Welt ohne Herz
Altorjay Gábor kiállítása az acb Galériában
Időpont: 2015. március 6 – április 16.
Helyszín: acb Galéria (1068 Budapest, Király utca 76.)
Megnyitó: 2015. március 5. 19:00-21:00
A kiállítást megnyitja Prof. Dr. Harald Falckenberg, a Hamburg-Harburgi Sammlung Falckenberg alapítója és tulajdonosa.
Kurátor: Kürti Emese
Az acb Galéria kiállítása Altorjay Gábor Magyarországon még be nem mutatott, 1967 utáni szubverzív műveiből nyújt, a mai kortárs művészet kritikai tendenciái számára is jól reflektálható válogatást, a mellett hogy nem titkolt célja a művek és az életmű folyamatszerű újrapozicionálása a művészettörténeti kánonokban. Altorjay németországi tevékenysége szervesen következett a fluxushoz való kapcsolódás magyarországi gyakorlatából, ami a folytonosságot jelezve, egyes művek (pl. Sakk befőtt, Kényelmetlen) reciklálását is jelentette az új környezetben. A magyarországi elszigeteltségből való kiszakadás, az eleven, működő kortársi közeg inspirációja ugyanakkor egy új nyelv kialakulásával járt együtt, amely a technikai eszközök használata és a politikai szimbólumok kisajátítása mellett a politikai akciók eszköztárát emelte be a művekbe. Erre a működésre nyújt példát a kiállításra rekonstruált, 1968-as Elektrosokk automata, a „politische kunst” tendenciájába tartozó environmentje.
Stuttgartban és Kölnben Altorjay gyorsan adaptálódott a művészet és a politikai cselekvés közötti határokat elmosó 1968-as programhoz, amely köré a műveket válogattuk. Erről árulkodik a La Strada című objekt és fotó (a hozzá tartozó filmfelvétellel együtt), amely egy politikai tiltakozó akció során keletkezett, ahol a citromdarab eredetileg a rendőrségi könnygáz semlegesítésére szolgált. Vagy az első németországi kiállítására (1968) készült kis objektek, mint a kritikai marxizmus korabeli diskurzusaira reflektáló Anti-Apotheke Bakunyin. A lépték- és kontextusváltás ellenére ugyanakkor Altorjay nem feledkezhetett meg a mindent meghatározó, hidegháborús nagyhatalmi rivalizálásról, amelyben a felek azonos mértékű repressziója, gazdasági és kulturális területen folytatott harca érvényesül. Plakátján az amerikai és a szovjet szimbólumok szintézise – bár előre nem látott módon – a jelenben új kritikai hangsúlyokkal bővül.
„Meeting Marta Minujin 2 - Sight Seeing For Bags & Popbath” című, a kiállításhoz kapcsolódó dokumentumfilmek világpremiere az acb Attachmentben lesz látható a megnyitó napján, 20:00 órakor.
Az acb Attachment 2015. április 6., 7., 8-ai filmvetítés részletes programjáért kérjük, látogassák meg honlapunkat a jövő hét folyamán.
Prof. Dr. Harald Falckenberg német műgyűjtő, a Hamburg-Harburgi Sammlung Falckenberg alapítója és tulajdonosa. A Falckenberg Gyűjtemény 2,000 kortárs műalkotást tudhat magáénak, és az elmúlt 30 év német és amerikai kortárs művészetre fektet hangsúlyt. Falckenberg gyűjteménye 2009-ben az Art Cologne Prize szakmai elismerésében részesült.
A kiállításról bővebben a honlapunkon olvashat.
//
Gábor Altorjay: Welt ohne Herz
16 January 2015 – 26 February 2015
Vernissage: 5 March 2015 (Thursday), 7 – 9 p.m.
Opening speech by Prof. Dr. Harald Falckenberg, Founder and Owner of Sammlung Falckenberg Hamburg-Harburg
Exhibition curated by Emese Kürti
The exhibition at acb Gallery presents a selection of Gábor Altorjay’s subversive works from the period after 1967, never before displayed in Hungary. In addition to being readily interpretable by today’s tendencies of contemporary art criticism, the exhibition’s explicit goal is to reinstate the works and the oeuvre into the continuity of art historical canons. Altorjay’s activity in Germany was an organic consequence of the Hungarian practice of joining the fluxus networks. This continuity is indicated by the fact that certain works (e.g. Chess-Compote, Uncomfortable) were recycled in the new environment. Breaking free of the Hungarian isolation, coupled with the inspiration of the vibrant, active contemporaneous scene, entailed the formation of a new language, which incorporated the devices of political actions into his works in addition to technical devices and political symbols. An example of this tendency is his environment of the “politische kunst” (political art) from 1970, the Electroshock Automat, reconstructed specifically for this exhibition.
In Stuttgart and Cologne, Altorjay quickly adapted to the program of 1968, which blurred the boundaries between art and political action. His work entitled La Strada (comprised of object and photograph along with a film footage) testifies to this: it was created during a political protest, where the piece of lemon originally served to neutralize the tear gas used by the police. Or his small objects made for his first exhibition in Germany, such as Anti-apotheke Bakunin, which reflects on the early discourses of critical Marxism. Despite the shift of scale and context, Altorjay could not forget the dominant Cold War rivalry of world powers, governed by a repression of
equal scale on both sides as well as their continuous economic and cultural struggle. The synthesis of American and Soviet symbols in his poster takes on new – albeit unforeseen – critical accents.
The world premiere screening of the documentary films entitled „Meeting Marta Minujin 2 - Sight Seeing For Bags & Popbath” takes place as the related event of the exhibition in acb attachment, at 8 p.m. on the day of the opening.
For the film program presented in acb Attachment on 6, 7, 8 April 2015, please check our website next week.
Prof. Dr. Harald Falckenberg is a German art collector, founder and owner of the Sammlung Falckenberg in Hamburg-Harburg. The Falckenberg Collection includes about 2,000 works of contemporary art, with an emphasis on German and American contemporary art of the last 30 years. Falckenberg was honored for his collection in 2009 with the Art Cologne Prize.