KÖRKÉP – Spirituális absztrakció, keleti ízzel

Seund Ja Rhee koreai–francia festőművész neve és munkássága sokkal inkább ismert a Távol-Keleten és Franciaországban, későbbi választott hazájában, mint a kontinens többi részén, kiváltképp a kelet-közép-európai térségben. Munkáit körülveszi valami megmagyarázhatatlan spirituális atmoszféra: nyugalom és harmónia sugárzik belőlük, ami valószínűleg a modern, letisztult forma- és színkezelésben, valamint az ősi koreai kultúra eleganciájának finom jelenlétében rejlik.

Seund Ja Rhee (más néven Seongja Lee; 1918–2009) dél-koreai festő, keramikus és illusztrátor volt, emellett faliszőnyegeket és mozaikokat is tervezett. Termékeny művészként több mint ezer festményt, hétszáz grafikát, kétszázötven kerámiát és számos rajzot készített. Főleg Franciaországban és Dél-Koreában állították ki munkáit – élete során nyolcvannégy egyéni és közel háromszáz csoportos kiállításon vett részt. Koreában 2009-ben létrehozták a Seundja Rhee Alapítványt, hogy megőrizzék hagyatékát és népszerűsítsék művészetét.

Seundjarhee1

Seundja Rhee: Chemin des antpodes, fév. N.3, 91 (Az antpódusok útja, '91. február, N.3), 1991

Rhee Koreában, az akkoriban japán fennhatóság alatt álló Gyeongsangnam-do-i Dzsindzsuban született. A Dzsindzsu leánygimnáziumban tanult, majd 1938-ban Japánba költözött, hogy a tokiói Jissen Női Főiskolára járjon. 1938-ban hazatért és megházasodott. A koreai háború miatt azonban nem maradhatott hazájában, Rhee kénytelen volt elhagyni családját, s Franciaországban telepedett le, ahol ötven évig maradt. Beiratkozott az Académie de la Grande Chaumière-re – itt Yves Brayer és Henri Goetz mellett tanult, és csatlakozott az École de Paris csoporthoz. Ekkortájt kezdett el érdeklődni a fametszés műfaja iránt, miközben Stanley William Hayter Atelier 17 nevű iskoláját és műhelyét látogatta. Az 1950-es évektől kezdve stílusa mind formailag, mind a koncepciót illetően megváltozott: nemcsak „merész és expresszionista ecsetkezelését bontotta le apró vonásokra, ezáltal színsíkokat alkotva”, hanem feminista utalások is megjelentek művein – ezek a munkák „főként a nőkre jellemző tapasztalatokról szóltak”. 1958-ban Tourrettes-Sur-Loup-ba költözött, ahol egy kőből épült pásztorházban rendezte be műhelyét – majd jóval később, 1996-ban itt építtette meg a „Tejút” néven elhíresült, koreai stílusjegyeket felhasználó műtermet és kiállítóteret

Seundjarhee2

Seundja Rhee: La Cité de Janvier 74 (A januári város 74), 1974, © fotó: Yves Chenot, © ADAGP, Paris

A korabeli kritikák szerint – mint oly sok művész, aki néhány hónapra külföldre, egy más kultúrába csöppen – először ő is átadta magát minden új hatásnak, engedett az uralkodó esztétikai áramlatoknak, és kipróbálta a kínálkozó kifejezési lehetőségek több válfaját is. Paradox módon minél inkább „nyugatiasodott” stílusa, Rhee annál inkább elvesztette önmagát. Végül rájött, hogy az újfajta hatások nyomása alatt nem lehet önmaga, gyengíti őt és teljesítményét, ha megtagadja legmélyebb természetét. Így hát visszatért az őt meghatározó keleties világhoz, s később, sok évnyi európai élet után is megőrizte azt.

