Ezt nézd! – 6. kerület háromszor

A héten három programot ajánlunk egy sétára egymástól, a 6. kerületben: Erményi Mátyás festett firkái az acb Galériában, Révész László László filmje Erdély Miklósról a Képzőművészeti Egyetemen és Juhan Kuus dokumentarista fotói a Mai Manó Házban.

Erményi Mátyás múlt héten az acb-ben nyílt kiállításának címe – Dusty Doodles –; bár már kiejteni is jól esik, jelentésében kicsit becsapós. Az átszellemült firkálásokat idéző képek valójában akrilok, és a rajzfilmeket idéző karaktereket sem lepi kelet-közép-európai nosztalgia pora. Nagyon is aktuálisak az egész vásznon dagadó cserépkályhák a téltől tartózkodó általános közérzetben. Hogy ezek a kályhák pozitív vagy negatív alakjai a történetnek, nyitva marad. Mindenképp csábítóak; a színeik, a dinamikájuk, a szabálytalanságuk, mintha a meleg hatására engedne fel a rend. Nyomul, feltorlódik és feszül, folyamatos mozgásban van a négyzetháló. A tárgyak portészerű reprezentációja építmények monumentalitását kölcsönzi nekik.

Erményi

Erményi Mátyás Dusty Doodles című kiállítása, fotó: Tóth Dávid

A Képzőművészeti Egyetem Barcsay-termében rendezett, Révész László László művészetpedagógiájára fókuszáló kiállítást heti rendszerességű filmvetítések kísérik szerdánként. Ezen a héten, kilencedikén Révész Erdély Miklósról készített portéfilmje következik. Az 1992-ben a Műrészbe, a TV1 kulturális hetilapjába készült film több szálon is kapcsolódik a kiállítás koncepciójához: Révész egyik legnagyobb hatású tanítója Erdély volt – már a Képzőművészeti Főiskola megkezdése előtt részt vett Erdély Kreativitás és vizualitás gyakorlatain a Ganz Mávagban, majd a FAFEJ – Fantázia Fejlesztő Gyakorlatokon a Kapás utcai Művelődési Házban. A főiskola alatt is tagja volt az INDIGO – Interdiszciplináris Gondolkodás csoportnak. Valamint kötődik a film a kiállító volt Révész hallgatókhoz is, mert oktatói tevékenysége során fontosnak tartotta levetíteni diákjai számára. 

Revesz erdely

Révész László László rajza Erdély Miklósról (balra) és Erdély Miklós rajza Révész László Lászlóról (jobbra)

Johan Kuus édesapja a szovjet megszállás elől menekült Dél-Afrikába, Kuus ott született és tizenhét évesen elkezdte foglalkoztatni a diszkrimináció és a szegregáció, Dél-Afrikáról tudósított fotóriporterként. Szabadúszó szerződését felmondták, miután Nelson Mandela 1999 végén lemondott Dél-Afrika elnöki tisztségéről, és ennek hatására a világsajtó figyelme elfordult az ottani történésektől. Egyik albumát pedig Dél-Afrikában tiltották be 1987-ben. Életműve egyelőre nem igazán ismert, a Mai Manó Házban látható tárlat a negyedik külföldi bemutatkozása, melyet a róla elnevezett dokumentarista központ szervezett. Az apartheidet expliciten bemutató, az erőszak kellős közepén készült felvételek között van egy Pretoriában készült szimbolikusabb kép – és éppen ezért a kiállítás keretezésére alkalmas: egy fekete takarító leporolja az emlékművet, amely a feketék és fehérek közötti harcokat ábrázolja.

Kuus

Johan Kuus: Biztosított busz, Dél-Afrika, 1986 februárja