Artmagazin
full_005423.jpg

Artmagazin 99

Olyan érdekes látni, ahogy halad a múltfeldolgozás. Pár éve még az 1945 körüli események hatalmas, átláthatatlan masszaként kötötték össze vagy választották el a háború előtti és utáni időszakot. Aztán elkezdődött a különböző elhallgatott történetek felbukkanása, majd az időszak részletesebb kutatása, az életszerűtlen, stilizált verziók felülvizsgálata, pontosítása. 

Most, hogy a második OFF-Biennálé is innen, 1945 közvetlen közeléből választott ki egy emblematikus történetet, jól látszik, ahogy napról napra haladnak előre, nemcsak a biennálés projektek előkészületei, hanem a választott előkép rekonstrukciós munkálatai is. A Sztehlo Gábor nevéhez fűződő zugligeti gyerekköztársaság, a Gaudiopolis (Örömváros) megteremtésének története, az előzmények, a gyerekotthon lakóinak élete, aktivitása egyre részletgazdagabban rajzolódik ki előttünk, és jut el tudásunk a „volt valami konkrét ügy a Valahol Európában című film mögött”-állapottól a „de hogyan is szereztek tüzelőt a gyerekek a szétlőtt, romos Budapesten, azon a télen?” konkrétumáig. Gaudiopolis első miniszterelnökével, a 91 éves Keveházi Lászlóval készült interjúnkban erről is olvashatnak. A tüzelőkérdéssel rögtön kapcsolódhatunk egy másik történethez is, a képkeretekéhez. A magyar keretállomány ugyanis eléggé megsínylette a két háborút, és sok gyönyörű faragott meg sok kevésbé gyönyörű, de fából készült keret végezte azokban az időkben a kályhában. Kép és keret viszonyáról sorozatot indítunk, ennek első része is egy interjú, amelyben Zwickl Andrást, a Magyar Nemzeti Galéria művészettörténészét kérdezzük. Régi nagy műgyűjtők alakjait bemutató sorozatunk is gazdagodott ebben a számban: címlapképünket is annak a tipikus monarchiabeli gyűjtőnek köszönhetjük, Stern Árminnak, aki éppúgy otthon volt Bécsben, mint Budapesten, és aki két banki igazgatótanácsi ülés között Zulejka című balettjét komponálta. 

A rengeteg múlttal foglalkozó cikk mellett kortárs kiállításokról is írunk, ebből mondjuk pont William Kentridge munkái szinte mind a történelem különböző, számára érdekes korszakaival foglalkoznak, de teljesen kortárs projekt az Inda Galéria kiállítása, ami ráadásul az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karral együttműködésben valósult meg, és nagyjából ugyanazokat az érzéseket tudja előhívni a látogatókból, mint Sztehlo Gábor emlékezete. 

 

TARTALOM:

4 – 5
ARTANZIX

6 – 13
Interjú
Topor Tünde: HA MEGTANULJUK EGYMÁST SZERETNI, AKKOR ÉLÜNK, HA MEG NEM, AKKOR NINCS TOVÁBB...
Interjú Keveházi László evangélikus lelkésszel, Gaudiopolis első miniszterelnökével

13 – 20
Kiállítás
Vizi Katalin: MÁS KÉP?
Queer British Art

22 – 29
Keret
Szikra Renáta: A KERET SOSEM MARGINÁLIS KÉRDÉS
Interjú Zwickl Andrással, a Magyar Nemzeti Galéria művészettörténészével

30 – 31
Egy kép
Fáy Miklós: VIRÁG AZ EMBER
M S mester: Vizitáció 


32 – 35
Kiállítás
Mucsi Emese: ÉLJ AZ EGÓNAK
William Kentridge 1 000 000 arca

38 – 41
Kiállítás
Révész Emese: 365 IDEGEN TÁRGY MEGTISZTÍTÁSA

42 – 47
Emlékhelyek
Szilágyi Róza Tekla: MÚZEUM A LÁVABUBORÉKBAN

48 – 49
Háttér
Mádl Janka: BALATONI KIS TOSZKÁNA
Borsos Miklós tihanyi birodalma

52 – 61
Műgyűjtés
Nagy László: EGY MONARCHIABELI POLGÁR A KULTÚRA SZOLGÁLATÁBAN
Stern Ármin

62
Gutenberg-galaxis
Készman József: A ZÖLD, A BÍBOR ÉS A FEKETE. EGY FÁJDALMASAN SZÉP MŰVÉSZET KÖRVONALAI
Gelencsér Rothman Éva: Nemes Lampérth József