Újraalkotott kő – Kortárs betonszobrászati kiállítás
Reprezentatívnak nem mondható kutatásom szerint a betonról a legtöbbeknek az építészet, ezen belül pedig elsősorban a brutalizmus és a panelépítészet, na meg a panelházak közé elhelyezett régi ping-pong asztalok jutnak eszébe, továbbá az autóutak, a hidak és a bunkerek. Más aspektusból nézve a keménység, a durvaság és a szürkeség.
A paleohantológia világa
A paleohantológia a magyar kultúra legfrissebb szellemi terméke, amely a paleontológia és a hantológia fúziójából jött létre a T+U teóriafikciós laboratóriumában. Miklósvölgyi Zsolt és Nemes Z. Márió kísérteties teóriája Fridvalszki Márk szellemképes praxisával együtt immáron tíz éve burjánzik a Technologie und das Unheimliche (T+U) teoretikus fanzine-jében, és különféle kiállításokon – most éppen a Szellemcsonton – is testet ölt.
Lőrincz Réka: Body Lotion
“To trust in art is to trust in mystery” írja Jennifer Higgie in The Other Side: A Journey into Women, Art and the Spirit World (2023) c. könyvében, amelyben olyan női alkotókkal foglalkozik, mint a középkori misztikus Hildegard of Bingen, az absztrakt művészet vizionárius úttörője, Hilma af Kint, vagy az energiamező grafikáiról ismertté vált svájci gyógyító, Emma Kunz. Közös bennük, hogy mindegyikük erős spirituális élményekből táplálkozott, látnoki képességeiket és gyógyító energiáikat pedig képesek voltak művészetté transzformálni. Alkotásaik egy „másik dimenzióval”, a „spirituális világgal” való kapcsolat lenyomatai, nem meglepő hát, hogy legtöbbjük megkésve került csak be a művészeti kánonba. Ezeknek az alkotóknak a kezét nem mellesleg olyan energiák és erők vezérelték, amelyek a képzőművészet hagyományos kategóriáival nehezen leírhatóak.
Mit bámulsz azokkal a ronda faszemekkel?
Berzsenyi Dániel A magyarokhoz című ismert költeményében szerepel legalább egy meglehetősen homályos sor. „Most lassu méreg, lassu halál emészt / Nézd: a kevély tölgy, mellyet az éjszaki / Szélvész le nem dönt, benne termő / Férgek erős gyökerit megőrlik, / S egy gyenge széltől földre teríttetik! / Így minden ország támasza, talpköve / A tiszta erkölcs, mely ha megvész: / Róma ledűl, s rabigába görbed. / Mi a magyar most? – Rút sybaríta váz”.
Pozíció
Sárospatak és Budapest távolsága 246 kilométer. Sárospatak és Miskolc 63, Pécs 355, Székesfehérvár 267, Hatvan 195, London 2000, New York pedig 7117. A Sárospataki Képtár jobb híján neoavantgárdnak nevezett gyűjteménye – hiszen hívhatnánk progresszív művészeti gyűjteménynek vagy nem hivatalos művészeti gyűjteménynek is, de egyik elnevezés sem lenne pontos – ennek a koordináta-rendszernek a mentén olvasható.
Bánki Ákos: UJJ-képek
Ma este nem én vagyok itt a főszereplő, mégis, el kell mondanom, nem volt egyszerű dolgom ennek a nyitóbeszédnek az összerakásával. Milyen gondolatokkal nyissam meg Bánki Ákos 'UJJ-képek' kiállítását itt, a K.A.S. Galériában, amely kiállítás anyagát és alkotóját oly’ sokféleképpen lehet megközelíteni?
SZÁZ ÉV TERMÉSZET
A művészet képei kapcsán, a virtuális világban szocializálódott nemzedékek számára az egyik legnyugtalanítóbb kérdés az, hogy a múzeumok, galériák, cégek, intézmények több korszakot átfogó művészettörténeti gyűjteményei milyen tanulsággal szolgálhatnak.