EZT NÉZD – Sűrű évvége

A Trafóban pénteken este hét órától Puskár Krisztián, a Partizán szerkesztője és az UH FEST társkurátora tart tárlatvezetést Katarina Šević és László Gergely (Tehnica Schweiz) A Kereső című kiállításán. „A Kereső bolyongásra van ítélve, nem valamiféle végső cél felé halad, figyelme magára az útra és az azon való navigálásra irányul. Útja során információkat gyűjt, tájékozódik, szétszedi, majd újrarendezi a jelen lenyomatait.” A tárlat január hetedikéig látogatható. 


December 11-én az Eötvös10-ben folytatódik a Kritikus kultúra / A kultúra kritikus helyzetben I-II. 2013-2023: válság és kulturális stratégia a magyar kulturális mezőben konferencia. „Reakcióként a kulturális mező tagjai megnövekedett szociális érzékenységet és társadalmi felelősségvállalást tanúsítva tiltakozásokat, épületfoglalást, tüntetéseket szerveztek. Ugyanekkor elindul egyfajta lassú építkezés is, kísérlet a rendszeren kívüli új struktúrák létrehozatalára. Egy évtized elteltével, 2023-ra azonban a magyar kortárs, kritikus kultúra, a társadalmi, politikai kontextussal foglalkozó művészet gyakorlatilag források és infrastruktúra nélkül maradt.” A tizenegyedikei alkalmon Böcskei Balázs, Rihay-Kovács Zita, Barna Emília, Zsuró Zsuzsanna, Nyerges Csaba, Fehér Renátó, Horányi Attila, Beke Károly, Jármi Bence és Benedek Kata adnak elő. 

Szintén december 11-én a Forum Urbanumban Zsellér Anna, fordító és Somlyó Bálint, esztéta mutatják be Walter Benjamin Hasis Marseille-ben című most megjelenő kötetét. A beszélgetést Kulcsár Géza moderálja. A könyv Benjamin szépirodalmi munkáit, irodalmi esszéit és könyvkritikáit, város- és gondolatképeit gyűjti egybe. 

Az Eidolon Centre for Everyday Photography rendezésében kerül bemutatásra Kereki Sándor munkássága a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban. A kiállítás egy olyan fotóst mutat be, aki kamaszkorában kezdte, majd fiatal felnőtt korára már le is zárta Budapest utcáit bejáró életművét. „Ha abban az időszakban, Magyarországon létezett volna a »street photography« elnevezés, Kereki kiemelkedő hazai úttörője lenne. De mivel ez a kategória nem létezett, ezért egy olyan egyedi látásmódú művészt ismerhetünk meg nemrég előkerült életműve révén, aki a korabeli hazai fotóművészeti felfogást messze túlhaladva örökítette meg a városi ember életét.” – írja Petrányi Zsolt művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria jelenkori gyűjteményének vezetője a kiállítással egyidőben az Eidolon gondozásában megjelenő Kereki-fotókönyv előszavában. A kiállítás február negyedikéig tart nyitva. 

Kereki Sándor: Iskola után, 1972

Kereki Sándor: Iskola után, 1972


Az első kerületi Márai Sándor Művelődési Ház és társintézményeinek decemberi programjai között szerepel a Várnegyed Galériában Gollowitzer Szabina december 14-én nyíló Anyagpályák című kiállítása, amelyet Révész Emese művészettörténész nyit meg, és a Virág Benedek Házban Bor Pál festőművész A Széna tértől a Montmartre-ig és vissza című tárlata.

A két éve indult Start Galériában, amely a Margit-negyed projekt részeként jött létre közösségi és kiállítótérként, december 19-ig látható a Javier Mayoral Pulpbrother: I forgot the pizza I supposed to deliver című pop-artos kiállítása. A művész szarkasztikus, abszurd jelenteket ábrázoló képei először az Instagram-on váltak népszerűvé, azóta viszont már klasszikus kiállítási kontextusban is sikerük van. 

Pulpbrother: Pizza delivery, 2022 akril farost 24x20cm

Pulpbrother: Pizza delivery, 2022 akril farost 24x20cm