Mansion Global

Torfék otthonának – a Mary Otis Stevens és Thomas F. McNulty építészpáros által 1971-ben tervezett, brutalista stílusú betonháznak – szinte minden négyzetcentiméternyi falfelületét műalkotások borították – mint egy szalonban –, s további művek százait tárolták mappákban. A mappák gyakran előkerültek, minden egyes darabnak megvolt a története, anekdoták egész sorát mesélte el Lois lányának. A vásárlásokat is folyamatosan nyomon követte, figyelte az eredményeket. „Ez volt az egyik öröme – az eladások után a katalógusok átnézése és az árak feljegyzése –, nem kifejezetten azért, mert anyám a befektetése megtérülését nyugtázta volna, hanem sokkal inkább, mert helyes ösztöneiről tanúskodtak” – mondta Adrienne.

Lois több mint harminc éven át gyűjtött grafikákat, s végig ugyanolyan ösztönösen kapcsolódott az emberekhez, mint magukhoz a művekhez. Művészek, kereskedők, kurátorok és persze a gyűjtőtársak mind a hatása alá kerültek: vonzotta őket személyisége, lelkesedése és hogy meg akarta mutatni másoknak is, milyen gyümölcsöző is lehet a gyűjtő élete. Amellett, hogy számtalan művet adományozott és kölcsönzött kiállításokra, Torf seregnyi Boston környéki művészeti intézmény igazgatótanácsában és bizottságában dolgozott. Több mint harminc évig volt a bostoni Museum of Fine Arts kurátora (1983-ban a múzeum galériát nevezett el Torfék adományozásainak tiszteletére), valamint több mint húsz évig a bostoni Institute of Contemporary Art kurátora. „Anyám magabiztosan beszélt a kurátorokkal. Azt mondta nekik, hogy egy múzeumnak merészebbnek kell lennie” – mesélte Adrienne. „Eltartott egy ideig, amíg az emberek megszokták, hogy nem köntörfalaz. Nem volt kegyetlen vagy keménykezű; harcias volt, de temperamentumos vérmérsékletű ember is kellett ahhoz, hogy valaki az 1960-as években úgy döntsön, hogy betonházat épít, vagy német expresszionista grafikákat vásárol” – mondta.

Max beckmann

Max Beckmann: Selbstbildnis mit stiefem Hut (Önarckép csizmás kalappal), 1921. A Christie's jóvoltából
 

Lois Torf kezdő gyűjtőként megfizethetőségük miatt választotta a grafikákat. Idővel egyre magabiztosabbnak érezte magát a témában és egyre több ritkaságot szerzett meg, de még ekkor sem csábult el: minden vásárlását alapos kutatómunka előzte meg, nem voltak impulzív döntései. A japán Munakata 1938-as The Visitor (A látogató) című fametszetének megvásárlása után Torf a német expresszionisták felé fordult, például Max Beckmann felé, akinek önarcképe, az 1921-es Selbstbildnis mit stiefem Hut (Önarckép csizmás kalappal) 40 ezer és 60 ezer amerikai dollár (11,7–17,6 millió forint) közötti becsértékkel szerepel az árverésen. Amikor a német expresszionizmus egyre kevésbé lett megfizethető számára, az Egyesült Államokban zajló történésekre koncentrált. Így kezdte el gyűjteni Jasper Johns, Robert Rauschenberg, Roy Lichtenstein és Cy Twombly grafikáit. 

Az árverésen olyan kiemelkedő művek jelennek meg még, mint Twombly Untitled I (Cím nélkül I., 1967) című, ritkaságszámba menő, nagy méretű munkája, valamint Rauschenberg Booster, from Booster and Seven Studies (Booster, a Booster és hét tanulmányból, 1967) című alkotása. A Twombly-kép becsült ára 150 ezer és 200 ezer dollár (44,1–58,8 millió forint) között mozog, míg a Rauschenberg-művet 100 ezer és 150 ezer dollár (29,4–44,1 millió forint) közötti értékűre saccolják. A gyűjtemény, amelynek darabjai az első becslések szerint többnyire 400 és 150 ezer dollár (117 ezer és 44,1 millió forint) között mozognak, összességében több mint négymillió dollárért (1,1 milliárd forint) kelhet el.