Korai festményein mindennapi európai életét örökítette meg, miközben egyre inkább az absztrakt művészethez kezdett el közelíteni. A következő években – a ma gyakran Nő és Föld néven emlegetett időszakban – a művész olyan egyszerű geometriai alakzatokkal operált, mint a vonal, a háromszög, a négyzet és a kör, és ezeket a festmények témájaként és háttereként is alkalmazta. Az 1960–1970-es évtized az absztrakció felé fordulás időszaka volt Rhee életművében, s ekkor olyan változatos technikákat alkalmazott és műfajokban alkotott, mint az olajfestészet, a fametszet, a mozaik és a kerámia.

Amikor már javában kísérletezett az absztrakt formákkal, alkotásain előtérbe került a jin és jang ősi szimbóluma is, amely később munkásságának központi formai és filozófiai elemévé nőtte ki magát. 1973-tól egészen élete végéig a jin és jang felépítését és dekonstrukcióját vizsgálta – amit még a művész Tourrettes-sur-Loup-i műtermének építészeti tervében is felhasználtak.

Seundja rhee yin yang 1975 courtesy seundja rhee fondation aware women artists artistes femmes

Seundja Rhee: Ying and Yang, May 1975 No.1 (Jin és Jang, 1975. május, No.1.), 1975, © National Museum of Modern and Contemporary Art, South Korea, © ADAGP, Paris

Rhee elsősorban absztrakt, geometrikus mintákat és diszkrét színeket használt. Műveibe gyakran koreai szimbólumokat és írásjeleket is beépített. Alkotásai ­– az aprólékos, finom vonalrajzoktól kezdve a nagy méretű falfestményekig – egy Keleten szocializálódott nő szemléletéről tanúskodnak, aki természeténél fogva tele van félénkséggel, ugyanakkor Párizsba költözését követően munkáin idővel érzékelhetők a felszabadultság jelei. Innentől egyszerűbbek és erőteljesebbek lettek, s a keleti stílusjegyeket ötvözte letisztult, modern formákkal, színkezeléssel. Sikereit is ennek az egyedi megformálásnak köszönhette, amely a nemzetközi és a keleti szellem kombinációjában gyökerezik: Rhee munkái metafizikai utazást kínálnak a lélek mélyére.

Munkásságát azonban mindezidáig nem övezte túl nagy figyelem: életében két kultúra között ingázott, s Rhee tehetségére csak néhány évvel ezelőtt kezdtek el felfigyelni szülőhazájában, Franciaországban pedig még mindig várat magára az elismerés. Erről tanúskodik az is, hogy ritkán találkozni műveivel aukciókon: most épp akad egy 1972-es olajfestmény a Sotheby’s Past/Forward – Part I. (Múlt/Előre – 1. rész) című október 26-ai élő árverésén – ahol egyébként egyedüli nőként szerepel. Az élénk narancs és piros színben pompázó Une cité de décembre (Decemberi város) című alkotás 20 ezer és 30 ezer euró (7,2 és 10,8 millió forint) közötti áron kelhet el Párizsban.

Seundjarhee

Seundja Rhee: Une cité de décembre (Decemberi város), 1972, © a Sotheby's jóvoltából

 

Források: awarewomenartists.com, seundjarhee.com, sothebys.com

magritte-christies.jpg
KÖRKÉP – Max Ernst, René Magritte és Joan Miró

A tavalyi év kihívásokkal teli légköre, az aukciósházak bevételeinek visszaesése nem adott túl sok okot a bizakodásra – azonban a 2021-es évet mégis az optimizmus lengi körül. A Christie’s két márciusra kihirdetett árverésén is jelentős érdeklődésre számítanak. Most az egyik ilyen aukciós anyag – amely a szürrealizmus nagy alakjainak műveit kínálja eladásra – három alkotásával foglalkozunk: Max Ernst, René Magritte és Joan Miró egy-egy művével.

talbot.jpeg
KÖRKÉP – A Sotheby’s évfordulós aukciója

Ötvenéves a Sotheby's fotográfiai részlege, amelyet egy grandiózus árveréssel ünnepel meg az aukciósház. A jubileum alkalmából ötven ikonikus fénykép kerül kalapács alá, méghozzá a valaha élt legbefolyásosabb fotósok munkáiból.

