Hogyan hat a járvány a jövőnkre? – Janesch Péter szerint

Topor Tünde

Mi lesz? Hogyan hat a járvány a jövőnkre? Körkérdésünket olyan alkotóknak, gondolkodóknak tettük fel, akiket a váratlan helyzetekre adható megoldások modellezése, a jövőkutatás akkor is érdekelt, amikor még nem volt koronavírus-járvány helyzet a világban. Tehát: mi várható a koronavírus után/miatt, milyen folyamatok indulhatnak el az életünkben, hogyan hathat mindez a művészetre?

Janesch Péter:

Sajnos azt tartom valószínűnek, hogy hiába leszünk túl a járványon – a bizonytalanság és a félelem megmarad, mert szélesebb körben is tapasztalat lesz, hogy a hír is vírus, és kísért a rémkép, hogy a fertőzés lehet kegyetlenebb.

Az analízisek során majd egymásnak ellentmondó magyarázatok születnek, amik tovább polarizálják a vezető hírforrásokban hívő tömegek, és a teljes hírfolyamból nagy munkával tájékozódók – az elfogulatlan gondolkodásra képesek – szűk táborát. (Jó, hogy ilyen egyáltalán létezhet.) Éleződik nyilván a szemben álló szövetségek ellentéte is, ami a fenyegetettség mellett reményt jelent.

Kulturális evolúciónk szempontjából például ragyogó eredmény lenne, ha a rettegés (vagy az egyensúly) ki tudná kényszeríteni a vegyi, biológiai és toxinfegyverek teljes betiltását, a hadititok megbízhatóan ellenőrzött feloldását – legalább ezen a területen*, illetve ha – a hatalmi propagandával szemben – mielőbb fel tudna állni egy, a Linux-elvhez és a tudományos paradigmához hasonlóan működő nyílt, kompetens, hitelesített adatokról és összefüggésekről tájékoztató médiaplatform.

A mitologikus példa a War of the Worlds (Világok harca), Orson Welles 1938-ban sugárzott rádiójátéka, egy H.G. Wells-adaptáció, ahol halálsugárral (l. lézerkard) felfegyverkezett marslakók érkeznek a Földre, és mészárlásba kezdenek – egyenes adásban. A Mindenszentek előtti estén közvetített műsor kisebb pánikot okozott. Nagyot a sajtó csinált belőle másnap, akik mindent megtettek, hogy lejárassák a hatóságok és a hirdetők előtt a reklámbevételeiket megcsapoló első elektronikus tömegmédiát. Nekik itt kezdődött a „War of the Words”.

„Kommentátor: Hölgyeim és Uraim, a Mercury Rádiószínház igazgatója, a Columbia adásainak sztárja, Orson Welles!

O.W.: Most már tudjuk, hogy a XX. század első éveiben Földünket szigorú megfigyelés alatt tartották az embernél szellemileg fejlettebb értelmes lények, akik azonban éppúgy halandók, mint az ember. Miközben az emberek ügyes-bajos dolgaikkal foglalkoztak, talán éppen olyan behatóan fürkészték és tanulmányozták őket, mint ahogy az ember fürkészné mikroszkópjával egy csepp vízben a nyüzsgő és szaporodó élőlényeket.”  (A hangjáték első mondatai.)

* (Exactly 45 év – 1975. március 26-án lépett életbe a Biológiai- és toxinfegyver-tilalmi egyezményről szóló törvényerejű rendelet, amit számos ország – pl. Namíbia, Csád, Dél-Szudán, Comore-szigetek, Dzsibuti, Eritrea, Kiribati, Mikronézia, Tuvalu – nem írt alá, valamint szintén számos aláíró nem tart be.)

A huszonhárom éves Orson Welles az adás másnapján újságíróknak nyilatkozik, hogy a rádiójáték készítői közül senki nem gondolt arra, hogy műsorukkal pánikot keltenek (1938. október 31.). „…a rádió új, most tanuljuk, hogy milyen hatással van az emberekre… egy borzalmas leckét kaptunk.„

Screenshot 2020-03-24 at 13.29.03.png
Hogyan hat a járvány a jövőnkre? – Erhardt Miklós szerint

Mi lesz? Hogyan hat a járvány a jövőnkre? Körkérdésünket olyan alkotóknak-gondolkodóknak tettük fel, akiket a váratlan helyzetekre adható megoldások modellezése, a jövőkutatás akkor is érdekelt, amikor még nem volt koronavírus-járvány a világban. Tehát: mi várható a koronavírus után/miatt, milyen folyamatok indulhatnak el az életünkben, hogyan hathat mindez a művészetre?

Screenshot 2020-03-22 at 9.48.55.png
Hogyan hat a járvány a jövőnkre? – Sugár János szerint

Mi lesz? Hogyan hat a járvány a jövőnkre? Körkérdésünket olyan alkotóknak tettük fel, akiket a váratlan helyzetekre adható megoldások modellezése, a jövőkutatás akkor is érdekel, ha épp nincs koronavírus járvány helyzet a világban. Elsőként Sugár Jánost, a Képzőművészeti Egyetem Intermédia Tanszékének tanárát kérdeztük, hogy szerinte mi várható a koronavírus után/miatt, milyen folyamatok indulhatnak el az életünkben, illetve a művészetben?

Screenshot 2020-03-30 at 10.42.35.png
Hogyan hat a járvány a jövőnkre? – Tamás Weronika és Kömlődi Ferenc szerint

Mi lesz? Hogyan hat a járvány a jövőnkre? Körkérdésünket olyan alkotóknak, gondolkodóknak tettük fel, akiket a váratlan helyzetekre adható megoldások modellezése, a jövőkutatás akkor is érdekelt, amikor még nem volt koronavírus-járvány helyzet a világban. Tehát: mi várható a koronavírus után/miatt, milyen folyamatok indulhatnak el az életünkben, hogyan hathat mindez a művészetre?