 Im 391619

Twombly Untitled I (Cím nélkül I.), 1967. A Christie's jóvoltából

 

Források: christies.com, barrons.com, maisonglobal.com

magritte-christies.jpg
KÖRKÉP – Max Ernst, René Magritte és Joan Miró

A tavalyi év kihívásokkal teli légköre, az aukciósházak bevételeinek visszaesése nem adott túl sok okot a bizakodásra – azonban a 2021-es évet mégis az optimizmus lengi körül. A Christie’s két márciusra kihirdetett árverésén is jelentős érdeklődésre számítanak. Most az egyik ilyen aukciós anyag – amely a szürrealizmus nagy alakjainak műveit kínálja eladásra – három alkotásával foglalkozunk: Max Ernst, René Magritte és Joan Miró egy-egy művével.

talbot.jpeg
KÖRKÉP – A Sotheby’s évfordulós aukciója

Ötvenéves a Sotheby's fotográfiai részlege, amelyet egy grandiózus árveréssel ünnepel meg az aukciósház. A jubileum alkalmából ötven ikonikus fénykép kerül kalapács alá, méghozzá a valaha élt legbefolyásosabb fotósok munkáiból.

wong_lotus.jpg
KÖRKÉP – Feltörekvő művészek aukciója

A Phillips március 3-ai árverésén fiatal, feltörekvő tehetségek műveit vonultatja fel. Az eladásra szánt alkotások között szerepelnek az autodidakta festő, Matthew Wong művei is, aki néhány éve, fiatalon hunyt el, ám rövid ideig tartó pályafutása ellenére tavaly felkerült a legkeresettebb és legnagyobb forgalmat generáló kortárs művészek listájára.

im-282282.jpeg
KÖRKÉP – Évindító aukciók

A tavalyi év káosza a művészeti piacot sem kerülte el: a gazdasági helyzet alakulása visszaszorította az eladásokat, a kiállítások mellett az aukciókat is át kellett költöztetni az online térbe. Az idei év azonban a bizakodásról szól, vásárok és árverések sorát tervezik megvalósítani az elkövetkező hónapokban. Mi is ebben bízunk, ezért útjára indítjuk új rovatunkat, amiben a műkereskedelem legfontosabb és legérdekesebb történéseit mutatjuk be – aukciós rekordokkal, méltatlanul ismeretlen művészek történeteivel vagy éppen meghökkentő adatokkal.

letan.jpg
KÖRKÉP – Egy megszállott gyűjtögető kollekciója

A héten egy különleges aukciós anyag kerül terítékre, méghozzá Pierre Le-Tan illusztrátor és díszlettervező gyűjteménye, aki – munkájához hűen – rengeteg műalkotással és tárggyal vette körbe magát párizsi lakásában.

Christo_JeanneClaude_48HowardNY-Photo-by-Wolfgang-Volz-©-The-Estate-of-Christo-V.-Javacheff-1024x698.jpg
KÖRKÉP – Christo és Jeanne-Claude gyűjteménye

Ritkán fordul elő, hogy egy legendás művészházaspár személyes gyűjteménye kerül kalapács alá. A Sotheby’s februári aukcióján Christo és Jeanne-Claude kollekciójára lehet licitálni, ami nemcsak azért érdekes, mert a két alkotó érdeklődéséről és ízléséről tanúskodik, hanem mert olyan kapcsolati szálakat is felvázol, amelyekre eddig nem derült fény.

Képernyőfotó 2021-02-04 - du. 8.55.06.jpg
KÖRKÉP – Van Gogh rajza egy ismeretlen lányról

Van Gogh rajzai sokszor háttérbe szorulnak festményei mellett, ám most a Christie’s londoni aukciójának egyik sztártétele éppen egy ilyen alkotás. A portré egy fiatal lányt ábrázol, akinek kiléte mind a mai napig ismeretlen. Most elmondjuk, mitől olyan különleges az alkotás, és miért is esélyes arra, hogy megdöntse a művész rekordját.

Lee-Miller-scaled-e1611858057901-1536x1216.jpg
KÖRKÉP – Man Ray és baráti köre

Man Ray utolsó asszisztense, Lucien Treillard magángyűjteménye kerül kalapács alá március 2-án a Christie's párizsi székházában. A kollekcióban a szürrealizmus nagy mesterének tárgyai, fotói, könyvei, kéziratai és litográfiái szerepelnek, amelyek nemcsak azért érdekesek, mert betekintést engednek Man Ray munkásságába, hanem mert baráti köre is feltérképezhető általuk.

084N09398_8FN55.jpeg
KÖRKÉP – Női aukció

A Sotheby's az első kizárólag női művészek munkáit felsorakoztató aukciójára készül. Hogy mennyire jó ötlet elkülöníteni a női alkotókat, és hogy egyáltalán van-e létjogosultsága egy szegregált értékesítésnek 2021-ben – erről megoszlanak a vélemények. Mi most értékítélet helyett megnézünk néhány művet (és alkotóját), amik bekerültek a válogatásba, illetve felvázoljuk nagy vonalakban, miért is fontos a női művészek munkásságával foglalkozni a műkereskedelemben.

monet_sothebys.jpeg
KÖRKÉP – Monet vízililiomai

A nagy francia impresszionista festő, Claude Monet egyik kedvenc témája a vízililiom volt, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy kétszázötven vásznat festett kedvelt virágairól. Most egy ilyen alkotás kerül kalapács alá a Sotheby’s árverésén, amiért nem kis összegre, cirka 40–60 millió dollárra (12–18 milliárd forint) számít az aukciósház.

basquiat_christies.jpg
KÖRKÉP – A nagy Basquiat-boom

Tavaly, amikor már javában zajlott a pandémia, majdnem megdőlt Jean-Michel Basquiat saját rekordja egy több mint 100 millió dolláros vásárlással, s alig egy hónapja tarolt egy alkotása az ázsiai piacon is. Most két újabb műve kerül kalapács alá, méghozzá nem kevés összegért. Az sem kizárt, hogy újabb rekord születik...