wong_lotus.jpg
KÖRKÉP – Feltörekvő művészek aukciója

A Phillips március 3-ai árverésén fiatal, feltörekvő tehetségek műveit vonultatja fel. Az eladásra szánt alkotások között szerepelnek az autodidakta festő, Matthew Wong művei is, aki néhány éve, fiatalon hunyt el, ám rövid ideig tartó pályafutása ellenére tavaly felkerült a legkeresettebb és legnagyobb forgalmat generáló kortárs művészek listájára.

im-282282.jpeg
KÖRKÉP – Évindító aukciók

A tavalyi év káosza a művészeti piacot sem kerülte el: a gazdasági helyzet alakulása visszaszorította az eladásokat, a kiállítások mellett az aukciókat is át kellett költöztetni az online térbe. Az idei év azonban a bizakodásról szól, vásárok és árverések sorát tervezik megvalósítani az elkövetkező hónapokban. Mi is ebben bízunk, ezért útjára indítjuk új rovatunkat, amiben a műkereskedelem legfontosabb és legérdekesebb történéseit mutatjuk be – aukciós rekordokkal, méltatlanul ismeretlen művészek történeteivel vagy éppen meghökkentő adatokkal.

letan.jpg
KÖRKÉP – Egy megszállott gyűjtögető kollekciója

A héten egy különleges aukciós anyag kerül terítékre, méghozzá Pierre Le-Tan illusztrátor és díszlettervező gyűjteménye, aki – munkájához hűen – rengeteg műalkotással és tárggyal vette körbe magát párizsi lakásában.

Christo_JeanneClaude_48HowardNY-Photo-by-Wolfgang-Volz-©-The-Estate-of-Christo-V.-Javacheff-1024x698.jpg
KÖRKÉP – Christo és Jeanne-Claude gyűjteménye

Ritkán fordul elő, hogy egy legendás művészházaspár személyes gyűjteménye kerül kalapács alá. A Sotheby’s februári aukcióján Christo és Jeanne-Claude kollekciójára lehet licitálni, ami nemcsak azért érdekes, mert a két alkotó érdeklődéséről és ízléséről tanúskodik, hanem mert olyan kapcsolati szálakat is felvázol, amelyekre eddig nem derült fény.

Képernyőfotó 2021-02-04 - du. 8.55.06.jpg
KÖRKÉP – Van Gogh rajza egy ismeretlen lányról

Van Gogh rajzai sokszor háttérbe szorulnak festményei mellett, ám most a Christie’s londoni aukciójának egyik sztártétele éppen egy ilyen alkotás. A portré egy fiatal lányt ábrázol, akinek kiléte mind a mai napig ismeretlen. Most elmondjuk, mitől olyan különleges az alkotás, és miért is esélyes arra, hogy megdöntse a művész rekordját.

Lee-Miller-scaled-e1611858057901-1536x1216.jpg
KÖRKÉP – Man Ray és baráti köre

Man Ray utolsó asszisztense, Lucien Treillard magángyűjteménye kerül kalapács alá március 2-án a Christie's párizsi székházában. A kollekcióban a szürrealizmus nagy mesterének tárgyai, fotói, könyvei, kéziratai és litográfiái szerepelnek, amelyek nemcsak azért érdekesek, mert betekintést engednek Man Ray munkásságába, hanem mert baráti köre is feltérképezhető általuk.

084N09398_8FN55.jpeg
KÖRKÉP – Női aukció

A Sotheby's az első kizárólag női művészek munkáit felsorakoztató aukciójára készül. Hogy mennyire jó ötlet elkülöníteni a női alkotókat, és hogy egyáltalán van-e létjogosultsága egy szegregált értékesítésnek 2021-ben – erről megoszlanak a vélemények. Mi most értékítélet helyett megnézünk néhány művet (és alkotóját), amik bekerültek a válogatásba, illetve felvázoljuk nagy vonalakban, miért is fontos a női művészek munkásságával foglalkozni a műkereskedelemben.

monet_sothebys.jpeg
KÖRKÉP – Monet vízililiomai

A nagy francia impresszionista festő, Claude Monet egyik kedvenc témája a vízililiom volt, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy kétszázötven vásznat festett kedvelt virágairól. Most egy ilyen alkotás kerül kalapács alá a Sotheby’s árverésén, amiért nem kis összegre, cirka 40–60 millió dollárra (12–18 milliárd forint) számít az aukciósház.

basquiat_christies.jpg
KÖRKÉP – A nagy Basquiat-boom

Tavaly, amikor már javában zajlott a pandémia, majdnem megdőlt Jean-Michel Basquiat saját rekordja egy több mint 100 millió dolláros vásárlással, s alig egy hónapja tarolt egy alkotása az ázsiai piacon is. Most két újabb műve kerül kalapács alá, méghozzá nem kevés összegért. Az sem kizárt, hogy újabb rekord születik...

25115530-mississippi-river-1960-1_article_2000x1769.jpeg
KÖRKÉP – Egy életre szóló barátság művész és orvos között

Yayoi Kusama az 1950-es években költözött Japánból New Yorkba, ekkor barátkozott össze dr. Teruo Hirose-zal. Az orvos, aki a művészet nagy hódolójaként gyakran pro bono kezelte művész betegeit, sokszínű gyűjteményt hozott össze praxisa során. Most egészen ritkán látható korai Kusama-művek kerültek ki a kollekcióból, amelyekre a Bonhams New York-i aukcióján lehetett licitálni.

Chruchill_koutoubia_mosque.jpeg
KÖRKÉP – Winston Churchill mint festő

A londoni Christie's árverésén kalapács alá kerülnek Winston Churchill festményei. Az egykori brit miniszterelnököt elsősorban nem festőként tartjuk számon, most azonban több festménye is előtérbe került.

saloua-raouda-choucair_fraction-module_1947-1951_colloue-abstraction_aware_women-artists_artistes-femmes-1500x1046.jpeg
KÖRKÉP – Absztrakt nők

A párizsi Pompidou nagyszabású kiállítással nyitott újra a pandémia miatti zárvatartás után: több mint száz női alkotó absztrakt művészethez való hozzájárulását mutatja be egészen az 1980-as évekig. Bár főként a kevésbé ismert alkotókra fókuszálnak – és néhány ismertebb név is bekerült a válogatásba –, mi most a kiállítás apropóján mutatunk egy listát arról, mely (nem csak absztrakt) női művészek taroltak a tavalyi év árverésein.

tjapaltjarri-tommy-lowry-two-men-dreaming-at-kuluntjarranya.jpeg
KÖRKÉP – Sivatagi kozmológia

L. John és Barbara Wilkerson eladják Tommy Lowry Tjapaltjarri-festményüket egy melbourne-i galérián keresztül, hogy ezzel finanszírozzanak egy új amerikai egyetemi programot. A program célja, hogy az ausztrál őslakos kurátorok „helyet kapjanak a globális múzeumi világ asztalnál”.

Képernyőfotó 2021-07-08 - du. 6.31.33.jpg
KÖRKÉP – A Dürer ihlette nyúltól Leonardo medvéjéig

A héten három, júliusi aukciókon szereplő mű kerül reflektorfénybe: egy nyulat ábrázoló rajz, amely szembetűnően Dürer hatása alatt született, egy tragikus sorsú skót királyné portréja, akit egy holland emigráns festő örökített meg, és egy apró, ám annál lenyűgözőbb, medvefejet ábrázoló Leonardo-rajz.

christo_arc_de_triomphe_large_7.jpeg
KÖRKÉP – Christo és a Diadalív

A Sotheby's őszi párizsi aukcióján Christo alkotásait kínálják eladásra, az értékesítés bevételét pedig a művész posztumusz monumentális párizsi projektjének, a Diadalív becsomagolásának finanszírozására fordítják.

jameschristie.jpg
KÖRKÉP – James Christie, az ékesszólás királya (1. rész)