25115530-mississippi-river-1960-1_article_2000x1769.jpeg
KÖRKÉP – Egy életre szóló barátság művész és orvos között

Yayoi Kusama az 1950-es években költözött Japánból New Yorkba, ekkor barátkozott össze dr. Teruo Hirose-zal. Az orvos, aki a művészet nagy hódolójaként gyakran pro bono kezelte művész betegeit, sokszínű gyűjteményt hozott össze praxisa során. Most egészen ritkán látható korai Kusama-művek kerültek ki a kollekcióból, amelyekre a Bonhams New York-i aukcióján lehetett licitálni.

Chruchill_koutoubia_mosque.jpeg
KÖRKÉP – Winston Churchill mint festő

A londoni Christie's árverésén kalapács alá kerülnek Winston Churchill festményei. Az egykori brit miniszterelnököt elsősorban nem festőként tartjuk számon, most azonban több festménye is előtérbe került.

saloua-raouda-choucair_fraction-module_1947-1951_colloue-abstraction_aware_women-artists_artistes-femmes-1500x1046.jpeg
KÖRKÉP – Absztrakt nők

A párizsi Pompidou nagyszabású kiállítással nyitott újra a pandémia miatti zárvatartás után: több mint száz női alkotó absztrakt művészethez való hozzájárulását mutatja be egészen az 1980-as évekig. Bár főként a kevésbé ismert alkotókra fókuszálnak – és néhány ismertebb név is bekerült a válogatásba –, mi most a kiállítás apropóján mutatunk egy listát arról, mely (nem csak absztrakt) női művészek taroltak a tavalyi év árverésein.

tjapaltjarri-tommy-lowry-two-men-dreaming-at-kuluntjarranya.jpeg
KÖRKÉP – Sivatagi kozmológia

L. John és Barbara Wilkerson eladják Tommy Lowry Tjapaltjarri-festményüket egy melbourne-i galérián keresztül, hogy ezzel finanszírozzanak egy új amerikai egyetemi programot. A program célja, hogy az ausztrál őslakos kurátorok „helyet kapjanak a globális múzeumi világ asztalnál”.

Képernyőfotó 2021-07-08 - du. 6.31.33.jpg
KÖRKÉP – A Dürer ihlette nyúltól Leonardo medvéjéig

A héten három, júliusi aukciókon szereplő mű kerül reflektorfénybe: egy nyulat ábrázoló rajz, amely szembetűnően Dürer hatása alatt született, egy tragikus sorsú skót királyné portréja, akit egy holland emigráns festő örökített meg, és egy apró, ám annál lenyűgözőbb, medvefejet ábrázoló Leonardo-rajz.

christo_arc_de_triomphe_large_7.jpeg
KÖRKÉP – Christo és a Diadalív

A Sotheby's őszi párizsi aukcióján Christo alkotásait kínálják eladásra, az értékesítés bevételét pedig a művész posztumusz monumentális párizsi projektjének, a Diadalív becsomagolásának finanszírozására fordítják.

jameschristie.jpg
KÖRKÉP – James Christie, az ékesszólás királya (1. rész)

A nyár igazi uborkaszezonnak számít az aukciós piacon: ilyenkor a legnagyobb kereskedőházak már az őszi és téli árveréseiket szervezik, készülnek az év végi hajrára. Éppen ezért most rendhagyó módon egyetlen aukciósház, a Christie’s születését járjuk körül, hogy milyen úton-módon építette ki monumentális kereskedői hálózatát James Christie, aki unalmas pénzügyi tranzakciókból showműsorrá avanzsálta az árveréseket.

gimcrack-newmarket-heath-trainer-stable-lad-jockey-223_36567.jpeg
KÖRKÉP – James Christie, az ékesszólás királya (2. rész)

A nyár igazi uborkaszezonnak számít az aukciós piacon: ilyenkor a legnagyobb kereskedőházak már az őszi és téli árveréseiket szervezik, készülnek az év végi hajrára. Éppen ezért most rendhagyó módon egyetlen aukciósház, a Christie’s születését járjuk körül, hogy milyen úton-módon építette ki monumentális kereskedői hálózatát James Christie, aki unalmas pénzügyi tranzakciókból showműsorrá avanzsálta az árveréseket.

Sothebys-Picasso-MGM-2.jpeg
KÖRKÉP – 100 millió dolláros Picasso-aukció Las Vegasban

A sztártétel, Picasso szeretőjének, Marie-Thérèse Walternek a portréja a becslések szerint 20 és 30 millió dollár közötti áron kelhet el.