A nyár igazi uborkaszezonnak számít az aukciós piacon: ilyenkor a legnagyobb kereskedőházak már az őszi és téli árveréseiket szervezik, készülnek az év végi hajrára. Éppen ezért most rendhagyó módon egyetlen aukciósház, a Christie’s születését járjuk körül, hogy milyen úton-módon építette ki monumentális kereskedői hálózatát James Christie, aki unalmas pénzügyi tranzakciókból showműsorrá avanzsálta az árveréseket.

gimcrack-newmarket-heath-trainer-stable-lad-jockey-223_36567.jpeg
KÖRKÉP – James Christie, az ékesszólás királya (2. rész)

A nyár igazi uborkaszezonnak számít az aukciós piacon: ilyenkor a legnagyobb kereskedőházak már az őszi és téli árveréseiket szervezik, készülnek az év végi hajrára. Éppen ezért most rendhagyó módon egyetlen aukciósház, a Christie’s születését járjuk körül, hogy milyen úton-módon építette ki monumentális kereskedői hálózatát James Christie, aki unalmas pénzügyi tranzakciókból showműsorrá avanzsálta az árveréseket.

Sothebys-Picasso-MGM-2.jpeg
KÖRKÉP – 100 millió dolláros Picasso-aukció Las Vegasban

A sztártétel, Picasso szeretőjének, Marie-Thérèse Walternek a portréja a becslések szerint 20 és 30 millió dollár közötti áron kelhet el.

im-382775.jpeg
KÖRKÉP – Lois B. Torf grafikai gyűjteménye

Lois B. Torf bostoni mecénás és műgyűjtő 1965-ben vásárolta meg első alkotását, Shikō Munakata egy fametszetét – ekkor kezdte gyűjtői hivatását. 2020 szeptemberében, kilencvenhárom éves korában bekövetkezett halála előtt hiánypótló kollekciót állított össze, amelyben a 20. század minden egyes évtizedéből megtalálhatók méltán (el)ismert darabok, s amelyek közül jó néhányra le lehet csapni a Christie’s szeptemberi aukcióin.

Képernyőfotó 2021-09-23 - du. 5.07.42.jpg
KÖRKÉP – Francesca Woodman misztikus világa

Francesca Woodman tehetséges fotográfus volt, ám élete nagy részében ismeretlen maradt, s fotóit először csak 1986-ban, öt évvel halála után mutatták be a nagyközönségnek. Éteri, misztikus képei – a feminista fotográfia korai előfutárai – egy élettel és ötletekkel teli fiatal művészt mutatnak be, aki élvezettel fedezi fel identitását, művészi képességeit és választott médiumának lehetőségeit.

casterline-goodmangallery-elaine-de-kooning-desert-wall-cave-96-1986.jpeg
KÖRKÉP – Elaine de Kooning, aki a férje fényében festett

Az 1989-ben, hetvenévesen elhunyt New York-i festőművész rendkívüli tehetség volt: otthonosan mozgott a figurális festészet területén, miközben elkötelezte magát az absztrakt expresszionizmus iránt is. Egyszerre volt femme fatale és proto-feminista, szabad gondolkodó, író, elismert kritikus, népszerű barát és szeretett tanár – és nem utolsósorban Willem de Kooning felesége, ami nagyban rányomta bélyegét karrierjére.

chripar-2.jpeg
KÖRKÉP – Annie és Jean Dalsace gyűjteménye

Dr. Jean Dalsace és felesége, Annie Bernheim neve a legtöbb ember számára ismeretlen, de egykori párizsi otthonukat a modern építészet csodájaként tartják számon – 1932-es elkészülte óta mitikus, költői „gépezet”-ként, kultikus épületként emlegetik. Dalsace sikeres nőgyógyász volt, és gazdag feleségével együtt aktív tagja a Francia Kommunista Pártnak. Mindketten a modern művészet mecénásai is, és rajongtak a francia avantgárdért, már azelőtt is, hogy Pierre Chareau-t bízták volna meg otthonuk, a Maison de Verre tervezésével. A Christie's párizsi aukcióján kínálja eladásra gyűjteményüket: Georges Braque, Giorgio de Chirico, Max Ernst és Pablo Picasso művei mellett Chareau eddig soha nem látott bútorai is szerepelnek majd.